Tre vil drifte riksveger i Rogaland og Agder
De som har levert tilbud, er:
Tilbyder | Tilbudssum ekskl.mva: |
Risa AS | 508.960.018,00 |
Mesta AS | 526.932.520,00 |
Presis Vegdrift AS | 528.644.661,65 |
– Vi skal nå kontrollregne på tilbudene, og tar sikte på å signere kontrakt så raskt som mulig, sier prosjektleder Tor Oscar Walskaar i Statens vegvesen.
Dette er kontraktsområdet
Verdens lengste undersjøiske tunnel og nye klimakrav er en del av oppdraget når Statens vegvesen har lyst ut driftskontrakt for vegnettet i Rogaland, og litt av Agder, de neste fem årene.
Kontrakten dekker kommunene Stavanger, Randaberg, Sandnes, Sola, Gjesdal, Bjerkreim, Eigersund, Lund, Flekkefjord, Strand og Hjelmeland.
Den omfatter 451 kilometer riksveg (inkludert 100 kilometer gang- og sykkelveg) i et stort og variert kontraktsområde:
¤ E39-strekningen fra Mortavika ferjekai i nord og ned over Agder-grensen til Flekkefjord i sør.
¤ Riksveg 426 til Egersund.
¤ Østover fra Stavanger på riksveg 13 via Ryfast (verdens lengste undersjøiske tunnel, 14459 meter, åpnet 30. desember 2019) og opp til Hjelmeland ferjekai.
¤ Riksveg 509 via Stavanger lufthavn Sola til Sunde og riksveg 444 til Jæren.
Utslippsfrie kjøretøy og andre klimakrav
Vegvesenet har et mål om halvere utslippet på sine prosjekter innen 2030.
– Entreprenøren må delvis bruke utslippsfrie kjøretøy, sier Walskaar.
Alle nye vegkontrakter Statens vegvesen lyser ut inneholder krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslipp.
– Slik kan vi registrere hvilke klimatiltak vi gjør, og sammen med entreprenør evaluere hva som har effekt, legger Walskaar til.
Blant annet er det det strammet inn på kravene til oppsamling av vaskevann før og etter tunnelvask.
Bruker salt mot svevestøv
På et mindre område i Stavanger, fra Madlaveien til Schancheholen, må det holdes et spesielt oppsyn med svevestøv-verdier. Denne problematikken er størst i perioder med kalde og tørre vinterdager.
I perioder med vindstille, klarvær og frost krever Statens vegvesen at entreprenøren er i forkant, og vurderer om værutsiktene kan medføre fare for høy luftforurensing.
Entreprenøren skal i disse tilfellene salte vegbanen for å holde den fuktig, i tillegg til å vaske den.
I vinterdriften skal salt brukes der det er nødvendig for å få korrekt vinterdriftsklasse. Samtidig skal saltbruken ned ved bruk av værdata og teknologi.
Fem år pluss opsjon
Kontrakten varer fem år, fra 1. september i år til 31. august 2027, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Gjennomsnittlig døgntrafikk varierer fra 2000 på det laveste og helt opp til 60.000 i by-områder i Stavanger.
Fire kontrakter blir til én
Regionreformen som ble innført 1. januar 2020, innebærer at fylkeskommunene har ansvaret for drift av fylkesvegene.
Den nye kontrakten gjelder derfor utelukkende riksveger, og det er fire gamle kontrakter som er slått sammen til én.
E39 fra Flekkefjord til Bue fases inn i kontraktområdet fra 1. september 2023, resten av strekningen fra 1. september i år.
Nøkkelord
Kontakter
Tor Oscar WalskaarProsjektleder driftskontrakterStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:97140264tor-oscar.walskaar@vegvesen.noLars Olve HesjedalKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:+4795245839lars.olve.hesjedal@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Strakstiltaka på E39 Vestnes ferjekai er i gang26.9.2024 15:37:14 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen er no i gang med strakstiltak på E39 ferjekai. Dei som parkerer og skal ta ferje utan bil bør berekne litt meir tid.
Stengjer Låga gangbru i Suldal26.9.2024 14:23:52 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen stengjer Låga gangbru i Suldal fordi det ikkje lenger blir vurdert som forsvarleg å ferdast på den meir enn 200 år gamle trebrua.
Åpner E18 Varoddbrua én måned tidligere enn planlagt26.9.2024 08:50:46 CEST | Pressemelding
Å bytte to brufuger på den eldste av de to Varoddbruene har tatt kortere tid enn antatt. Fra fredag morgen vil trafikken igjen gå som normalt over brua.
Seks entreprenører ønsker å bygge E134 Oslofjordforbindelsen25.9.2024 13:31:24 CEST | Pressemelding
Det er stor interesse for E134 Oslofjordforbindelsen - byggetrinn 2. Nå er listen over entreprenører som vil delta i konkurransen klar.
253 passasjerer satt uten belte i buss25.9.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Av de nesten 4.000 busspassasjerer som ble kontrollert satt i underkant av 300 uten sikkerhetsbelte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom