BKLF

Uforståelig at kun noen næringer får strømhjelp!

- Det er uholdbart og uforståelig at regjeringen kun plukker ut noen næringer som får kompensasjon for høye strømregninger. Nå må det lages ordninger der alle næringer som sliter kan få kompensasjon, sier direktør i Baker og Konditorbransjens Landsforening, Gunnar Bakke

Baker- og konditorbransjens Landsforening (BKLF) er svært bekymret for de enorme økningene i driftskostnader for bakeriene som følge av økte strømpriser. Lokale bakerier driver samfunnskritisk matproduksjon og forsørger daglig norske forbrukere med ferske bakervarer. Bakeriene bruker mye strøm til ovner og annet produksjonsutstyr for å produsere varene sine.

Daglig er det mange bakerier som tar kontakt med oss fordi de er bekymret for den enorme økningen i strømutgifter. Det meldes i enkelte bakeri om mange hundre prosent høyere strømutgifter i forhold til forrige år. Mange bakerier har gått fra energifyring på olje til strøm for å gjennomføre klimareduserende tiltak. Nå kan konsekvensen av strømkrisen medføre at denne trenden snur.

Dette strømsjokket kommer på toppen av konsekvensene av nedstengingen under den 2-årige pandemien. I tillegg kommer økte råvarekostnader som følge av økte priser på importvarer, spesielt mel, og mange andre driftskostnader som har økt. «Jeg er redd for at de høye strømprisene kan være med på å slå beina under flere bakerier som allerede er hardt presset av pandemi og nedstengning", sier direktør i BKLF, Gunnar Bakke.

Bakke reagerer på at regjeringen nå kun gir strømhjelp til enkelte næringer. Nå er det på tide å gi strømhjelp til alle de småbedriftene som har fått uforholdsmessig økning på strømregningen.

Om BKLF

BKLF
Middelthuns gate 27

Baker- og konditorbransjens Landsforening er en bransjeforening for bakerier og konditorier i Norge. Organisasjonen ble etablert i 1893 og har i over 120 år vært en pådriver for å fremme faget og bakerivirksomhetenes interesse.

Følg pressemeldinger fra BKLF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BKLF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BKLF