Ulykker og kaos på veiene

Forsikringsselskapet If har fått inn flere titalls ulykker på veiene i morgentimene i dag. Behovet for veihjelp er også stort.
Stort snøfall har ført til mange ulykker og utforkjøringer på veiene i natt og morgentimene i dag. (Foto: If)

Det er først og fremst på Østlandet det har skjedd ulykker, melder if.

– De store snømengdene har ført til at flere biler av sklidd av veien og i hverandre. Vi oppfordrer alle til å kjøre forsiktig og dempe farten, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Når det kommer så mye snø på én gang, tar det noen timer før alle mulige veier og gater er brøytet. Dette snøføret er vanskelig å kjøre på, fordi det påvirker bilens kjøreegenskaper vesentlig. Derfor er lav fart så viktig nå. Er du i tvil om du bør legge ut på veien, bør du antakelig la bilen stå. Alle som har mulighet til hjemmekontor bør jobbe hjemmefra, sier Clementz.

Siden i natt har forsikringsselskapet If mottatt flere titalls skademeldinger fra hele Sør-Norge. Oslo-regionen peker seg ut.

– Det er naturlig, siden det er flest biler og størst trafikk i dette området, sier Clementz.

Biler har kjørt i hverandre, biler har kjørt ut av veien og biler har kjørt inn i sin egen portstolpe, opplyser han.

– Behovet for veihjelp har vært stort, på grunn av at det er mange biler som har sklidd av veien, sier Clementz.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)