Uakseptabelt at kommunale kinoer og kulturhus må tilbakebetale koronastøtte

Samtidig som privateide kinoer får millioner i støtte, må kommunale kinoer og kulturhus betale tilbake støtte de har fått tildelt fra Kulturrådet. Dette er uakseptabelt fordi det ufortjent rammer kulturlivet i Kommune-Norge. Vi ber Kulturministeren om å sørge for at kinoer og kulturhus får beholde støtten.
Styreleder i KS, Bjørn Arild Gram.

Av Bjørn Arild Gram, styreleder i KS

Nå i november mottok en rekke av landets kulturhus og kinoer varsel fra Kulturrådet om å tilbakebetale tidligere tildelt kompensasjon for tapte inntekter knyttet til de statlige pålagte smitteverntiltakene. Aktørene har søkt og fått innvilget støtten etter de krav og retningslinjer som har vært presentert fra Kulturrådet.

Kravet om tilbakebetaling gjelder kinoer og kulturhus rundt om i hele landet. Mange av dem som fratas støtte ligger på små steder der kulturhuset utgjør det viktigste kulturtilbudet i bygda. Kulturlivet er allerede hardt rammet, og vi trenger et sterkt kulturliv som skaper fellesskap og levende lokalsamfunn både på små og store steder.

Begrunnelsen for varslet om tilbakebetaling er at Kulturrådet har gjort en ny fortolkning av lovgrunnlaget og vilkårene for at det kan betales ut støtte til kommunale kinoer og kulturhus.

KS- advokatene har sett på saken og mener det er tvilsomt om Kulturrådet har grunnlag for å kreve tilbake disse pengene.

Og uansett er dette et politisk spørsmål, fordi det handler om å sikre et kulturtilbud som er tilgjengelig for folk i hele landet.

Det fremstår uansett som helt urimelig at støtten nå kalles tilbake, fordi det vil forverre en allerede svært krevende situasjon for kultursektoren, som også rammer kinoer og kulturhus.
Det vil være oppsiktsvekkende om store kommersielle virksomheter og AS får støtte, mens kinoer og kulturhus i små og store lokalsamfunn må betale tilbake støtte slik det ligger an til nå. Kutt i støtte til kulturtilbud i kommunene forsterker også en bekymringsfull tendens til sentralisering av kulturpolitikken, der stadig mer makt og midler overføres til statlige etater.

KS mener Kulturminister Raja må sørge for at kulturhus og kinoer får beholde støtten de har fått, slik at de kan bidra til å realisere hans egne ambisjoner om å sørge for kulturtilbud som er tilgjengelig for folk i hele landet.

.......................................

Her finnes mer informasjon for eventuell redaksjonell oppfølging:

Oversikt fra Kulturrådet over kinoer som har fått innvilget eller fått avslag på søknad om "koronastøtte":

Styreleder i KS, Bjørn Arild Gram.