Triatlon action i nytt format

Nye distanser og konkurranseform for de norske triatletene når startskuddet går i Montreal fredag kveld. Det blir kortere distanser, innledende heat og utslagskonkurranser. Resultatet blir en publikumsvennlig konkurranse med masse action i Canada.
Lotte Miller under konkurransen i Leeds for to uker siden. Foto: Tommy Zafares

Innledende heat

Det er 2 damer og 2 herrer fra det norske landslaget i triatlon som stiller i de individuelle konkurransene på fredag kveld. Da skal det kjøres kvalifiseringsheat med 30 utøvere i hvert heat, hvor de 10 beste går videre til finalen på lørdag.

Ny konkurranseform

Dette er første gangen at det i verdensserien kjøres denne typen konkurranseform. De som ikke kvalifiserer seg til finalen på første runde, får en ny sjanse i ett oppsamlingsheat hvor de 5 beste går videre til finalene som kjøres lørdagen. Finalene starter først med 30 utøvere, så går de 20 beste videre til neste finale og til slutt blir det en superfinale for de 10 beste som er igjen.

Kortere distanser

Det blir mange gjennomkjøringer for å kunne vinne, men så er også distansene vesentlig kortere. Det er 300 meter svømming, 7,2 km sykling og 2 km løping, så her blir det mye action. NB: på grunn av mye regn utgår svømmingen, og det blir erstattet med 1 km løp.

Debut for Sebastian

Sebastian Wernersen rykket opp fra junior til eliteklassen i år, og dette blir hans første løp på verdensseriennivå. Den andre mannlige utøveren er Vetle Bergsvik Thorn som har gjort det jevnt godt så lang i år.

Damene kjører hardt

Solveig Natvik Løvseth og Lotte Miller er de kvinnelige deltagerne til helgen. I Leeds for et par uker siden så kjørte de hardt på den individuelle konkurransen og imponerte på miksstafetten, som denne gangen kjøres på søndag.

– Vi gleder oss, sier Løvseth, dette blir nytt og spennende for oss.

Sportsjefen spent

-  Vi har gode utøvere på startstreken, forteller sportssjef Arild Tveiten, men ettersom det er en ny konkurranseform så er det vanskelig å gjette på noe resultat.

-  Her må vi være med fra start hvis vi skal hevde oss. Det finnes ikke noe sted å ta igjen noe tapt tid.

Uvær skaper utfordringer

40 mm nedbør de siste dagene gjør at vannkvaliteten er blitt for dårlig, og at triatlonen blir arrangert som duatlon. Det betyr at svømmingen utgår, og at det blir løp-sykkel-løp.

- Dette skal en helt ny dynamikk inn i konkurransen, sier Tveiten.

Info:

Sted: Montreal, Canada

Konkurranse: WTCS – den internasjonale verdensserien for triatlon

Sending fra løpet: triathlonlive.tv (se nederst for mer info)

Utøvere herrer:

Vetle Bergsvik Thorn

Sebastian Wernersen

Fredag - Heat 2 Start kl. 20.00 (norske tider)

Finaler lørdag kl. 22.46

Utøvere damer:

Solveig Natvig Løvseth (heat 2)

Lotte Miller (heat 1)

Fredag start kl. 18.00

Finaler lørdag kl. 20.00

Søndag kjøres miksstafett med alle de ovennevnte utøverne.

Starten går kl. 16.46 norsk tid

Tilganger til triathlonlive.tv og mediesenter:

TriathlonLIVE.tv
World Triathlon is pleased to once again offer free media logins for journalists/NF media managers to watch all our races onTriathlonLIVE.tv. You should have received an email with information on how to set up your own personal login account in order to access the site for free for the season. If you did not receive this email, please emailolalla.cernuda@triathlon.org.

Photo Services
World Triathlon has a team of world-class photographers to cover all of our races. We offer media with free access to all our images for news purposes, you can have access to all our photo galleries on ourMedia Library. If you are not registered yet or have any issues registering, please contact us and we will set you up asap. Usually, we upload hero shots of the winners a few minutes after each race and expect full galleries within 2 hours after the medal ceremonies. If you are in a hurry, contact us and we will do our best to help you.

Lotte Miller under konkurransen i Leeds for to uker siden. Foto: Tommy Zafares