Troll A får kraft fra land for andre gang

Med to nye kompressorer, forsynt med kraft fra land, øker Statoil gassproduksjonen uten å øke utslippene fra verdens største gassplattform.
På innsiden av ABBs offshore omformerstasjon hvor likestrøm blir til vekselstrøm som kompressormotorene kan bruke.

I oktober 2015 startet Statoil gasskompressor tre og fire på Troll A-plattformen. Begge drives med kraft fra land fra Kollsnes utenfor Bergen, ved hjelp av et kraftsystem levert av ABB.

- Dette er en stor milepæl for ABB, da våre systemer bidrar til økt produksjon og sikrer leveranser av gass til det europeiske markedet. Med kraft fra land, kan det skje på en skånsom og lønnsom måte, sier Borghild Lunde, leder for olje- og gassvirksomheten i ABB.

Gasskompressorer brukes for å holde produksjonen oppe, ettersom det naturlige trykket i reservoaret avtar parallelt med at gassen produseres. ABB leverte også tilsvarende teknologi til kompressor én og to, som ble satt i drift på Troll A i oktober 2005. Kompressorene øker trykket i rørledningen som fører gassen inn til behandlingsanlegget på Kollsnes.

ABBs likestrømsbaserte HVDC Light kraftsystem konverterer vekselstrøm (AC) fra landnettet til likestrøm (DC) i en omformerstasjon på Kollsnes. Deretter sendes kraften energieffektivt i likestrømskabler ut til plattformen, cirka 70 kilometer unna. Her blir den elektriske kraften konvertert tilbake til vekselstrøm for å drive gasskompressorene.

- ABB har hatt totalansvaret for kraftforsyningen til de nye kompressorene, en tillit vi setter stor pris på å få og som vi forhåpentligvis har fått takket være at vi har gjort en god jobb med det første elektriske drivsystemet for ti år siden, sier Lunde.

Til det nye elektriske drivsystemet på Troll A har ABB levert omformerstasjoner på land og om bord, så vel som to sett DC-kabler og én 3-fase AC-kabel på cirka 70 kilometer hver. ABB leverte også en 50 megawatt/60 kilovolt høyspenningsmotor i egen modul til hver av gasskompressorene. ABB hadde også ansvaret for leggingen av de totalt 350 kilometerne med sjøkabel fra plattformen og inn til land.

Kraft fra land basert på fornybar kraft vil gi et positivt klimabidrag dersom gassen som blir til overs brukes til å produsere strøm mer effektivt andre steder og samtidig fortrenger mer forurensende kraftkilder. Det vil som oftest også være lønnsomt fordi det blir mer gass til salgs og fordi et elektrisk drivsystem er enklere og krever mindre vedlikehold enn offshore gassturbiner.

Til både plattformen og til mottaksanlegget på Kollsnes har ABB også levert elektro- og automatiseringssystemer siden starten. ABB har nylig oppgradert Statoils eksportgasskompressorer på Kollsnes.

Troll-feltet ble oppdaget i 1979 og funnet drivverdig i 1983. Da den 472 meter høye Condeep betongplattformen Troll A ble tauet ut til feltet i 1995 var det den største strukturen som var flyttet på jordas overflate av mennesker. Produksjonen av gass fra feltet begynte først i 1996, og allerede den gangen fikk plattformen kraft fra land gjennom en vekselstrømkabel på 20 megawatt, levert av ABB.

ABB er også tildelt kontrakt på en 100 megawatt/80 kilovolt kraft fra land-forbindelse til Johan Sverdrup-feltet. Den innebærer at ABB skal bygge omformerstasjoner offshore og på land, og produsere og legge likestrøms sjøkabler, til gigantfeltet 150 kilometer vest for Stavanger.

ABB var pionérer innen HVDC overføringsteknologi for 60 år siden og er tildelt rundt 100 HVDC-prosjekter over hele verden. Totalt har ABB installert likestrømsforbindelser med en samlet effekt på mer enn 120 gigawatt, noe som utgjør omtrent halvparten av global installert base. I 1990-årene videreutviklet ABB HVDC-teknologien basert på VSC-teknologien og kalte den for HVDC Light.

HVDC basert på VSC-teknologi blir i økende grad tatt i bruk i en rekke anvendelser, som til å knytte avsidesliggende fornybar energiproduksjon til strømnettet, kraftforbindelser mellom nasjoner, kraft fra land til offshoreinstallasjoner og kraftforsyning inn til store byer, hvor plassen er begrenset.

Statoils Troll A-plattform får kraft fra land som kan skimtes i horisonten i bakgrunnen. (Foto: Harald Pettersen - ABB)

ABB er et ledende selskap innen kraft- og automasjonsteknologi, som gjør det mulig for kundene innen energi, industri og transport og infrastruktur å øke produktiviteten samtidig som man reduserer miljøpåvirkningen. ABB i Norge har rundt 2 500 ansatte og hadde en omsetning på 10,7 milliarder kroner i 2014. Selskapet er en del av den internasjonale ABB-gruppen med rundt 140 000 ansatte i cirka 100 land.

ABB hjelper bedrifter med å kartlegge en vei til energi-besparelser med ny online-kalkulator8.5.2024 09:54:06 CEST | Pressemelding

I forkant av IEAs globale konferanse om energieffektivisering, ønsker ABB å vise beslutningstakere hvordan energieffektivisering kan bidra til å kutte utslipp og øke produktiviteten ABBs online kalkulator hjelper bedrifter med å estimere besparelsen ved å forbedre energieffektiviteten til lavspenningsmotorer i pumpe- og vifteapplikasjoner Kalkulatoren er en enklere versjon av ABBs mer omfattende energianalyse «Energy Efficiency Audit» og er basert på samme algoritme