Triatlonfest i Bergen i 2022

Verdenseliten i triatlon kommer til Bergen 27.og 28. august 2022, og vi regner med at dette blir en norsk folkefest! Det internasjonale triatlonforbundet, World Triathlon, har valgt Bergen til å være vertskap for et verdenscup-arrangement kommende sesong. Bergen og Norge gjør igjen klart til idrettsfest og inviterer resten av verden til festen.
Kristian Blummentfelt går først over målstreken under årets verdenscup løp i Lisboa. (Foto: Tommy Zaferes)

En drøm for Blummenfelt

- Det å konkurrere på hjemmebane blir en drøm som går i oppfyllelse, forteller Blummenfelt når han får nyheten på treningsleir i Sierra Nevada.

Under OL i Tokyo måtte familie og venner følge Blummenfelt og de andre norske utøverne via TV-skjermen. Nå er klart for at hele Bergen og resten av Norge kan se de norske utøverne konkurrere på hjemmebane.

- Å kunne invitere de beste triatletene i verden hjem til Bergen og Bryggen blir et høydepunkt i 2022. Jeg gleder meg virkelig til å kunne vise frem sporten triatlon for det norske folk, fortsetter Blummenfelt.

Bekreftet av det internasjonale forbundet

Det er World Triatlon som beslutter terminlisten for kommende sesong. Og det er ikke lett å få innpass på den listen. Det har Bergen Triathlon Events (BTE) med Trond Ahlsen i spissen klart. BTE eies av Åsane Cycle Klubb og Bergen Triathlon Club.

Hjemmebanefordel for første gang for Norges beste triatleter

Dette blir hjemmebane for alle de norske, men kanskje spesielt de seks utøverne på landslaget som kommer fra Bergen. Landslagsutøver Stine Dale er medlem i en av arrangørklubbene, Åsane Cycle Klubb. Hun har konkurrert for Norge siden 2019.

- Jeg synes det er utrolig kjekt at vi får kjøre en verdenscup i Bergen, siden det er på hjemmebane, sier Dale.

- Bergen, har jo virkelig fått vist seg frem i triatlonmiljøet i det siste. Særlig på grunn av OL-gullet til Blummenfelt. Så vi håper våre landsmenn er klar for å lage en ordentlig folkefest, for dette blir gøy, legger hun til.

En fest for folk flest

Vi husker hvordan sykkel VM i 2017 ble en folkefest i Bergen. Selv om det går veldig fort når eliten konkurrerer, så er dette en sport som alle kan bedrive. Det er mange som har blitt nysgjerrige på sporten etter å ha fulgt OL-sendingene.

- Et internasjonalt arrangement vil ikke bare bli en idrettsfest, men vil også inspirerere flere til å starte med triatlon. Vi er opptatt av at dette skal skape idrettsglede for et nasjonalt publikum og ønsker alle velkomne til Bergen i slutten av august neste år. Vi håper det også inspirerer flere til å prøve seg på triatlon for første gang, sier Anette Brurås, som er en av initiativtakerne til arrangementet.