Tror korona-frykt fører til mer sykling til jobben

Tidlig vår og frykt for koronasmitte gjør det mer attraktivt enn noensinne å velge sykkelen til jobb. – Arbeidsgivere bør kjappe seg og tilrettelegge for mer sykling, mener Norsk Friluftsliv og Syklistenes Landsforening.

TILRETTELAGT: Oslo kemnerkontor er blant arbeidsplassene som har god tilrettelegging for at de ansatte skal kunne sykle til jobben. Foto: Kjetil Hasselgård / Syklistenes Landsforening

Kortere vintersesonger mange steder i landet gjør at man nå kan ta i bruk sykkelen tidlig. Og kombinert med tiltak for å hindre koronaviruset, vil flere forsøke å unngå offentlig transport og velge alternative fremkomstmidler, som gang og sykkel, tror Norsk Friluftsliv.

– Ikke alle kan ha hjemmekontor. Mange er nå opptatt av å begrense antall situasjoner der man har nærkontakt med andre mennesker, og for flere er sykkel et godt og attraktivt alternativ Da er det også viktig at arbeidsplassen tilrettelegger for det, og oppfordrer til det, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv – fellesorganisasjonen for 17 friluftslivsorganisasjoner.

Regjeringen har som mål at 20 prosent av alle reiser i byene skal foregå med sykkel innen 2023.

Trygg sykkelparkering og et sted å tørke våte klær er blant tiltakene Norsk Friluftsliv og Syklistenes Landsforening mener arbeidsgivere bør kunne tilby de ansatte nå.

– Det å vite at sykkelen din står trygt og at klærne dine kan tørke uten å være til sjenanse for kollegaer, er for mange viktige forutsetninger for å velge sykkel. Med den riktige tilretteleggingen kan arbeidsplasser motivere flere ansatte til å velge å starte dagen på to hjul, sier Mata Eri, prosjektmedarbeider for Sykkelvennlig arbeidsplass i Syklistenes Landsforening.

Sykkelvennlig arbeidsplass er en sertifiseringsordning eid og driftet av Syklistenes Landsforening. Her kan arbeidsplasser få den hjelpen de trenger for å tilrettelegge for at deres ansatte velger sykkelen til jobb.

PARKERING: Det å vite at sykkelen din står trygt og at klærne dine kan tørke uten å være til sjenanse for kollegaer, er for mange viktige forutsetninger for å velge sykkel, sier Mata Eri, prosjektmedarbeider for Sykkelvennlig arbeidsplass i Syklistenes Landsforening. Foto: Kjetil Hasselgård / Syklistenes Landsforening
SYKKELVENNLIG: Oslo kemnerkontor er en av arbeidsplassene som har tilrettelagt for at de ansatte kan sykle til jobben - med blant annet egen sone for vasking av sykkel. Foto: Kjetil Hasselgård/Syklistenes Landsforening

paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.