Tre finalister til Årets frivillighetskommune

Finalistene til Årets frivillighetskommune 2020 er Lørenskog kommune, Hå kommune og Porsgrunn kommune.

– Kommune-Norge og frivilligheten henger tett sammen. Vi trenger de gode velferdstilbudene kommunene gir, og vi trenger de meningsfulle aktivitetene og fellesskapet som frivilligheten gir. Når kommuner og frivillige spiller godt på lag, da blir det mer av begge deler. Da klarer vi å skape gode lokalsamfunn og nærmiljø, som gir oss gode liv, sier styreleder i KS, Bjørn Arild Gram.

Årets Frivillighetskommune er en pris som deles ut av Frivillighet Norge og KS til en kommune eller fylkeskommune,som utmerker seg med en god helhetlig frivillighetspolitikk. Formålet med prisen er å løfte frem kommuner og fylkeskommuner somlegger godt til rette for samspill, vekst og utvikling i den lokale frivilligheten.

– Alle de tre nominerte kommunene gjør en fremragende jobb. De er gode forbilder for resten av Kommune-Norge. De har gjort et viktig arbeid for å utvikle en lokalt forankret frivillighetspolitikk. Vi oppfordrer alle kommuner og fylkeskommuner til å utarbeide en egen lokal frivillighetspolitikk, sier Gram.

Juryen består av leder og nestleder i KS og generalsekretær og assisterende generalsekretær Frivillighet Norge. Juryen ledes av Bjørn Arild Gram.

Tidligere vinnere er Drammen kommune, Telemark fylkeskommune, Karmøy kommune og Flekkefjord kommune.

Flere kommuner bør vedta en frivillighetspolitikk

– Koronakrisen har vist at samarbeid mellom frivillighetog det offentligeer avgjørende, og mer enn noen gang trenger vi politikere som legger til rette for frivilligheten. Vi oppfordrer kommunepolitikeretilå vedta en helhetlig frivillighetspolitikk. Å styrke frivilligheten vil styrke lokalsamfunnet og nærmiljøene, sier Stian Slotterøy Johnsen, generalsekretær i Frivillighet Norge.

Målet med en kommunal frivillighetspolitikk er å legge til rette for vekst og utvikling for frivilligheten lokalt. Det er mye å vinne på å forsterke samarbeidet mellom kommunene og den lokale frivilligheten.

– Frivillighet Norge har sammen med KS ethåretemål om at alle kommuner skal ha en vedtatt helhetligfrivillighetspolitikk.Ikke mer enn rundt 17% av kommunene i Norge har gjort dette, vi håper at flere kommuner følger etter, sier Slotterøy Johnsen.

Markerer Frivillighetens dag

Prisen Årets frivillighetskommune deles ut på det heldigitale arrangementet Frivillighetens dag, direktesendt fra Sentralen i Oslo torsdag 3. desember. Det blir faglig og politisk innhold samt utdeling av totalt fire priser.

Arrangementet foregår via den interaktive plattformen Tappin. Journalister vil få gratis digital adgang. Hvis du ønsker dette kontakt mortens@frivillighetnorge.no

Les mer om arrangementet her: https://frivillighetensdag.no/frivillighetens-dag

Se finalistene til de andre prisene her:

Følg saker fra Frivillighet Norge

Siste saker fra Frivillighet Norge

Ny nasjonal oversikt over organiserte fritidsaktiviteter for barn og unge20.4.2021 09:27:01 CEST | Pressemelding

Nå lanserer frivilligheten gjennom Frivillighet Norge en felles nettside for rekruttering til fritidsaktiviteter i hele landet. Her kan barn og unge fremover bli inspirert av mulighetene og finne en aktivitet som passer for akkurat dem. Frivilligheten er den største tilbyderen av organiserte fritidsaktiviteter og bidrar til å skape sosiale nettverk, fellesskap og gir arenaer for mestring.