TV Vest får gebyr for politisk reklame

Det er ikke tillatt å sende reklame for livssyn og politikk på tv i Norge, ifølge kringkastingsloven. Medietilsynet har ansvar for å påse at regelverket overholdes, og varslet TV Vest i Rogaland om sanksjon da det tidligere i høst ble kjent at kanalen hadde sendt reklame for Fremskrittspartiet og Sosialliberalt Parti før årets kommune- og fylkestingsvalg.
Forbudet skal bidra til en saklig og nyansert debatt
Forbudet er ment å skulle sikre likeverdige vilkår for politiske meningsytringer uavhengig av aktørenes økonomiske ressurser. I tillegg skal forbudet bidra til å opprettholde en saklig og nyansert offentlig debatt om kompliserte samfunnsspørsmål.
Medietilsynet har nå bestemt at TV Vest får et gebyr på 10 000 kroner for bruddet på kringkastingsloven. I vedtaket legger Medietilsynet blant annet vekt på at TV Vest har sendt partipolitisk reklame i nær tilknytning til et valg.
– Dette er i kjernen av det bestemmelsen er ment å skulle forhindre, sier Sekkelsten.
TV Vest kan klage på vedtaket
Også i 2003 sendte TV Vest reklame for et politisk parti, den gangen for Pensjonistpartiet. Daværende Statens medieforvaltning fattet vedtak om sanksjon for brudd på kringkastingsloven. Vedtaket ble imidlertid ikke iverksatt, da saken endte i den Europeiske menneskerettsdomstolen (EMD). Domstolen konkluderte med at det var brudd på ytringsfriheten å forby mindre partier å komme til orde i den politiske debatten gjennom betalt reklame på tv.
Regjeringen valgte i etterkant av dommen å opprettholde det norske forbudet mot politisk reklame på tv, men gjennomførte samtidig flere tiltak for å sikre at mindre, politiske partier skulle gis bedre ytringsadgang. NRK fikk blant annet utvidet ansvar for å sikre en bred og balansert valgdekning, og Frikanalen fikk støtte for å tilrettelegge for at partier og lister skulle få komme til orde på tv i forbindelse med valgkamp.
– Vi ser naturligvis at medieutviklingen har vært betydelig siden den første TV Vest-saken. Men i denne saken mener vi at det ikke er i strid med ytringsfriheten å håndheve forbudet, og da er det Medietilsynets ansvar å reagere på lovbruddet, sier Sekkelsten.
TV Vest kan klage på vedtaket.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet med oppdatert oversikt over norske medieaktører3.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
En ny versjon av Mediedatabasen gir oversikt over en rekke ulike data om norske medieaktører og medier.
Medietilsynet mener: Foreldrene må få hjelp til å beskytte barna mot skadelig digital påvirkning30.5.2025 09:58:34 CEST | Kronikk
Vi trenger nye grep for å gi barn og unge den beskyttelsen de har krav på – også i det digitale rom. En ny undersøkelse viser støtte i befolkningen til økt regulering.
Tre av fire vil ha alderskontroll i sosiale medier27.5.2025 07:55:00 CEST | Pressemelding
Et klart flertall ønsker elektronisk alderskontroll i sosiale medier, ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet. Flertallet mener også at dagens aldersgrense bør økes, og at staten bør ha ansvaret for å fastsette aldersgrensen.
Sosiale medier fjerner færre falske kontoer i Norge23.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Antall falske norske kontoer i sosiale medier fjernet av plattformene selv, ble kraftig redusert siste halvår i fjor, viser nye tall som Medietilsynet har gjennomgått. Meta oppgir fortsatt ikke tall for det norske markedet.
To brudd på reklameregler i ny kontroll22.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler og strømmetjenester følger i hovedsak reglene om reklame, sponsing og produktplassering, konkluderer Medietilsynet etter en ny kontroll.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom