Tryggere trafikanter og bedre flyt med den nye Varoddbrua

E18 i Kristiansand har en årsdøgntrafikk på omtrent 50.000 kjøretøy hvert døgn. Det er et høyt antall. Med så mange kjøretøy i døgnet er det viktig med grep som sikrer alle trafikanter på en god måte.
Bedre plass til alle med kollektivfelt
På Varoddbrua skal det nå være kollektivfelt i begge retninger, noe som blant annet gjør det mulig for mopeder å kjøre utenfor hovedtrafikkstrømmen på E18. I retning øst vil dette også være gjennomgående gjennom Haumyrheitunnelen. Dette øker sikkerheten for mopedene samt at kollektivfeltet også gjør denne vegstrekningen mer robust når kjøretøy får driftsstans. Det vil da være et ekstra kjørefelt å spille på i forhold til førsituasjon noe som både gir bedre fremkommelighet og bedre trafikksikkerhet. Totalt bygges det 2,8km kollektivfelt fordelt på 1km langs vestgående E18 og 1,8km langs østgående E18.
Tryggere for gående og syklister også
Det er bygget sykkelekspressveg over en strekning på 1,2 km med adskilte gang- og sykkelbaner. Dette øker sikkerheten da man unngår sammenblanding av disse to trafikantgruppene, samtidig som hastigheten på de syklende kan øke sammenlignet med kombinerte gang- og sykkelveger.
For å forebygge trafikkulykker i anleggsperioden er risikovurderinger som utføres på ulike nivåer i gjennomføringen viktig. Dette både i regi av byggherre i forkant av bygging på et mer overordnet nivå, og senere mer detaljerte risikovurderinger når arbeidsvarslingsplaner utarbeides av entreprenør. Tiltakene vil være mange ulike og kan bestå i arbeidsvarslingsskilting, trafikkdirigering, når på døgnet arbeider bør utføres, nedsatte fartsgrenser, m.m. Tiltakene følges opp underveis av Statens vegvesen på anleggsstedet.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Video laget for prosjektet av studenter på Universitet i Agder
Kontakter
Jan Helge EgelandProsjektlederStatens vegvesen / Utbygging
Tel:99259333jan-helge.egeland@vegvesen.noBilder


Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Anleggsarbeider i Rådhusgata i Oslo for å etablere pullerter13.10.2025 15:14:29 CEST | Pressemelding
Mandag 20. oktober starter arbeidet med å etablere hev- og senkbare barrierer øst i Rådhusgata. Omkjøring blir skiltet.
Lyser ut verdas lengste tunneloppgradering13.10.2025 14:45:24 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen lyser no ut arbeidet med å oppgradere verdas lengste vegtunnel, Lærdalstunnelen på 24,5 km. Første frist for interesserte entreprenørar er 17. november.
Riksveg 2 får ny vinterstandard – trygg veg med mindre salt og smartere drift13.10.2025 12:28:18 CEST | Pressemelding
Fra og med denne vintersesongen endrer Statens vegvesen vinterdriftsklasse på riksveg 2 fra DkB til DkC. Det betyr at vegen fortsatt skal være trygg og fremkommelig, men med mindre bruk av salt og smartere drift.
Gjennomslag i den tredje av fire vegtunnelar på Sotrasambandet13.10.2025 12:04:03 CEST | Pressemelding
Eit halvår etter at første salve blei avfyrt, ser ein no lys i begge endar av Knarrvikatunnelen.
Utbedring av Molde ferjekai fører til kanselleringer13.10.2025 11:18:16 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal oppgradere til nytt hydraulisk aggregat for E39 Molde ferjekai. Dette fører til at to avganger mellom Molde og Vestnes kanselleres i natt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom