Tre ting å tenke gjennom hvis barnet ditt fikk telefon til jul

Sender du niåringen på bytur alene? For de fleste foreldre er svaret på det spørsmålet nei. Sannsynligvis drar dere sammen. Som voksen kan du forklare hvor i byen det er noe morsomt å oppleve og hvilke strøk som kan være litt skumle. På hjemveien snakker dere sikkert om turen – både det som var fint og om det var noe som ikke gikk like greit.
Vær sammen med barna når de skal på nett for første gang
På samme måte bør du tilby en trygg hånd å holde i når barnet ditt skal på nett for første gang. Sett deg inn i hvilke apper og tjenester som er aktuelle, hvilke aldersgrenser som gjelder, ta stilling til hva du ønsker at ditt barn skal få lov til å bruke, og snakk med barnet om det.
Allerede fra tidlig alder er det lurt å forberede barnet på at det kan komme over ubehagelig eller skremmende innhold på nett, og at det er viktig å si fra til en voksen dersom det skulle skje. Gjennom å bruke foreldrekontroll og innstillinger i de ulike appene, kommer du et stykke på vei. Men presset om å åpne opp for tjenester med høyere aldersgrense kommer fort. Og da bør du ha satt deg inn i de ulike aldersgrensene og hvorfor de er satt.
To typer aldersgrenser for sosiale medier
Det finnes to typer aldergrenser for sosiale medier; aldersgrense for innsamling av personopplysninger og aldersgrenser for innhold. I 2018 kom det nye personvernregler i Norge (personopplysningsloven). Det er ikke lov til å samle inn og bruke personopplysninger til barn under 13 år uten samtykke fra foreldrene deres. Det er altså ikke ulovlig for barn å være på sosiale medier før de har fylt 13, men dersom de skal ha egen profil må de ha tillatelse fra foreldrene.
I tillegg til denne aldersgrensen har mange tjenesteleverandører egne aldersanbefalinger ut fra hvilke målgrupper de mener tjenesten eller innholdet de formidler passer for. Google Play og Windows klassifiserer for eksempel sine apper og spill ut fra den europeiske merkeordningen PEGI, mens Apple har et eget aldersgrensesystem. Disse aldersanbefalingene kan hjelpe deg med å finne ut om den aktuelle tjenesten er ment for aldersgruppen til ditt barn, men til sjuende og sist er det viktig at du selv tar stilling til om det er noe du ønsker at barnet ditt skal få tilgang til.
Tre råd om sosiale medier
Vi i Medietilsynet har tre råd til deg som vurderer om barnet ditt skal få tilgang til sosiale medier som TikTok, Snapchat eller Instagram. For det første bør du vurdere eget barns modenhet. Tror du at ditt barn kan takle utfordringer som kan oppstå på nett? Føler du deg sikker på at barnet sier ifra dersom det skulle skje noe ubehagelig eller skremmende, for eksempel hvis fremmede tar kontakt eller et bilde kommer på avveie? Dersom du konkluderer med at barnet ditt skal få bruke sosiale medier, bør du opprette profilen sammen med barnet. Gå gjennom sikkerhets- og personverninnstillingene, og diskuter hvilke innstillinger det er lurt å velge og hvorfor. Vurder også om barnet i starten kun skal få privat bruker.
For det andre bør du følge godt med den første tiden barnet ditt er på nett. Ta deg tid til å snakke om opplevelser og erfaringer, og still åpne spørsmål. Hvis du er interessert og lyttende, blir det også enklere for barnet å komme til deg dersom det skjer noe som ikke er greit.
Det tredje rådet er å diskutere med andre foreldre (for eksempel i klassen) når det er greit å åpne opp for å opprette profiler i sosiale medier, og hvilke apper barna skal få tilgang til. Felles regler gjør det lettere både for barn og foreldre. Det er like viktig å passe på at ingen faller utenfor på nett som i det fysiske samværet. Snakk med barnet ditt om at det er viktig å inkludere også digitalt, og at ekle kommentarer og utestenging ikke er ok.
Dagens barn og unge lever digitale liv fra ung alder. Ifølge Barn og medier 2020-undersøkelsen er ni av ti barn og unge (9-18 år) på sosiale medier, og halvparten er på allerede fra 9-årsalderen. For de fleste er det både morsomt og lærerikt. Men i startfasen, og en god stund framover, trenger de en trygg hånd, på denne arenaen som på så mange andre. Gaven du ga bort til jul er garantert populær. Men du bør også gjøre ditt for at den blir tryggest mulig for barnet ditt.
Mari Velsand, direktør i Medietilsynet
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
