Medietilsynet

TV 2 får advarsel fra Medietilsynet etter brudd på reklameregler

Del
TV 2 får advarsel fra Medietilsynet etter å ha brutt regelen om når sponsor skal identifiseres i et program. – Regelen er laget for å gjøre seerne oppmerksomme på at et redaksjonelt program er sponset, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
TV 2 får advarsel fra Medietilsynet etter å ha brutt en viktig regel om sponsing i programmene «Jørgine – alene med flokken» og «I fyr og flamme». Foto TV 2
TV 2 får advarsel fra Medietilsynet etter å ha brutt en viktig regel om sponsing i programmene «Jørgine – alene med flokken» og «I fyr og flamme». Foto TV 2

­I TV 2s første episode av «Jørgine – alene med flokken» og i tv-kanalens første episode av «I fyr og flamme» identifiseres flere av sponsorene kun i forbindelse med reklameavbruddet inne i programmet. Ifølge kringkastingsloven skal sponsorer alltid identifiseres i begynnelsen eller i slutten av programmet.

Reglene er laget for at seerne skal kunne oppfatte at programmet er sponset, og ha oversikt over hvem som sponser programmet. 

TV 2 er enig i Medietilsynets vurdering

TV 2 opplyser til Medietilsynet at feilen skyldes en teknisk svikt, og at det er gjennomført konkrete tiltak for å forhindre at det skjer igjen.

– Av hensyn til seerne er det viktig at reglene om sponsing av programmer følges. Fordi TV 2 har brutt en viktig regel om sponsing i kringkastingsloven, gir Medietilsynet en sanksjon i form av advarsel, sier Sekkelsten.

Medietilsynet kan gi advarsel og gebyr som sanksjon ved brudd på kringkastingsloven.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

TV 2 får advarsel fra Medietilsynet etter å ha brutt en viktig regel om sponsing i programmene «Jørgine – alene med flokken» og «I fyr og flamme». Foto TV 2
TV 2 får advarsel fra Medietilsynet etter å ha brutt en viktig regel om sponsing i programmene «Jørgine – alene med flokken» og «I fyr og flamme». Foto TV 2
Last ned bilde

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg pressemeldinger fra Medietilsynet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Medietilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye