Tyskland blir rødt - avbestillinger dekkes

Slik påvirkes forsikringsdekningen når et land endrer status fra gult til rødt. - Kundens trygghet kommer i første rekke.
Berlin er et yndet reisemål for nordmenn, med sin historie, sine kjente severdigheter og mange shoppingmuligheter. Nå blir hele Tyskland rødt område fra midnatt natt til lørdag.

I dag ble det klart at nye land og regioner i Europa blir røde. Det vil med andre ord si at de omfattes av UDs offisielle reiseråd.

- Forsikringen er ikke gyldig på reiser i land der det foreligger et offisielt reiseråd fra UD, fordi kundens trygghet kommer i første rekke. Ergo risikerer man å sitte igjen uten hjelp fra norske myndigheter eller av reiseforsikringen dersom man trosser det røde lyset og reiser, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i If og Europeiske Reiseforsikring.

- Det at forsikringen ikke dekker kundene våre på reiser til røde land, gjør at vi selvsagt dekker avbestillingskostnader fly- og reiseselskapene ikke tar. Dette betinger at du bestilte reisen på et tidspunkt da området var grønt eller gult, legger han til.

Tyskland inn blant de røde

Fra og med midnatt natt til lørdag skifter Tyskland og Liechtenstein, samt regionene Kalmar og Västerbotten, farge fra gult til rødt.

- Tyskland er stort og sentralt europeisk land mange nordmenn reiser til - ikke minst i forbindelse med jobb. Inntil videre bør man riktignok tenke seg veldig godt om før man tar seg en tysklandstur, da forsikringen ikke gjelder der, sier Handeland.

Hvis landet er rødt når det er 14 dager eller mindre til avreisedato, kan man som kunde få dekket avbestilling. Men det er viktig at man venter så tett opptil avreisedato som mulig.

- Det er viktig at kundene tar kontakt med fly- eller reiseselskapet dersom man ikke har hørt fra disse når avreisen nærmer seg. Kanselleres reisen er det disse aktørene som ikke får levert det du som kunde har betalt for, og som derfor må refundere pengene. Etter man har fått avklart dette kan man ta kontakt med oss, avslutter Andreas Bibow Handeland.

Andreas Bibow Handeland, reiseekspert og kommunikasjonsrådgiver i If og Europeiske Reiseforsikring.