«Trening etter fødsel» - Denne boken har manglet!

Når kan du trene igjen? Hvilke øvelser funker best? Hva skal du ikke gjøre? Hvordan trener du? Treningsprofil Pia Seeberg har blitt mor, og nå lanserer hun boken «Trening etter fødsel», som et resultat av at hun selv syntes det manglet en slik bok på markedet.

Ny bok fra PEOPLE, Egmont Publishing

-Det er jo det største man kan oppleve. Å bruke ni-ish måneder på å lage et menneske i sin egen kropp, og så, etter noen (mildt sagt) slitsomme timer, ligger man plutselig med en liten baby i armene. Som alle sa til meg før jeg hadde opplevd det selv: Følelsen kan ikke beskrives. Og det skal jeg heller ikke prøve på – denne boka handler jo ikke om verken fødsel eller graviditet, men om alt det som kommer etterpå, sier treningsprofil Pia Seeberg.

Pia vil at de som leser boken skal møte det nye mammalivet som den sterkeste versjonen av seg selv, og hun er veldig opptatt av at alle har forskjellig utgangspunkt.

-Du har sikkert hørt om den generelle regelen om å vente seks uker med trening etter fødsel. Tanken er smart. Å føde er jo en fysisk og mental utfordring som krever restitusjon med stor R. Samtidig er seksukersregelen like generell som vi jenter er ulike. For meg, som har vært i toppform gjennom hele svangerskapet, virket det for eksempel ulogisk å vente hele seks uker før jeg i det hele tatt rørte en kettlebell. For andre er det helt riktig.

Seeberg opplever at alle sier forskjellig ting, og gir ulike råd.

-Selv jeg, som er PT og utdannet innen trening, var forvirra og usikker i forkant av barseltiden. Jeg følte at det manglet tydelige retningslinjer for hva jeg kunne gjøre når, og hva jeg burde vært obs på. Jeg ble også overrasket da de kryssende anbefalingene og advarslene fortsatte også etter barseltiden. Var det ok eller dumt å ta tunge løft noen måneder etter fødselen? Var det skummelt eller smart å ta dype knebøy? Meningene var så mange, så jeg bestemte meg for å ta et dypdykk i alt jeg kom over av forskning, søke råd fra fagfolk og å lytte til erfaringer fra kloke, spreke mødre. Ja, og en ting til: Jeg bestemte meg for å skrive bok om det, avslutter Seeberg.

Om Pia Seeberg: Pia Seeberg er utdannet personlig trener, mental trener og journalist. Hun har i flere år vært en del av magasinet ShapeUp, og er i dag en ettertraktet foredragsholder og treningsprofil. Hun driver bloggen Piaseeberg.no med tilhørende kanaler.

For intervju ta kontakt med Ingvill Refsnes Flaaten
Tlf. 90154479 / ingvill.refsnes.flaaten@egmont.com