Triatlon: Miksstafett i OL vil foregå uten Norge

Norge kom inn på 4. plass i dagens kvalifisering i Lisboa. En pallplass var nødvendig.

Bildet er kjøpt av Norges Triatlonforbund til redaksjonell bruk

Det norske laget besto av Lotte Miller, Kristian Blummenfelt, Solveig Løvseth og Gustav Iden. Hver av dem gjennomførte distansene 300 meter svøm, 7 km sykling og 1,8 km løp.

Lotte Miller åpnet for Norge med en sedvanlig god svøm. Selv om hun mistet litt tid på løpingen lå Norge greit an i konkurransen da Blummenfelt startet på sin etappe. Blummenfelt tok inn drøye 10 sekunder på syklingen og ytterligere sekunder på løpingen plasserte laget rett bak 3. plassen før Solveig Løvseth fikk ansvaret for Norge. Litt tap på svømmingen gjorde at hun ble liggende mye aleine. Selv om hun jobbet godt ble det for tungt for fjerdemann, Gustav Iden å ta igjen de fire foran.

Vant gjorde Belgia, foran Italia og Sveits.

Miksstafett i Portugal 21. mai. 2021

Bildet er kjøpt av Norges Triatlonforbund til redaksjonell bruk
Lotte Miller, nummer to fra høyre startet for Norge i kvalifiseringen i miksstafett i Lisboa 21. mai. (Bildene kan brukes redaksjonelt)
Solveig Løvseth gav alt på kvalifiseringen i miksstafett i Lisboa 21. mai. (Bildene kan brukes redaksjonelt)
Gustav Iden håpet å kunne jogge inn til seier på siste etappen i miksstafett i Lisboa 21. mai. Slik ble det ikke. (Bildene kan brukes redaksjonelt)

Norges Triatlonforbund inviterer til digitalt pressetreff: Innovasjon og prestasjon17.6.2021 12:47:10 CEST | Presseinvitasjon

Hvordan har det norske triatlonlandslaget kommet fra intet til forkant? Kristian Blummenfelt klarte med et nødskrik å kvalifisere seg til OL i Rio i 2016. Da var det få som hadde hørt om han. Nå er han en etablert stjerne, og Norge er ett av fire land i verden som har maks antall herrer på startstreken i OL i Tokyo neste måned. Vi har også et kvinnelag som er ungt, men tar kvantesprang på rankingene.

Olympiatoppen har tatt ut fire triatleter til OL-troppen15.6.2021 17:05:09 CEST | Pressemelding

Lotte Miller fra Stavanger, og Kristian Blummenfelt, Casper Stornes og Gustav Iden, alle fra Bergen, skal delta i OL i Tokyo. Stornes og Miller ble tatt ut i dag, mens Blummenfelt og Iden har blitt tatt ut tidligere. Triatletene har vært gjennom en langvarig kvalifiseringsperiode i World Triathlon, som gjorde at Norge fikk maksimum antall deltakere på herresiden (3) og en startplass i kvinnenes konkurranse.