TV 2 får advarsel fra Medietilsynet etter brudd på reklameregler

I TV 2s første episode av «Jørgine – alene med flokken» og i tv-kanalens første episode av «I fyr og flamme» identifiseres flere av sponsorene kun i forbindelse med reklameavbruddet inne i programmet. Ifølge kringkastingsloven skal sponsorer alltid identifiseres i begynnelsen eller i slutten av programmet.
Reglene er laget for at seerne skal kunne oppfatte at programmet er sponset, og ha oversikt over hvem som sponser programmet.
TV 2 er enig i Medietilsynets vurdering
TV 2 opplyser til Medietilsynet at feilen skyldes en teknisk svikt, og at det er gjennomført konkrete tiltak for å forhindre at det skjer igjen.
– Av hensyn til seerne er det viktig at reglene om sponsing av programmer følges. Fordi TV 2 har brutt en viktig regel om sponsing i kringkastingsloven, gir Medietilsynet en sanksjon i form av advarsel, sier Sekkelsten.
Medietilsynet kan gi advarsel og gebyr som sanksjon ved brudd på kringkastingsloven.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Europeisk toppverv til Medietilsynets direktør1.6.2023 15:11:53 CEST | Pressemelding
Direktør Mari Velsand i Medietilsynet er valgt som ny styreleder i EPRA, som er en organisasjon for europeiske mediemyndigheter.
Over 100 medier får innovasjonsstøtte25.5.2023 07:05:00 CEST | Pressemelding
Prosjektet der 72 lokalaviser skal samarbeide om å lage lokal, ambisiøs datajournalistikk får mest, med 3,6 millioner kroner i støtte. – Innovasjonsstøtten skal gjøre det enklere for små, lokale medier å digitalisere og fornye seg, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
1. pinsedag er det forbode å sende reklame på tv og radio24.5.2023 07:05:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame søndag 28. mai i år, sidan det er forbode å sende reklame 1. pinsedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Lokale tv- og radiokanalar får over ni millionar i støtte22.5.2023 07:05:00 CEST | Pressemelding
Ein del av støtta på 9,2 millionar kroner går til tv- og radioprogram som skal dekke ulike sider ved valet til hausten. – Støtta er med på å styrke det lokale demokratiet og mediemangfaldet rundt om i landet, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Medietilsynet ønsker nye EU-regler for digitale tjenester velkommen3.5.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
De nye EU-reglene for digitale tjenester (DSA) skal gjøre det tryggere for folk å være på nett og samtidig sikre ytringsfriheten. – Internasjonale reguleringer som DSA er også viktige for at Medietilsynet skal kunne løse sitt samfunnsoppdrag på best mulig måte framover, konkluderer Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i tilsynets årsrapport for 2022.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom