Underskudd i toppfotballen

Klubbene i toppfotballen både på herre- og kvinnesiden går samlet sett med et lite underskudd.

Det viser regnskapstallene for første halvdel av 2019. Eliteserien og OBOS-ligaen omsetter samlet sett for 840 millioner første halvår 2019, noe som er en liten reduksjon fra 2018. Kostnadssiden er likevel høyere enn de foregående årene. Etter inntekter fra salg av spillere viser resultatet et underskudd på 9 millioner første halvår. Toppserien har et resultat før finans på 3,9 millioner, mens det etter finans er et underskudd på 4,2 millioner.

Se hele presentasjonen her

- Jeg er glad for at det ikke er noen klubber i rød kategori i Eliteserien denne perioden heller. I OBOS-ligaen er bildet mer variert, hvor noen klubber har et godt stykke igjen for å oppnå økonomiske bærekraft. Det må de rette på. I Toppserien ser vi et økende antall klubber med negativ drift. Selv om klubbene har en inntektsøkning, så må alltid driften balanseres. Klubbene kan ikke la kostnadene øke mer enn inntektene, sier fotballpresident Terje Svendsen.

- Klubbenes økonomirapporteringer viser at noen klubber gjør det bra, mens andre sliter med å oppnå økonomisk bærekraft. Det er derfor viktig å understreke at de klubbene som har en drift som går med stort underskudd må justere kursen. Jeg observerer generelt at mange klubber er mer avhengig av å ha overskudd på sin spillerlogistikk enn vi har sett tidligere. Dette stiller store krav til klubbene, og gir en høyere risiko enn andre inntektselementer i en klubbøkonomi, sier seksjonsleder klubbstøtte Rune Nordhaug.

Poengtrekk

Klubblisensnemnda har trukket Nest-Sotra tre poeng for ikke å ha nådd delmålet i sin handlingsplan for det finansielle oppfølgingssystemet. Nardo er trukket til sammen to poeng for brudd mot delmål på to forskjellige handlingsplaner for økonomi. Videre er Levanger ilagt to irettesettelser for ikke å nå sine delmål. Kvik Halden er ilagt en irettesettelse for brudd mot delmål i sin handlingsplan for positiv egenkapital, samt at Nardo er ilagt en irettesettelse for brudd mot delmål i sin handlingsplan for forfalte betalingsforpliktelser overfor ansatte.

Lyn er pålagt å lage to handlingsplaner, en for finansielt oppfølgingssystem og en for å gjenetablere positiv egenkapital. Sandefjord, Sogndal og Senja er pålagt å utarbeide handlingsplan for det finansielle oppfølgingssystemet.

To nye klubber rapporterte i rød kategori i OBOS-ligaen; Sandefjord og Sogndal. Alle klubbene i Eliteserien er i gul eller grønn kategori. I Toppserien rapporterte Lyn i rød kategori for første gang.

God utvikling i PostNord

PostNord-ligaen har fire klubber i rød kategori. Dette er Levanger, Moss, Nardo og Senja. Til tross for dette, er utviklingen positiv på det tredje høyeste nivået i herrefotballen.

- Jeg er glad for at mange klubber i PostNord-ligaen tar sine økonomiske handlingsplaner seriøst og justerer driften slik de skal og må. Mest gledelig er det at de fleste klubbene som er underlagt handlingsplaner viser god progresjon, sier Terje Svendsen.

Invitasjon til lunsjmøte om forebygging og håndtering av vold og trusler i fotballen20.2.2020 16:25:13 CETPressemelding

Fotballen skal være et trygt og godt sted å være. Det er utgangspunktet for arbeidet med forebygging og håndtering av episoder med vold. Etter flere saker i media om voldsutfordringene i fotballen erkjenner NFF at vi ikke har vært godt nok kjent med omfanget, og ikke bevisst nok på forholdet mellom selvdømmeordningen og rettssamfunnets rolle, samt ulikheten i saksbehandling og sanksjoner i kretsene. Høsten 2019 igangsatte derfor NFF et arbeid for å kartlegge omfanget, vurdere fotballens behandling av saker og hvordan vi kan styrke arbeidet med forebyggende tiltak. NFF inviterer klubber, kretser, særforbund og media til et lunsjmøte der vi presenterer dette arbeidet. Vi har også invitert andre viktige aktører til å dele sine erfaringer og tanker rundt håndtering og forebygging av voldshendelser. Dato: Onsdag 26. februar Sted: Colosseum, Ullevaal Stadion (Sognsveien 75 J) 11.00 Enkel lunsj: Servering av baguetter/wraps, drikke og kaffe 11.30 Presentasjon av NFFs arbeid for å håndtere og

Spilleplan PostNord-ligaen 202020.12.2019 12:03:57 CETPressemelding

Kampene i de to avdelingene i PostNord-ligaen 2020 er nå klare. - NFF har fått inn mange ønsker, og vi har dessverre ikke mulighet til å innfri alle. Vi har tatt mest hensyn til banesperrer/turneringer på anlegg. Samtidig har vi prøvd å få til noen gode oppgjør rundt 16. mai. Nå må klubbene samarbeide om endelig spilledager og tider før terminlistemøtet 10. januar, sier seksjonsleder for turneringsadministrasjon og arrangement i NFF, Rune Pedersen. Her er spilleplanen for PostNord-ligaen avdeling 1 Her er spilleplanen for PostNord-ligaen avdeling 2