Tungtransporten blir elektrisk

Velkommen til åpning av ladestasjon for tyngre kjøretøy på Grønlia i Oslo havn (Mosseveien 59). Den finner sted mandag 12.06 kl. 14:30 – 15:30. Byråd for næring og eierskap, Rina Mariann Hansen, åpner ladestasjonen. Oslo Havn og Bymiljøetaten i Oslo har bygget den.
Seks plasser med inntil 300 kW gir mulighet for å lade på høy effekt. Ladestasjonen ligger nær E18, Oslo sentrum, containerterminalen og resten av Oslo havn. Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn.

Norges største offentlige ladestasjon for tyngre kjøretøy åpner på Grønlia i Oslo havn. Dette er et viktig skritt for å elektrifisere fremtidens tungtransport og redusere CO2-utslipp.

Samtidig er det et skritt på veien for å skape en grønn korridor i havna. Varene kommer fra en miljøvennlig sjøtransport og bringes til kunder med store el-kjøretøy.

Seks plasser med inntil 300 kW gir mulighet for å lade på høy effekt. Ladestasjonen ligger nær E18, Oslo sentrum, containerterminalen og resten av Oslo havn. Dette blir den første helt offentlige ladestasjonen i et nytt Oslo-nettverk for tyngre kjøretøy. På åpningen møtes representanter for bransjen.

Siv Ellen Omland
Kommunikasjonssjef i Oslo Havn
Mob: 951 05 489
Siv.ellen.omland@oslohavn.no

Monica T. Olsen
Presseansvarlig i Bymiljøetaten
Pressetelefon: 94 87 49 56
monica.t.olsen@bym.oslo.kommune.no

Ved ladestasjonen for tunge kjøretøy på Grønlia er det tilgang på hyggelig toalett i tillegg til en liten park med sitteplasser ved utløpet av Alnaelva. Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn.
Enger Transport har investert i elektriske Volvo FH62 med batterikapasitet på 540 Kwh.  Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn.
Enger Transport har investert i elektriske Volvo FH62 med batterikapasitet på 540 Kwh. Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn.
Ladestasjonen på Grønlia for tunge kjøretøy er lett tilgjengelig for lastebiler som skal kjøre til eller fra Sydhavna. Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn.
Seks plasser med inntil 300 kW gir mulighet for å lade på høy effekt. Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn.