UiO - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

UiO og FFI tar Mars-samarbeid et steg videre

De jobber allerede sammen om et instrument som nå er på vei mot Mars. Nå skal Universitetet i Oslo og Forsvarets forskningsinstitutt samarbeide enda mer.

FFI har laget ett av instrumentene på Nasas nye Mars-kjøretøy. Når kjøretøyet lander i februar 2021 skal en forskergruppe ved Universitetet i Oslo styre instrumentet og forske videre på dataene som kommer inn. Illustrasjon: Nasa/JPL

Mars-roveren «Perseverance» er akkurat nå på vei til den røde planeten. Går alt etter planen, lander den på Mars i februar.

Et av instrumentene på kjøretøyet er laget ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI). Det er en georadar som skal kartlegge sedimenter under overflaten på jakt etter tegn på tidligere liv.

Kontrollsenteret for georadaren ligger på Kjeller utenfor Oslo, nærmere bestemt ved Institutt for teknologisystemer (ITS) som er en del av Universitetet i Oslo (UiO).

I kontrollsenteret sitter forskere fra FFI og UiO som skal styre radaren og forske videre på dataene som kommer inn.

De to forskningsinstitusjonene samarbeider også på flere andre områder, blant annet innen sensorfusjon, laserteknologi og det som kalles maskinsyn, det vil si hvordan en maskin kan tolke og forstå verden rundt seg ved hjelp av bilder og video.

Samarbeidet har gitt mersmak. Nå inngår det Matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiO og FFI et mer strategisk partnerskap.

– Denne avtalen skal bidra til å styrke teknologiske fagmiljøer som er viktige for Forsvaret og norsk samfunnssikkerhet, sier FFI-direktør John-Mikal Størdal i en pressemelding.

Han nevner sensorteknologi, cybersikkerhet, kvanteteknologi, romteknologi, strømningsfysikk og materialteknologi som eksempler på områder som omfattes av samarbeidet.

– UiO har lang tradisjon om å samarbeide med Kjellermiljøet, og har allerede en strategisk samarbeidsavtale med Institutt for energiteknikk, sier instituttleder Stian Løvold ved ITS.

– Den nye samarbeidsavtalen med FFI er en tilsvarende formalisering av samarbeidet vårt om forskning, utdanning og innovasjon, sier Løvold til Titan.uio.no.

Som en del av samarbeidet skal FFI-forskere fortsette å ha bistillinger ved UiO for å bidra med undervisning og veiledning. Forskere fra UiO kan ha bistillinger ved FFI for å bidra til instituttets forskning.

– FFI har en stor stab av dyktige forskere og ingeniører som utvikler tekniske systemer eller delsystemer. Det er til stor nytte for oss å kunne utnytte denne ingeniørkompetansen i forbindelse med vår egen forskning og utdanning, sier Løvold.

Avtalen legger til rette for at UiO og FFI går sammen om felles prosjektsøknader til Forskningsrådet, ESA, EU og Nato. Det kan også bli aktuelt å samarbeide om felles laboratorier for forskning og utdanning.

Hovedtyngden av samarbeidet skal skje gjennom aktiviteter og prosjekter ved Institutt for teknologisystemer, som er plassert på Kjeller. Men avtalen legger til rette for samarbeid innenfor hele Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiO.

– Samarbeidet med FFI gjør at vi får en rikere teknologitilnærming. Vi får bedre kontakt med miljøer og prosjekter som jobber med hvordan teknologi anvendes. Det er nyttig for begge parter, sier dekan Morten Dæhlen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Kontakter

Stian Løvold, instituttleder ved Institutt for teknologisystemer på UiO: stian.lovold@its.uio.no
Mobiltelefon
+47-94190920

Bilder

Last ned bilde
Instituttleder Stian Løvold ved Institutt for teknologisystemer (ITS). Foto: UiO
Last ned bilde

Om UiO - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

UiO - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Sem Sælands vei 24

22 85 56 00http://www.mn.uio.no/

Det matematisk-naturvitskaplege fakultet har ein lang og stolt tradisjon innan forsking og undervising i dei klassiske realfaglege disiplinane. Fakultetet si verksemd dekkjer også eit breitt spekter av tverrfagleg forsking og ligg i front i Europa på fleire område.

Følg våre forskingsnyheiter på Titan.uio.no, som også er på Facebook og Twitter, eller abonner på nyheitsbrevet.

Følg saker fra UiO - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra UiO - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Tidlig og automatisk avdekking av sykdom hos fisk vant gull22.11.2020 19:00:13 CETPressemelding

Et studentlag fra Universitetet i Oslo har utviklet et system som skal gjenkjenne sykdom i fisk før sykdommen sprer seg og skaper ytterligere skade i fisken. De har deltatt i en internasjonal bioteknologikonkurranse, International Genetically Engineered Machine (iGEM). Studentlaget vant gull i konkurransen. Laget ble også nominert til pris for beste software i konkurransen. Dette er første gang for et lag fra Norge.