Tre leverandørene kjemper om å få rehabilitere Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten

Bakgrunn
Den undersjøiske Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten skal rehabiliteres, og i den forbindelse ble det lyst ut en anbudskonkurranse på kontrakten 12. juni. Grunnet uklarheter i kvalifikasjonskravet om «relevant erfaring», ble det besluttet at konkurransen måtte avlyses for å rette opp i feilen. Konkurransen ble så lyst ut på nytt, og nå er det klart hvilke leverandører som kjemper om kontrakten.
Tre leverandører er med videre
Statens vegvesen mottok totalt fire forespørsler om deltakelse på konkurransen, og evaluerte forespørslene opp mot kvalifikasjonskravene som er angitt i konkurransegrunnlagets kapittel B2 – kvalifikasjonskrav. Tre leverandører er vurdert som kvalifisert, og invitert med videre til å inngi tilbud.
Leverandørene som er med videre, er:
- BMO Tunnelsikring AS
- Mesta AS
- Skanska Norge AS
Litt forsinkelse
Siden første runde med anbudskonkurransen måtte avlyses, er det en liten forsinkelse i forhold til opprinnelige kjøreplan.
– Vi går i gang med oppstartsmøter med de inviterte leverandørene i desember, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Jøran Heimdal.
På denne måten får Statens vegvesen et godt innblikk i den tenkte arbeidsprosessen til hver leverandør, og gitt gode tilbakemeldinger til leverandørene om hvilke krav som stilles til arbeidet.
Valg av leverandør
Etter oppstartsmøtene gir leverandørene et tilbud på jobben, og hvert tilbud blir vurdert opp mot vurderingskriteriene i kontraktsgrunnlaget.
Den leverandøren som gir det beste tilbudet basert på pris og kvalitet, blir tildelt kontrakten. Deretter går de i gang med prosjektering av arbeidet som skal utføres.
Valg av leverandør skjer i første kvartal 2023.
Tunnelen skal oppgraderes
Arbeidet som skal gjøres i tunnelen er nødvendig rehabiliteringsarbeid og oppgradering av sikkerhetsutstyr.
– All innvendig duk skal rives. Det skal etablerers ny vann- og frostsikring i hele tunnelen, i tillegg til at det elektriske anlegget og sikkerhetsutstyret blir nytt, sier Heimdal.
Tre års byggetid
– Vi regner med cirka tre års byggetid, men det kommer også an på hvordan det hele forløper. Det skal ikke være mye arbeid i tunnelen om sommeren når turisttrafikken er på sitt største. Ellers blir det nattestengning med ett gjennomslipp av trafikk hver natt, sier han.
Arbeidet skal ferdigstilles i løpet av 2026
Kontakter
Jøran HeimdalProsjektlederStatens vegvesen Utbygging
Tel:976 43 825jaoran.heimdal@vegvesen.noBilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E39 ved Kongeparken i Rogaland er åpen igjen20.12.2025 11:16:16 CET | Pressemelding
I dag kl. 11.00 åpnet E39 ved Kongeparken i Rogaland igjen etter å ha vært stengt siden torsdag kveld på grunn av fare for jordskred.
E39 ved Kongeparken fortsatt stengt19.12.2025 13:47:18 CET | Pressemelding
Ny vurdering lørdag formiddag.
Slik sikrar Statens vegvesen skredutsette rv. 13 i Ryfylke19.12.2025 11:05:12 CET | Pressemelding
Det er mykje fjell langs rv. 13 i Ryfylke. Skredsikring er ein viktig del av Statens vegvesen sitt samfunnsoppdrag i dette området.
E10 Nappstraumtunnelen er åpen i jula19.12.2025 09:14:22 CET | Pressemelding
Fra og med fredag 19. desember 2025, fram til og med søndag ettermiddag 4. januar 2026, holdes E10 Nappstraumtunnelen åpen for trafikk uten ledebil.
E39 stengt ved Kongeparken – beregn ekstra tid på omkjøring18.12.2025 20:11:07 CET | Pressemelding
E39 ved Kongeparken, sør for Sandnes, er stengt på grunn av fare for utglidning. Geolog gjør ny vurdering ved 12-tida fredag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
