UANSVARLIG BILAVGIFTSPOLITIKK
- Det finnes ikke nok leveringsklare og riktige elbiler til å sette fart på det grønne skiftet nå. Økningen som KrF kommer med vil gjøre at folk som er avhengig av å kjøre biler som går på bensin eller diesel, typisk i distriktet, får enda en ekstraregning. Det betyr at bilavgiftssystemet i enda større grad vil favorisere byene fremfor landsbygda og færre biler blir solgt. Dette burde KrF vite, men inndekker likevel finansieringen av "gode formål" med et teoretisk budsjett-triks, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir i Norges Bilbransjeforbund.
På toppen av avgiftsøkningen som reelt er innført som følge av ny typegodkjenning foreslår KrF å øke alle komponentene i engangsavgiftene. Vekt, NOx og CO2 vil koste mer. For å grønnmale forslaget foreslår de å innføre et nytt nedre knekkpunkt med stort fradrag, men i dette segmentet eksisterer det ikke biler.
- Regjeringen kan umulig gå med på dette forslaget. Jeløya-plattformen er klar, økte avgifter på et område skal kompenseres på et annet. Bilsalget vil gå ned. Arbeidsplasser i bilbransjen settes i fare og det vil bli flere drepte og skadde i trafikken enn det som er nødvendig. KrF gjør en stor feilvurdering med dette forslaget og vi velger å tro at det baserer seg på mangel på kunnskap, sier Nilsen.
Norges Bilbransjeforbund har etterlyst stø kurs fra politikerne. Det grønne skiftet og innfasingen av elbiler går raskt, og vil skyte fart utover 2020-tallet når bilfabrikkene øker antall modeller og produksjonskapasitet. I år og i årene som kommer vil norsk bilbransje arbeide knallhardt for å få tak i så mange nullutslippsbiler som mulig, men det vil uansett ikke dekke etterspørselen.
- Usikkerhet og avgiftsøkninger er ikke det bransjen trenger når vi står midt inne i et krevende grønt skifte. Personbilen er trolig det som har kommet lengst i omstillingen til nullutslipp, og er det minste klimautfordringen politikerne har. Bransjen bør ikke straffes med store avgiftsøkninger, sier Nilsen.
For flere kommentarer kontakt:
Stig Morten Nilsen, adm.dir i Norges Bilbransjeforbund
Tlf: 911 77 890
E-post: stig.morten.nilsen@nbf.no
Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund
Tlf: 994 85 268
E-post: egil.steinsland@nbf.no
Nøkkelord
Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.
NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy. Vi organiserer merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere.
Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Østfold er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Østfold er likevel langt fra elektrisk. Bare 25 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Trøndelag er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Trøndelag er likevel langt fra elektrisk. Bare 25 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Nordland er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Nordland er likevel langt fra elektrisk. Bare 17 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Finnmark er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Finnmark er likevel langt fra elektrisk. Bare 8,4 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Akershus er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye personbiler i Norge er i dag elbiler, men Akershus er likevel langt fra elektrisk. Bare 33 prosent av alle personbilene i Akershus er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom