Tre norske medaljekandidater i VM grandfinalen i Lausanne denne helgen

Lørdag kl 14.15 deltar Kristian Blummenfelt, Casper Stornes og Gustav Iden i grandfinalen i verdensserien i triatlon. Blummenfelt har gjort det bra i grandfinaler tidligere, med en andreplass i Rotterdam i 2017 og femte plass i Gold Coast, Australia i fjor. Iden vant i samme løype i Lausanne i fjor, da det ble arrangert worldcup her, og viste nylig form da han ble nummer fire i test-OL i Tokyo 16. august. I Tokyo ble Stornes nummer to, og er tydeligvis også i form. Alle tre har vist at de kan gjøre det bra i tunge løyper hvor det er mye klatring på syklingen. Traseen her i Lausanne passer dem perfekt.

Grandfinalen kalles uhøytidelig for VM, men er egentlig finaleløpet i verdensserien. Vinneren av verdensserien kåres offisielt verdensmester i triatlon hvert år, og i grandfinalen gis det ut flere poeng enn i de andre syv løpene i serien.

Blummenfelt var med i et massevelt i Tokyo, og ble fraktet til sykehus etter å ha blitt kraftig forslått. Det har gått noe tid før han kunne vende tilbake til løpetreningen igjen, selv om han har kommet seg godt. Han sier selv om formen:

- Beinet er ok, men er selvfølgelig spent på formen da det selvfølgelig ikke er ideelt å krasje som jeg gjorde for to uker siden. Jeg har fått trent ok i det siste, men selvfølgelig ikke som jeg hadde planlagt opprinnelig.

Iden er offensiv og ser fram mot konkurransen:

- Jeg er i bedre form enn i Japan og satser på en bedre plassering, selv om det er sterkere konkurranse her. Jeg har oppskriften for suksess her fra i fjor og satser på å kunne gjenta denne nå!

Grandfinalen er viktig for kvalifisering til OL, og for Stornes er det viktig med et godt løp slik at han kommer opp blant de topp 30 rankede. I dag er han ranket som nummer 32. For ham er det viktig å komme raskt inn i første gruppe på sykkel. Da kan han være med «og prege løpet og få til en minst like god løp som i Tokyo.

- Formen er bra, men trenger en dag til for å få fram det siste overskuddet, avslutter han.

TV2 viser grandfinalen lørdag.

Andreplass til Kristian Blummenfelt i triatlon worldcup i Arzachena, Italia10.10.2020 17:30:57 CESTPressemelding

Kristian Blummenfelt og franske Vincent Luis lå side om side med 300 meter igjen. Luis viste seg nok en gang litt for tøff på oppløpet, slo «Blu» med fire sekunder og kom i mål på 54 minutter og 24 sekunder. Gustav Iden ble nummer fem med tiden 55:02, 37 sekunder bak vinneren. Norsk-svenske Gabriel Sandör, som konkurrerer for Sverige, men bor i Bergen og trener med Blummenfelt og Iden, kom også inn blant de 10 beste.

Norge tok fjerdeplass i VM på miksstafett i triatlon6.9.2020 15:57:20 CESTPressemelding

I Norges debut på øvelsen i VM-sammenheng, tok Norge en 4. plass i miksstafett. Norges lag besto av Lotte Miller, Kristian Blummenfelt, Stine Dale og Gustav Iden. Norge ledet etter to etapper, da Blummenfelt rykket fra de andre på syklingen og gav Dale 13 sekunders forsprang da hun satte ut på sin svømming. Øvelsen, som består av 300 m svøm, 6,5 km sykkel og 1,7 km løp som gjennomføres av hver utøver, skjer i et forrykende tempo. I triatlon kalles en slik distanse «supersprint». Både Miller, Blummenfelt og den har, tross ung alder, lang erfaring på toppnivå, mens Stine Dale deltok for første gang på dette nivået. Lotte Miller er en sterk svømmer og kom ut av vannet som 5. kvinne med gårsdgens VM vinner på kvinnenes konkurranse, Georgia Taylor Brown fra Storbritannia i tet. De to, samt amerikanske Taylor Spivey og belgiske Valerie Barthelemy vekslet på å dra på sykkel, men på løp fikk Taylor Brown en luke som gav andremann på laget, Barcaly Izzard, et forsprang på noen få sekunder. Blum

Norges beste triatlet blir en del av laget Bahrain Endurance 1313.2.2020 12:47:30 CETPressemelding

Bahrain Endurance 13, et lag som samler mange av de beste utøverne på olympisk distanse og Ironman-distansen, har nå fått Kristian Blummenfelt fra Bergen med i laget. Blummenfelt kan konkurrere for laget når han ikke representerer Norge. Han vil samtidig fortsatt være en del av det norske landslaget, og representere Norge i verdensserien (WTS), worldcup, og internasjonale mesterskap i regi av det internasjonale triatlonforbundet (ITU).