Tuva Syvertsens dag i «Hver gang vi møtes»

Foto: Espen Solli/TV2

Vi nærmer oss avslutningen av årets utgave av TV2s «Hver gang vi møtes», og i denne sesongens nest siste episode er det endelig Tuva Syvertsen sin tur til å bli hyllet. Musikken kan du høre allerede nå.

Hør sangene fra Tuva Syvertsens dag her!

Tuva Livsdatter Syvertsen er best kjent som felespiller, vokalist og frontfigur i folkemusikk-gruppen Valkyrien Allstars. Høsten 2006 mottok gruppen Grappas debutantpris og ble i 2007 nominert til Spellemann i åpen klasse for albumet Valkyrien Allstars. Albumet solgte til platinaplate i 2008. Tuva og Erik Sollid fra Valkyrien vant Edvard-prisen for årets nykommer i 2015. Valkyrien Allstars har dessuten gitt ut albumene To månerIngen hverdagFarvel slekt og venner, og senest prøv å si noe til meg nå. Tuva også har gitt ut albumet Jazz at Berlin Philharmonic VI: Celtic Roots, et livealbum med Knut Reiersrud, Ale Möller, Eric Bibb, Aly Bain, Fraser Fifield, og Olle Linder.

I 2019 kom albumet med rap-duoen Ei Saa Peittää, og Tuva har sammen med Aslag Haugen gitt ut singelen «Det som sner» i 2013, «Skamløs» med Big Daddy Karsten, og «God kok» i 2018. Å stagnere er det siste Tuva ønsker og hun utfordrer seg selv stadig i nye prosjekter og samarbeid, alt fra teater, Hollywood-film, musikksamarbeid med andre musikere og som medlem i rap-kollektivet HEADS. Tuva har på i tillegg deltatt i «Stjernekamp» på NRK, hvor hun endte i finalen. Hun komponerte musikken til teaterstykket «Sult» i 2020.

Når Tuva ser tilbake på hvordan hun endte opp i årets sesong, ler hun.

– Jeg tror nok de har vært litt lure, sleipe og smarte siden det var Odd Nordstoga selv som ringte meg og fortalte at både han og Frida Ånnevik skulle være med. Da var det ikke lett å si nei. Dette er to musikere jeg omgås med, vi pleier å bookes til samme steder og som jeg ser opp til. De har et låtmateriale som jeg gledet meg til å velge fra. Aller mest har jeg satt pris på å spille selv, og jeg er glad for hvordan tolkingene er blir mottatt. Jeg gjorde det uansett på min måte så får vi håpe alle artistene er gode til å ljuge om de ikke likte det, sier Tuva.

I 2020 er «Hver gang vi møtes» inne i sin niende sesong, og dèt med en helt spektakulær gjesteliste. I årets utgave er det Aslag Haugen (Hellbillies), Linnea Dale, Chris Holsten, Magnus Clausen (Morgan Sulele), Frida Ånnevik, Tuva Syvertsen (Valkyrien Allstars), og ikke minst Odd Nordstoga har flyttet inn på Kjærnes gård i Våler i ti dager.

Dette blir sunget under Tuva Syvertsens dag:

• Aslag - «Dårlig morgostemning»
  • Morgan - «Jeg vil ha deg»
  • Linnea - «Det er ingen hverdag mer»
  • Odd - «Å gjev du batt meg»
  • Frida - «Kom hjem»
  • Chris - «Drømte du om mer»

Foto: Espen Solli/TV2

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Herborg Kråkevik annonserer unike Juleroser-konserter6.4.2020 12:02:00 CESTPressemelding

Herborg Kråkevik legger ut på storslått turné med Juleroser og spennende gjester i desember 2020. De siste årene har juleheftet Juleroser med redaktør Herborg Kråkevik - der noen av landets fremste forfattere og kunstnere bidrar - blitt en kjær del av julestemningen i mange hjem rundt om i landet. Julen 2020 blir imidlertid enda mer spesiell, for i tillegg til årets hefte kommer også albumet Juleroser, som har fått ekstra brask og bram fra Bergens Filharmoniske Orkester. På plata medvirker også Bjørn Eidsvåg, Fargespill, Edvard Grieg Kor, og AURORA. Herborg Kråkevik tar med seg musikken og suksesskonseptet Juleroser med seg til noen utvalgte scener rundt om i landet i desember. På turneen har hun med seg forfattere Vigdis Hjorth og Vetle Lid Larssen samt andre gjester som har skrevet for juleheftet. Disse eminente formidlerne vil gi publikum fortellinger, dikt og humoristiske høydepunkt fra Juleroser-heftene. Sammen garanterer de for at det blir adventstemning, julelatter- og tristesse

Hanne Borchgrevinks HUS tolket i lyd og bilde ute i dag på CD/LP3.4.2020 11:42:18 CESTPressemelding

Fra den anerkjente billedkunstneren Hanne Borchgrevink kommer et prosjekt som undersøker om et bilde kan beskrives med lyd, slik at den som ser og hører opplever sammenhengen mellom bilde og lyd. Verket ble presentert i galleri OSL contemporary i Oslo i november 2017. De tre tresnittene ble stilt ut sammen med øretelefoner som gjenga de ulike lydbeskrivelsene. Nå kommer musikken ut på CD og vinyl i utsøkt innpakning, med cover og booklet basert på tresnittene. Hør albumet her: https://orcd.co/hanneborchgrevink Hanne Borchgrevink om prosjektet «HUS»: «Hvis flere komponister/musikere/lydkunstnere gjengir samme bilde, vil beskrivelsene ligne hverandre? Utfylle hverandre? 12 personer ville være med på prosjektet. Alle hadde tidligere sett bilder jeg har laget. De ble bedt om å gi en lydbeskrivelse på tilsammen 3 minutter av 3 varianter av tresnittet «Silhuett med rød bakgrunn». Hvert av tresnittene måler 44x44cm og er trykket på eget verksted i et opplag på 22 eksemplarer. Husfargen varier

Eli Storbekken og Sigurd Hole med nytt album!20.3.2020 15:27:52 CETPressemelding

Eli Storbekken og Sigurd Hole er ute med plata "Spellstenen" 20. mars! Den kombinerer jazz og folkemusikk, myntet på både store og små. Hør den her: https://orcd.co/spellstenen Dette er en plate hele familien vil elske. Ved første lytt blir man dratt inn i et herlig univers av gode melodier fra både trekkspill, munnharpe, kontrabass og naturens egne instrumenter som tre og stein. “Har du tenkt på hva slags musikk som kommer ut av en stein?” Sier Eli. «Tittelen Spellstenen kommer fra stenen hvor min far Egil Storbekken tilbrakte mange sommerkvelder med fløyta si. Når han hadde tid, satt han på stenen og improviserte og komponerte nye melodier på fløyte og seljefløyte. På kveldene kunne vi «ungan» sovne til vare toner og fine melodier i vår barndoms setergrend Søljåsen.» Eli Storbekken har lenge vært sentral i den norske folkemusikken og visetradisjonen, og sammen med Sigurd Hole, som regnes som en av Norges fremste jazzmusikere, klarer de å fortrylle enhver med den nye platen. Med stødi

Sandra Lied Haga slipper singel fra kommende debutalbum20.3.2020 10:50:25 CETPressemelding

I dag slipper Simax Classics de første tonene fra cellisten Sandra Lied Hagas debutalbum. Hør Variations on a Rococco Theme, Op. 33: Theme - Variation 4 her (via Spotify)! Singelen ‘Rococo Variations’ er fra albumet der hun er solist med State Academic Symphony Orchestra of Russia 'Evgeny Svetlanov' – i ærverdige Moskva-konservatoriets Store Sal. I mai venter konserter under Festspillene i Bergen, og som solist i Rococo-variasjonene med Stavanger Symfoniorkester. 25 år gammel har Sandra allerede en klang og et utrykk i sin musisering som umiddelbart griper tak i lytteren. Cellisten Sandra Lied Haga har gjort seg bemerket blant de unge utøverne i Europa. Hennes rike, vakre klang og enestående talent har allerede fanget oppmerksomheten Daniel Barenboim og Anne-Sophie Mutter. Sandra spiller regelmessig kammermusikk-konserter med Mutter og stipendiatene i Anne-Sophie Mutter Foundation og Mutter’s Virtuosi. Sandra begynte å spille cello bare tre år gammel, og hun er den yngste som er tatt i

Ny singel fra hei kalas sitt kommende album er ute nå20.3.2020 09:56:58 CETPressemelding

Det er veldig lett å begynne å tenke altfor mye når man skal sove, og da får man jo ikke sove så klart fordi man må lure veldig masse og bli veldig bekymra, og det er nettopp det hei kalas sin nye singel «Sove» handler om! Hør den herlige nye singelen her! Skip synker, hunder klippes, krem blir sur, folk blir skalla, kopper knuser, iskrem smelter, flygel stemmes, kometer krasjer, kattunger mjauer, doer vaskes, sokker strikkes hender holdes, siste pust pustes. – Livet er jo ofte nydelig, men ikke for alle hele tiden. Å leve er ikke uten bekymringer for noen, sier hei kalas om låta. Og forresten! Dette er den tredje singelen («Hadet bra, Neil Armstrong» og «Stygge dyr» er allerede ute) som er hentet fra deres kommende debutalbum Ell-o-ve-e som slippes 22. mai. hei kalas består av Heidi Marie Vestrheim, Annikken Theodorsen og Roy Ole Frøland, og har siden 2014 gjort en rekke konserter og festivaler. Singelen og albumet er produsert av Bjarne Stensli, og Jarle Bernhoft som også bidrar musi

ORBO slipper ny singel med spennende gjest20.3.2020 09:48:06 CETPressemelding

Hør den ferske låta «Smoke & Mirrors» her! Nesten seks år etter forrige album, nærmer det seg endelig en ny fullengder fra ORBO. 24. april kommer Smoke & Mirrors, men allerede i dag kan du høre tittelsporet fra albumet hvor han har med seg en veldig spesiell gjest; den irske blueskløpperen Gráinne Duffy! – Det har vært fantastisk å jobbe med Gráinne. Hun er en fantastisk vokalist, gitarist og låtskriver, sier ORBO, og omtaler henne som Irlands svar på Sheryl Crow. Singelen skrev de sammen og spilte den inn med en gang. I tillegg til Duffy er også tidligere Longshots medlemmer pianist Reidar Opdal og Magnus Skylstad, også kjent som trommeslageren til AURORA, med på innspillingen.