Trapper ned elbilfordeler for å styrke kollektivtrafikken

En innstramming av bruksfordelene for elbil i bomringen vil bidra til redusert bilbruk inn mot de største byene, og gi bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken.
Dette kommer fram i et brev fra Statens vegvesen til Samferdselsdepartementet 16. juni. Vegvesenet har vurdert hvordan kollektivtrafikken kan vinne tilbake passasjerer. Elbilfordelene er en av årsakene til at det er fortsatt er færre som reiser kollektivt sammenlignet med årene før pandemien.
- En elbil er også en bil som tar plass i trafikken. Vi har som mål å redusere biltrafikk i og inn mot de største byene. Med en halv million elbiler på veiene nærmer vi oss et punkt hvor det må vurderes en gradvis avvikling av takstfordelene i bomringene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Målet for byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim og Nord-Jæren er at vekst i persontransport skal skje med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Flere byer og byområder skal inn i disse ordningene der målet er fremme miljøvennlig transport. Økt pris i bomringene for elbiler vil føre til en viss overgang til kollektivtrafikken, mener Vegvesenet.
Det er to sett av fordeler. Det ene fritak for avgifter ved kjøp. Det andre er lokale bruksfordeler som kjøring i kollektivfelt, redusert pris i bomringen og lavere pris på offentlig parkeringsplasser.
Kollektivfelt
Elbiler i kollektivfeltene gir fremkommelighetsproblemer for bussene, men det varierer fra sted til sted. Erfaringer har vært gode ved å innføre krav om at elbilen må ha passasjer(er) for å kjøre i kollektivfeltet. På sikt bør retten for elbiler til å kjøre i kollektivfeltet tas bort.
Parkering
Det er kommunene som avgjør om elbiler skal ha billigere parkering på offentlig p-plasser. Vegvesenet mener at dette fortsatt bør håndteres lokalt.
Elbilens attraktivitet
Pandemien har ført til økt bilbruk og redusert kollektivtransport i de største byområdene, og dette er en effekt som foreløpig kan se ut til å vedvare. Det er viktig for å nå nullvekstmålet å sikre levedyktige byer. Biltrafikken skal ikke øke, og transportbehovet tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Å ta bort de lokale elbilfordelene vil gi noe økt andel turer med kollektivtransport, gange og sykkel.
Fordelene for elbiler har vært et incentiv for å få en overgang fra bensin og diesel til elektrisitet. Dette har hatt ønsket effekt. Beregninger viser at de totale kostnadene for elbilbrukere er noe lavere enn for dem som kjører bensin- og dieselbiler.
Forslagene til nedtrapping av noen av elbilfordelene kan starte uten at det reduserer disse bilenes konkurransekraft vesentlig, mener Statens vegvesen. Folk vil fortsatt velge å kjøpe elbil. Det påpekes likevel at dersom både lokale fordeler og avgiftsfritak faller bort, vil elbilen bli mindre attraktiv.
FAKTA
Takster i bomringen:
- Reduksjon i elbilens fordeler vil gi en overgang til andre transportformer (kollektiv/sykkel/ gange). Biltrafikken vil reduseres noe.
- En gradvis utfasing av elbilfordelene i bomringene vil trolig ikke påvirke elbilholdet i særlig grad.
- Vegvesenet anbefaler at dagens maksimale sats for elbiler heves fra 50 til 70 prosent av taksten for fossile personbiler. Det legges opp til lik takst for elbil og fossilbil fra 2025, men med forbehold om at vi når målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler i 2025
Kollektivfelt:
- Det er fremkommelighetsproblemer for busser i kollektivfelt, men omfanget varierer fra by til by.
- Erfaringer tilsier at det gir god effekt å begrense tilgjengeligheten for elbil til å gjelde elbil med passasjer. Vegvesenet foreslår at krav om passasjer(er) i bilen fases inn.
Parkeringsplasser for elbil:
- Offentlige parkeringsplasser er det i dag opp til den enkelte kommune å regulere. Det bør fortsatt være slik.
Kontakter
Pressevakt Vegdirektoratet
* Vegdirektør
* Transportregelverk
* Teknologiutvikling
* Forhandlinger bypakker
* Overordnet styring og ledelse av Statens vegvesen
* Pressevakt også for divisjonene IT og Fellesfunksjoner
Bilder

Dokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
Bruk sommeren til å øvelseskjøre3.7.2025 09:06:48 CEST | Pressemelding
Øvelseskjøring gir bedre sjåfører og fører til at flere består teoriprøven og oppkjøring første gang de prøver.
Bru på E6 på Saltfjellet blir lysregulert2.7.2025 15:08:55 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har avdekket skader på kantdragerne på Viskisbrua på E6 i Saltdal kommune. Derfor blir det lysregulering og nedsatt fart over brua fremover.
Siste delstrekning åpnet på Rv. 4 Hadeland2.7.2025 14:21:51 CEST | Pressemelding
Statssekretær Tom Kalsås klippet 2. juli snoren på Rv. 4 Almenningsdelet – Lygnebakken. Det markerer slutten på tolv år med vegbygging.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom