Trygg Trafikk: Bekymret for sikkerheten i russebussene

Russebussene er ofte gamle og i dårlig stand, og mange fungerer som rullende diskotek. Skade- og ulykkespotensialet er stort, og også politiet og Statens vegvesen er bekymret over utviklingen. Deres kontroller på veien avdekker blant annet:
- Feil og mangler på bremser, fjæring og karosseri
- Overlast / for mange passasjerer om bord («stapping»)
- Ulovlig og brannfarlig montering av aggregater til lyd og lys
- Ulovlig krone på taket
- Tildekkede nødutganger
- Sjåfører uten førerrett eller godkjent yrkessjåførkompetanse
- Sjåfører som ikke bryr seg om sikkerhet under rulling
- Kjøretøy som er omregistrert i andre land fordi de ikke tilfredsstiller norske regler
– Flere av russebussene er nærmest tikkende bomber på veien. Dette har blitt en kultur som har sklidd fullstendig ut, og vi kan ikke lenger stå å se på at flere titalls russ danser rundt i alkoholrus i gamle utrygge busser med høy hastighet. Vi unner all ungdom en fantastisk feiring etter endt skolegang, men vi kan ikke risikere å miste noen av ungdommene våre i en tragisk russebussulykke, sier Tanja Loftsgarden, avdelingsleder i Trygg Trafikk.
Behov for samordnet innsats
Trafikksikkerhetsutfordringene med russebusser er mange og komplekse. Ansvaret for relevant regelverk og kontrollvirksomhet ligger hos flere myndigheter.
– Vi oppfordrer samferdselsministeren, som øverste ansvarlig for trafikksikkerheten, til å initiere en styrket og samordnet innsats for å bedre sikkerheten og få bukt med lovbrudd knyttet til disse kjøretøyene, sier Loftsgarden.
Dette er våre forslag
Vurdere brukskrav til russebusser
Russebusser omfattes av samme krav som andre busser, både når det gjelder krav til innvendig og utvendig utforming samt jevnlig EU-kontroll. Men ettersom bruken av russebusser ofte er risikofylt, bør myndighetene se nærmere på å innføre særskilte brukskrav.
Presisere midlertidig kabotasje
Midlertid kabotasje (transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme) i Norge er lovlig, ifølge EØS-avtalen. Det er imidlertid ikke spesifisert hvor lenge en slik midlertidighet kan vare. Danmark har satt en grense på 7 dager i en 12 måneders periode. Norge bør snarest mulig få på plass en lignende presisering av midlertidig kabotasje.
– I dag kan useriøse russebussaktører leie inn busser fra utlandet, lovlig, men som ikke ville blitt godkjent etter norske krav. Denne kan da, slik regelverket er i dag, brukes gjennom hele russetiden, presiserer Loftsgarden.
Styrke og utvide kontroller av kjøretøy og sjåfører
Det er viktig å gjennomføre målrettede kontroller av både kjøretøy og sjåfører, og det bør settes av tilstrekkelige ressurser til dette. Vi etterlyser økt samarbeid med Arbeidstilsynet om arbeidsvilkår for utenlandske sjåfører og med Skatteetaten om skatter og avgifter på midlertidig bruk av kjøretøy i Norge.
Holdningsskapende arbeid er fortsatt viktig
Trygg Trafikk har lang tradisjon for å drive holdningsskapende arbeid rettet mot russen sammen med fylkene, politiet, Statens vegvesen og andre relevante aktører.
– Dette arbeidet er viktig å opprettholde, men utfordringene er nå så omfattende og komplekse at vi også ser behov for endringer i regelverket og økt prioritering av kontroller, avslutter Loftsgarden.
Nøkkelord
Kontakter
Christoffer Solstad SteenPressesjef
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noTanja LoftsgardenAvdelingsleder fag og analyse
Tel:90 64 59 04loftsgarden@tryggtrafikk.noBilder

Om Trygg Trafikk
Trygg Trafikk jobber for at færrest mulig skal omkomme eller bli hardt skadd i trafikken. Vi er tilstede i alle landets fylker. Trygg Trafikk er både samarbeidspartner og pådriver overfor myndigheter og bedrifter. Vi er også et bindeledd mellom frivillige aktører og myndigheter.
Følg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Sykkelhjelm med MIPS overlegen testvinner26.5.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
For første gang er sykkelhjelmer for voksne i det norske markedet testet, og resultatet viser at hjelmer utstyrt med MIPS-rotasjonsbeskyttelse gir langt bedre beskyttelse enn de uten.
11 personer omkom i trafikken i april2.5.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Totalt har 28 personer mistet livet i trafikken så langt i år, mens det omkom 18 personer i samme periode i fjor. MC-sesongen har akkurat begynt, og to MC-førere mistet livet i april.
Nordmenn tekster, sover og er beruset bak rattet18.4.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Én av fire menn har kjørt bil etter å ha drukket alkohol, og mer enn hver tredje nordmann har brukt håndholdt mobiltelefon under kjøring. Dette er blant funnene i en fersk rapport om nordmenns sjåføratferd.
Seks menn omkom i trafikken i mars3.4.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Årets første tre måneder har kostet 17 menneskeliv, mens 11 personer mistet livet i samme periode i fjor. To av de omkomne i mars var fotgjengere.
Seks personer mistet livet i trafikken i februar1.3.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
To måneder ut i det nye året har tolv personer omkommet i trafikken. Det er en økning fra i fjor da fire personer omkom i samme periode.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom