Den Norske Opera & Ballett

Tre nye år med kvinnesatsing i Operaen

26 nye balletter er blitt skapt som følge av Nasjonalballettens koreografisatsing. Nå blir satsingen videreført i tre nye år, under navnet Artemisia.
Nasjonalballetten KOREOGRAFI: Artemisia fortsetter i tre nye år! Satsingen er et trepartssamarbeid, her representert ved daglig leder i Talent Norge Maria Mediaas Jørstad, ballettsjef ved Den Norske Opera & Ballett Ingrid Lorentzen og toppleder i Norsk Tipping Thor Gjermund Eriksen. Foto: Erik Berg

Ballett er en av verdens mest kvinnedominerte aktiviteter. Likevel er historiene som fortelles – særlig på de store scenene – i stor grad skapt av menn. Da Ingrid Lorentzen startet som ballettsjef hadde ingen kvinnelige koreografer skapt et verk for Hovedscenen i operahuset. Siden satsingen ble lanserpå tampen av 2019har kvinnelige koreografer skapt 26 nye verk – seks av dem for Hovedscenen. Nå forlenges satsingen for perioden 202325.

Artemisia har gitt mange nye fortellinger, stemmer og muligheter. Det er essensielt at flere kvinnelige koreografer har fått muligheten til å skape i det store formatet – for den store scenen. Gjennom dette kan vi påvirke den internasjonale ballettverdenen, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen.

– Det tar tid å endre strukturer, og det langsiktige målet er like muligheter for koreografer uavhengig av kjønn. Derfor er vi enormt takknemlige for å kunne fortsette arbeidet.

Framtidens koreografer

Gjennom satsingen med navn Nasjonalballetten KOREOGRAFI: Artemisia vil partnerne Norsk Tipping, Talent Norge og Nasjonalballetten gi like muligheter til skapende dansekunstnere.

– For Talent Norge er det viktig og svært givende å få være med å støtte dette arbeidet. Nasjonalballetten er et forbilde i sitt målrettede arbeid med å skape like muligheter på de store scenene. At man på så rask tid har oppnådd så solide resultater er imponerende. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet i årene fremover, sier daglig leder i Talent Norge, Maria Mediaas Jørstad.

Når satsingen nå går inn i tre nye år, fortsetter Nasjonalballettens arbeid for bedre kjønnsbalanse, legge til rette for utvikling av nye klassikere og fortellinger fra grupper som har vært underrepresenterte i repertoaret. Publikum vil blant annet få se verker av samiske koreografer i årene som kommer.

Artemisia har en tredelt tilnærming: Finne og bygge de nye koreograftalentene, gi disse gjentatte arbeidsmuligheter – og deretter ta de beste verkene ut i verden. Nasjonalballetten har dessuten forpliktet seg til en årlig urpremiere med kvinnelig koreograf på Hovedscenen.

– Arbeid for like muligheter har vært en rettesnor for Norsk Tippings sponsorarbeid i lang tid. Artemisia er et prosjekt som er helt konkret, og som skaper svært gode resultater. Jeg er glad for og stolt over at vi fortsatt skal være en del av Artemisia, sier Thor Gjermund Eriksen, administrerende direktør i Norsk Tipping.

Videre samarbeid med Emma Portner

Koreograf og danser Emma Portner vil være gjestende kunstner i den kommende Artemisia-perioden.

– Emma Portner har en kunstnerisk egenart og potensial til å nå nye publikumsgrupper. Vi er svært spente på å utvikle samarbeidet og bringe kunsten ut til nye flater, sier Ingrid Lorentzen.

Portner har skapt to verk for Hovedscenen, islands (2020) og Some Girls Don’t Turn (2023)Førstnevnte ble vist i den stjernespekkede turnéforestillingen Dialogues, som gikk for fulle hus i Stockholm, Moskva, St. Petersburg, Oslo og Paris – til strålende kritikker. Som en direkte følge av Artemisia har National Ballet of Canada bestilt islands, som får sin nordamerikanske premiere neste sesong.

Marit Moum Aune fortsetter å være tilknyttet koreografisatsingen som husregissør. Hun har hatt rollen som mentor for talentene på utviklings- og visningsarenaen Workshopkompaniet, i tillegg til å skape egne verk.

For spørsmål om kommentarer og intervjuer, vennligst kontakt:

Bilder

Last ned bilde
Nasjonalballetten KOREOGRAFI: Artemisia får tre nye år! Her sees danserne Jonathan Olofsson og Isabel Vila i verket Afternoon of a Faun, koreografert av Whitney Jensen og Anaïs Touret fra Nasjonalballetten. Foto: Jörg Wiesner
Last ned bilde
Nasjonalballetten KOREOGRAFI: Artemisia får tre nye år! Her fra verket A Boléro, koreografert av Samantha Lynch fra Nasjonalballetten. Foto: Erik Berg
Last ned bilde
Emma Portner har skapt to verk for Operaens Hovedscene de siste tre årene. Her fra prøvene på verket Some Girls Don't Turn, som hadde premiere i mars i år. Foto: Erik Berg

Om Den Norske Opera & Ballett

Den Norske Opera & Ballett
Kirsten Flagstads pl. 1

21 42 21 21http://www.operaen.no

Den Norske Opera & Ballett er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon, og skal presentere opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. DNO&B består av kompaniene Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, foruten Operaorkestret, Operakoret, Barnekoret og Ballettskolen.

Følg pressemeldinger fra Den Norske Opera & Ballett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Den Norske Opera & Ballett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Den Norske Opera & Ballett