Tuva Syvertsens dag i «Hver gang vi møtes»

Foto: Espen Solli/TV2

Vi nærmer oss avslutningen av årets utgave av TV2s «Hver gang vi møtes», og i denne sesongens nest siste episode er det endelig Tuva Syvertsen sin tur til å bli hyllet. Musikken kan du høre allerede nå.

Hør sangene fra Tuva Syvertsens dag her!

Tuva Livsdatter Syvertsen er best kjent som felespiller, vokalist og frontfigur i folkemusikk-gruppen Valkyrien Allstars. Høsten 2006 mottok gruppen Grappas debutantpris og ble i 2007 nominert til Spellemann i åpen klasse for albumet Valkyrien Allstars. Albumet solgte til platinaplate i 2008. Tuva og Erik Sollid fra Valkyrien vant Edvard-prisen for årets nykommer i 2015. Valkyrien Allstars har dessuten gitt ut albumene To månerIngen hverdagFarvel slekt og venner, og senest prøv å si noe til meg nå. Tuva også har gitt ut albumet Jazz at Berlin Philharmonic VI: Celtic Roots, et livealbum med Knut Reiersrud, Ale Möller, Eric Bibb, Aly Bain, Fraser Fifield, og Olle Linder.

I 2019 kom albumet med rap-duoen Ei Saa Peittää, og Tuva har sammen med Aslag Haugen gitt ut singelen «Det som sner» i 2013, «Skamløs» med Big Daddy Karsten, og «God kok» i 2018. Å stagnere er det siste Tuva ønsker og hun utfordrer seg selv stadig i nye prosjekter og samarbeid, alt fra teater, Hollywood-film, musikksamarbeid med andre musikere og som medlem i rap-kollektivet HEADS. Tuva har på i tillegg deltatt i «Stjernekamp» på NRK, hvor hun endte i finalen. Hun komponerte musikken til teaterstykket «Sult» i 2020.

Når Tuva ser tilbake på hvordan hun endte opp i årets sesong, ler hun.

– Jeg tror nok de har vært litt lure, sleipe og smarte siden det var Odd Nordstoga selv som ringte meg og fortalte at både han og Frida Ånnevik skulle være med. Da var det ikke lett å si nei. Dette er to musikere jeg omgås med, vi pleier å bookes til samme steder og som jeg ser opp til. De har et låtmateriale som jeg gledet meg til å velge fra. Aller mest har jeg satt pris på å spille selv, og jeg er glad for hvordan tolkingene er blir mottatt. Jeg gjorde det uansett på min måte så får vi håpe alle artistene er gode til å ljuge om de ikke likte det, sier Tuva.

I 2020 er «Hver gang vi møtes» inne i sin niende sesong, og dèt med en helt spektakulær gjesteliste. I årets utgave er det Aslag Haugen (Hellbillies), Linnea Dale, Chris Holsten, Magnus Clausen (Morgan Sulele), Frida Ånnevik, Tuva Syvertsen (Valkyrien Allstars), og ikke minst Odd Nordstoga har flyttet inn på Kjærnes gård i Våler i ti dager.

Dette blir sunget under Tuva Syvertsens dag:

• Aslag - «Dårlig morgostemning»
  • Morgan - «Jeg vil ha deg»
  • Linnea - «Det er ingen hverdag mer»
  • Odd - «Å gjev du batt meg»
  • Frida - «Kom hjem»
  • Chris - «Drømte du om mer»