«Treningskompis» - podkasten som gir deg din idrettshelt på øret

Ti av Norges mest kjente toppidrettsutøvere har plukket ut sine favorittøkter. Nå vil de at du skal trene sammen med dem.
Velg en av disse idrettsheltene som din egen treningskompis: Helene Olafsen, Alexander Kristoff, Birgit Skarstein, Anja og Gro Hammerseng-Edin, Patrick Berg, Ezinne Okparaebo, Kjetil André Aamodt, Ingvill Måkestad Bovim eller Anders Aukland. Foto: NRK

I NRKs nye podkast «Treningskompis» kan du velge deg din egen favoritt-idrettshelt som du kan ha på øret helt for deg selv, mens dere sammen gjør treningsøkta til en lek.

Hvilket treningsregime har roer-esset Birgit Skarstein brukt for å nå opp i verdenstoppen? Hvordan klarer Anders Aukland å holde kondisjonen oppe i langrennsløypa sesong etter sesong? Og hva gjør Kjetil André Aamodt for å forhindre kroppslig forfall når tida som småbarnspappa ikke strekker til?

Disse og flere andre av Norges mest kjente idrettsutøvere gir deg nå sine aller beste treningstips, samtidig som du blir bedre kjent med hver enkelt av dem.

De ti toppidrettsutøverne i «Treningskompis» mener alle sammen at trening skal være gøy og motiverende, men de kjenner også godt til hvor vanskelig det kan være å opparbeide pågangsmot og treningslyst helt alene.

Derfor har de nå plukket fram 30 forskjellige økter som de mener kan hjelpe deg og meg på veien til å trene mer og bedre.

Treningsøktene spenner fra lavterskel-nivå til topptreningsprogrammer, men er lagt opp slik at du selv kan tilpasse styrke og intensitet til egen form og behov.

Last ned appen NRK Radio og tren med utøverne i «Treningskompis» fra mandag 22. februar.

DU KAN VELGE DEG DIN TRENINGSKOMPIS BLANT DISSE IDRETTSHELTENE:

Kjetil André Aamodt

Hvis du vil se dette innholdet fra gfx.nrk.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Kjetil André Aamodt er Norges egen alpinkonge. Han har vunnet fire OL- og fem VM-gull. Ingen alpinister har flere medaljer fra internasjonale mesterskap.

– Jeg fyller 50 år i år og trenger treningsøkter som er bærekraftig for en travel familiefar med tre barn på 3, 11 og 15 år, noe som er kort og enkelt å dele med andre. Mine økter er ikke toppidrettsøkter, men ment for mannen i gata for å forhindre forfall. Jeg vet hvor vanskelig det er å komme i gang, så jeg håper at jeg kan hjelpe deg på veien med å planlegge for deg, så du slipper å tenke selv og bare kan henge med på opplegget.

Kjetil Andrés økter:

• Trapp: Finn deg ei trapp, gjerne ute og få en effektiv halvtimes trening. I denne økta får du fyr i låra samtidig som du trener kondisjon.
  • Styrke bein: Bli en bedre idrettsutøver eller få en kropp som funker bedre til hverdagsbruk. Denne beinøkta kan gjøres hvor som helst.
  • Styrke: Tren både styrke og kondisjon. Jobbe i et minutt, pause i et minutt. Morsom økt som enkelt kan tilpasses ditt nivå.
  • Styrke - kort: 8 enkle basisøvelser. Tren bein, mage og rygg mens ungene ser på barne-tv.

Birgit Skarstein

Birgit Skarstein er regjerende verdensmester i roing. Hun har vunnet verdenscupen sammenlagt i både roing og langrenn og har til sammen ti VM-medaljer.

– Jeg håper jeg kan være en hyggelig og motiverende treningskompis å ha på øret, med profesjonelle tips fra en som har lang treningserfaring. Det blir lavterskel og økter som kan være som avbrekk, nesten meditasjon. Men jeg har regien, så det blir ikke bare lett og ledig underholdning. Likevel – vi skal trene sammen, jeg skal ikke bare fortelle deg hva du skal gjøre, jeg skal gjøre økta sammen med deg!

Birgits økter:

• Romaskin: 6 intervalldrag på romaskin. En av klassikerne fra ro-landslaget, og en økt som gir deg både styrke og utholdenhet.
  • Spinning: Rolig spinningøkt med 10 sekunders eksplosive intervaller. Perfekt for restitusjon.
  • Romaskin: Intens romaskinøkt med 12 intervaller på 4 min. Fantastisk trening med svettegaranti.
  • Styrke overkropp: Effektiv styrkeøkt for stive hjemmekontorkropper. 3 serier à 7 øvelser.

Anders Aukland

Anders Aukland er en ekte skilegende. Han har vunnet gull i OL og VM og stått øverst på pallen i langløpet Marcialonga to ganger.

– Trening kan ofte blir litt teoretisk. Jeg håper mine økter gjør trening litt morsommere å gjennomføre, og jeg vil gjerne være med på å pushe deg sånn at du ser at du får framgang. Gjennom Treningskompis vil jeg være den treningspartneren som motiverer deg til å trene mer og inspirere til økt innsats som vil gi resultater - uansett om du er topputøver eller mosjonist.

Anders sine økter:

• Ski: Klassisk skiøkt ute med intervaller og teknikktips. Denne skituren gjør deg sliten og glad!
  • Stakemaskin: Intervalløkt på stakemaskin som gir både styrke og utholdenhet. Tar du denne økta jevnlig garanterer Anders at du blir bedre på ski.
  • Styrke: Enkel og effektiv sirkeløkt som styrker kjernemuskulaturen. Anders gjør denne tre ganger i uka.
  • Tredemølle: Intervaller på 3-2-1 min i motbakke. Denne kondisjonsøkta har makspulsgaranti!

Helene Olafsen

Helene Olafsen er tidligere verdensmester i snøbrettkjøring. I tillegg har hun to sølv og en bronse fra Vinter-X Games og en fjerdeplass i OL.

– Å lage økter for Treningskompis var mest som et spark i rævva til meg sjøl for å starte opp med trening igjen etter at jeg ble mamma i fjor. Og jeg gikk litt hardt ut, i en av øktene måtte jeg faktisk ta en pause for å spy! Men så hardt trenger ikke du å trene! Som treningspartner håper jeg å gi deg en god balanse mellom pushing og hjelp og støtte, sånn at du føler mestring. Jeg ønsker at du skal sitte igjen med en slags treningsideologi med lekenhet, inspirasjon til å tenke selv og utvikle egne øvelser.

Helenes økter:

• Trapp: 21 øvelser i trapp utendørs som får deg til å hive etter pusten. Øker kondisjon og styrker alle deler av beina.
  • Styrke: Sirkeløkt hjemme i stua som utfordrer balanse og kjernemuskulatur. Klarer du denne er du god!
  • Styrke bein: Intens styrkeøkt for bein. Her får du trent på å tåle melkesyre.
  • Løp - restitusjon: Korte løpeintervaller ute. Gladøkt som gir deg overskudd.

Patrick Berg

Patrick Berg er fotballspiller for Bodø Glimt. I 2020 ble han seriemester, og han spiller på landslaget.

– «Treningskompis» er et artig konsept, for det er jo mest gøy å trene sammen med noen. Kanskje særlig bra for dem som ikke har så mye treningskunnskap fra før av. Det skal være mulig å ta mine økter selv om du aldri har trent, det skal være morsomt og ikke noe du tenker på som så slitsomt at du ikke gidder.

Patricks økter:

• Styrke bein: 5 intense øvelser for beina. Bli med inn i Bodø/Glimts styrkerom på en av Patricks favorittøkter.
  • Løp: 2 runder med 8 sprintintervaller utendørs. Løp den gjerne langs en fotballbane, men den funker hvor som helst. Dette er økta Patrick bruker for å komme først i duellene.

Ingvill Måkestad Bovim

Ingvill Måkestad Bovim er Norges beste mellomdistanseløper gjennom tidene. Hun har vunnet to gull i lag-EM og i 2011 var hun den sjette raskeste kvinnen i verden.

– Løping er effektivt som trening og passer småbarnsforeldre godt, det er effektiv trening på kort tid. Øktene kan justeres i intensitet etter behov. Håper du får lyst til å ta flere økter etter å ha prøvd mine. Selv har jeg trent mye sammen med Helene, Anders og Ezinne, så jeg kan godt tenke meg å prøve deres økter selv!

Ingvills økter:

• Tredemølle: Intervalltrening med 20 intense 45 sekunders-drag som presser toppfarten og øker utholdenheten din.
  • Løp: Løpeøkt med 10 intervaller på 90 sekunder. Ingvills elsk og hat-økt – du vil fort merke hvorfor.
  • Styrke: Effektiv styrkeøkt for løpere. Ingvills hemmelige-våpen-øvelse. 5 øvelser som kan gjøres hvor som helst, også ute.
  • Tredemølle: Tren utholdenhet med 6 intervaller på 4 minutter, med økende tempo. Ingvill gjør denne hver uke.

Ezinne Okparaebo

Ezinne Okparaebo er sprinter og for øyeblikket Norges raskeste kvinne. Hun har 3 gull fra lag-EM i friidrett og 14 NM gull.

– I mine økter får du innsikt i treningsopplegget fra en topputøver. Håper jeg kan inspirere flere til å trene mer. Jeg har lagt meg på et moderat nivå i mine økter som du selv kan tilpasse, opplegget er ikke ekstremt, mer preget av kontinuitet.

Ezinnes økter:

• Styrke: 8 lette øvelser som styrker kjernemuskulaturen. Effektiv økt du kan gjøre hvor som helst.
  • Tredemølle: Intervalltrening med 10 drag på 45-sekunder med 15 sekunder pause imellom, raskere for hvert drag. Målet er høy fart uten melkesyre.
  • Styrke med vekter: Lett styrkeøkt som trener hele kroppen. 5 styrkeøvelser med vekter.
  • Motbakkeløp: 8 sprintintervaller i motbakke utendørs. Tren styrke, kondisjon og hurtighet samtidig. Denne økta har Ezinne trent hele sin karriere.

Alexander Kristoff

Alexander Kristoff er en av verdens beste syklister. Han har vunnet fire Tour de France etappeseire og tatt medaljer i OL og VM.

– «Treningskompis» er et fint konsept nå i koronatiden, med så mye karantene og stengte treningsstudioer. Jeg ønsker å dele mine tips og erfaringer med sykling og styrketrening for bein og håper at også andre kan få utbytte av mine økter på en god måte.

Alexanders økter:

• Styrke bein: Fem øvelser på treningssenter som gir allsidig beinstyrke. Denne økta har Alexander trent siden han var 14 år.
  • Spinning: Helt rå intervalløkt på sykkel. 5 x 7 min styrkedrag + 3 min frekvens. Klarer du å henge på med en av verdens beste syklister?

Gro og Anja Hammerseng-Edin

Håndballspillerne Anja og Gro Hammerseng-Edin er eliteutøverparet med en lang liste av meritter bak seg som landslagsspillere for Norge. Mellom 2002 og 2012 har paret til sammen sanket inn ikke mindre enn tre gull og to sølv fra EM, to sølv og en bronse fra VM og ikke minst OL-gull fra 2008.

– Vi ville gjerne være med på« Treningskompis» fordi vi har sett hvor fantastisk god effekt trening har, ikke bare rent fysisk, men også for den sosiale og mentale biten. Bivirkningene av trening er så fascinerende mange og positive, det aktiviserer jo så mye godsaker! Vi håper at øktene våre utvider horisonten til hva det vil si å trene og gir en boost til kreativiteten.

Gro og Anjas økter:

• Parøkt med Gro og Anja: Basisøvelser og lek.
  • Løp og lær med Anja: Motiverende restitusjonsøkt med langløp i 30 min.

Begge øktene har mye bruk av egen kroppsvekt. Trenger ikke noe spesielt utstyr.

Alexander Kristoff. Foto: Eivind Rutle/Brillefilm/NRK
Anders Aukland. Foto: Eivind Rutle/Brillefilm/NRK