Trenger flere digitale problemløsere

Konkurransen om digitale hoder er intens. Totalt er 101 studenter på jobb hos DNV GL i sommer. I år jobber over en tredjedel av studentene med digitale satsninger hos DNV GL, og sannsynligvis vil det være behov for langt flere i årene som kommer.

Åtte av sommerstudentene er plukket ut til å jobbe med et digitalt prosjekt. De er nøye utplukket, blant over 200 søkere. Felles for alle åtte er at de er liker å løse problemstillinger og er interesserte i det digitale, men det er ulikhetene som utgjør styrken i teamet.

Studentene i årets sommerprosjekt hos DNV GL kommer fra ulike studieretninger; kybernetikk, ingeniørvitenskap og IKT, matematikk, materialvitenskap, økonomi, energi og miljø, produktutvikling og innovasjon. Sammen skal de systematisere og finne en digital løsning til et forvirrende lappeteppe av tekniske krav og standarder som kunder må overholde i komplekse prosjekt som under bygging av skip eller rigg.

I seks uker har studentene jobbet intenst med å forstå problemet og finne løsninger som kan fungere, og nå er de klare med forretningsideen sin.  Løsningen som de har laget skal sortere 1,5 millioner DNV GL krav og spesifikasjoner som gjelder i komplekse byggeprosjekt. I tillegg kan det være internasjonale krav som også må tas hensyn til. Om noen av de tekniske krav glipper så kan det svekke sikkerheten.

Fredrik Hjartsjø Kittelsen som tar mastergrad i innovasjon og entreprenørskap på NTNU er valgt som prosjektleder. Hans oppgave er å sørge for at prosjektet kommer i mål. Tidsplanen har vært stram, og resultatet skal nå legges frem ledelsen 7. august.

«Det å jobbe tverrfaglig, kombinere både kompetanse og interessefelt, og ikke minst å jobbe med en digital utfordring var motivasjonen for å søke» sa Kittelsen.

Vilde Nyrønning Strøm, konsulent i DNV GLs digitale enhet, er veileder for årets sommerprosjekt. Hun har sørget for at studentene har fått tilgang til ekspertisen og ressursene de har trengt underveis.

«Dette er et lite digitalisert felt, med store muligheter til effektivisering både for DNV GL og for kundene» sier Strøm om utfordringen studentene skal løse.

DNV GL har siden 2008 gitt fjerde års masterstudenter muligheten til å jobbe med relevante problemstillinger innen fremtidens teknologi. Prosjektet som velges må være en konkret utfordring som DNV GL har i et eller flere forretningsområder. Tidligere sommerprosjekt har blant annet jobbet med å sjekke for cyberangrep, utforske bruken av hydrogengass i energiforsyning og vurdere mulighetene for bruken av data fra havet. Stadig oftere handler prosjektene om digitalisering og maskinlæring.

Etter sommeren begynner er prosjektet ferdig, men jakten på digitale hoder fortsetter. Mange av studentene vil få tilbud om intervju og kanskje jobb før studiene er ferdig, og deretter begynner rekruteringen til neste års sommerprosjekt.

Bilde: (Fra v.) Fredrik Kittelsen, Amalie Heiberg, Ingelin Herland, Johann Wist, Vetle Kjærstad, August Dahl, Morten Østigård, Andrea Bratsberg . (Foto: Elin Eike Worren)

Ellen Skarsgård
Group Content Manager,
External Communications and Branding

DNV GL AS
ellen.skarsgard@dnvgl.com
Mobile +4741421168 |

DNV GL er et globalt selskap som arbeider med rådgivning, kvalitetssikring og risikohåndtering. Drevet av vårt mål om trygge liv, eiendom og miljø, hjelper vi våre kunder med å forbedre tryggheten og bærekraften i sine bedrifter. Våre fagfolk, som arbeider i mer enn 100 land, er dedikert til å bistå kunder i maritim industri, olje- og gassektoren, tradisjonell og fornybar kraftproduksjon og andre næringer med å gjøre verden tryggere, smartere og grønnere.

Öresundskraft og DNV GL forbedrer strømnettet med smart kabeldiagnostikk30.1.2020 14:08:47 CETPressemelding

70 prosent av strømbrudd er forårsaket av problemer i kabler på mellomspenningsnivå. DNV GLs teknologi for diagnose av kabler "Smart Cable Guard" overvåker og varsler om feil og svake punkter i kabler og lokaliserer disse med en feilmargin på +/-1 prosent. Slik gir den kontinuerlig sanntidsinformasjon om tilstanden til Örsundkrafts nettsystem og viktig innsikt om nødvendig vedlikehold og reparasjoner. Svenske Öresundskraft er det første selskapet som tar i bruk denne smarte kabelvakt-teknologien i det svenske kraftnettet. – Teknologien er like anvendlig i Norge som i Sverige og er allerede i bruk av enkelte norske kraftselskaper, påpeker Christopher Wiig, Business Director for Digital Grid Operations i DNV GL. Les mer om saken (engelsk): https://www.dnvgl.com/news/oresundskraft-and-dnv-gl-enhance-reliability-in-the-swedish-power-grid-with-smart-cable-guard-165968 Kontaktpersoner: Anders Lindgren Communications Advisor, DNV GL Energy email: Anders.Lindgren2@dnvgl.com mobile: +47 901 32

Olje- og gassektoren øker investeringer i det grønne skiftet – ny undersøkelse21.1.2020 00:01:00 CETPressemelding

• To tredjedeler (66%) av topplederne i olje- og gassektoren har tro på at næringen vil vokse i 2020, dette er 10 prosentpoeng færre enn i 2019. • Nesten halvparten (46 %) sier at deres selskap vil kunne oppnå akseptabel lønnsomhet selv om oljeprisen skulle bli på 50 USD fatet i gjennomsnitt over året i 2020. • 71 % forventer at investeringene i karbonfjerning vil øke eller holde seg uforandret. Her ser vi en kraftig økning fra 54 % i 2019 Næringens planer om å øke investeringene i hydrogenbasert aktivitet har mer enn fordoblet seg over siste år. • Selskaper som investerer i effektivisering og karbonfjerning har også det mest optimistiske synet på det kommende året.

Presseinvitasjon: Statsministeren sammen med topplederne staker ut kursen for det grønne skiftet i norsk shipping25.11.2019 08:00:00 CETPresseinvitasjon

Rundebordskonferanse - mandag 25. november - ledet av statsminister Erna Solberg: Hvordan skape utslippsfri skipsfart? Muligheter for norsk maritim næring. Det maritime miljøet i Norge utvikler ny teknologi og nye løsninger som verden trenger for å klare omfattende reduksjoner av klimagassutslipp. Som Elon Musk er et forbilde for bilindustrien er Norge et forbilde for den maritime industrien. Men hvordan møter vi nye utfordringer? Mandag 25. november. Kl 12.30 - 15.00. DNV GL, Veritas 1, Veritasveien 1, Høvik

Presseinvitasjon: Norske toppledere og statsministeren staker ut kursen for at Norge skal kunne vise vei19.11.2019 11:00:00 CETPresseinvitasjon