Innovasjon NorgeInnovasjon NorgeInnovasjon Norge

Trondheim blir vertskapsby for Norwegian Travel Workshop 2024

Neste års store reiselivsarrangement finner sted i Trondheim, som har ventet på å ønske velkommen i flere år.
Trondheim blir vertskapsby for neste års NTW. Bilde: Maverix - Visitnorway.com

Visit Trondheim og Visit Norway er stolte over å kunne annonsere at reiselivsarrangementet Norwegian Travel Workshop finner sted i Trondheim neste år.

- Dette er stor prestisje for Trondheim og Trøndelag, og vi er glade for å kunne være vertskap for en av de største og viktigste begivenhetene i norsk reiseliv, sier reiselivssjef og leder i Visit Trondheim, Kirsten Schultz.

Norwegian Travel Workshop er den største årlige samlingen av norske reiselivsbedrifter, og tiltrekker seg deltakere fra hele verden. Å være vertskap for en så viktig begivenhet for norsk reiseliv vil gi Trondheim og regionen en unik mulighet til å presentere seg for en global reiselivsbransje.

- Som vertskap vil vi sammen med regionen ha muligheten til å vise frem sin mangfoldige kultur, historie og natur. De siste årene har også Trondheim ogTrøndelag ikke minst blitt en turistdestinasjon for kulinariske opplevelser basert på lokalmat, ledet an av restaurantene i Trondheim og blant annet matprodusenter på kysten, Den Gyldne Omvei og Røros, sier Schultz.

- Arrangementet gir regionen en mulighet til å tiltrekke oss flere internasjonale turister og øke synligheten til regionen som attraktiv opplevelsesregion.

Neste år blir spesielt godt planlagt

Arrangementet er alltid godt planlagt av flinke nasjonale og lokale arrangører, men akkurat 2024 blir spesielt godt planlagt. Trondheim sto nemlig klare med fullt arrangement i mars 2020, men bare et par uker før åpningsseremonien skulle finne sted kom Covid-19 innover landegrensene og satte en stopper for både sosiale samlinger og internasjonalt samarbeid.

- Vi har gledet oss siden før pandemien til å få vise fram alt hva Trondheim og vår region har å by på, sier Schultz.

- Og de siste årene har det kommet mange nye muligheter til byen og regionen.

Svært viktig for norsk reiseliv

Årets workshop fant sted i Oslo og tiltrakk seg over 350 internasjonale turoperatører.

- Arrangementet er svært viktig for norsk reiseliv, og gir tilbydere fra hele Norge muligheten til å snakke med reiselivsoperatører fra hele verden. Vi ser at interessen for Norge som turistdestinasjon bare øker og øker, så arrangementet blir også neste år en veldig viktig møteplass for reiselivsnæringen, sier Innovasjon Norges reiselivsdirektør Aase Marthe Horrigmo.

NTW er en årlig begivenhet organisert av Innovasjon Norge og en eller flere lokale destinasjonsselskaper, og arrangementet fungerer som en salgs- og nettverksplattform for reiselivsbransjen. Den inkluderer forhåndsbookede en-til-en møter mellom norske turismebedrifter og turoperatører fra hele verden.

Trondheim blir vertskapsby for neste års NTW. Bilde: Maverix - Visitnorway.com

Vårt mål er å bidra til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene.

Blant våre oppdrag er profilering av Norge som reisemål gjennom Visit Norway og utvikling av en bærekraftig reiselivsnæring gjennom våre tjenester.