Transportsektoren er langt unna Paris-målene

I løpet av de neste tre tiårene vil den globale kjøretøyparken øke fra 1,2 milliarder til 2 milliarder kjøretøy, antall passasjerflyreiser vil øke med 130 prosent og frakt til sjøs vil øke med 35 prosent.
Elektrisitet fortsetter å vinne terreng i sektorer som tidligere ble ansett som vanskelige å elektrifisere, inkludert tungtransport og luftfart over korte avstander, som kortbanenettet i Norge. Bruken av elektrisitetsbasert transport vil øke fra én prosent i dag til 23 prosent i 2050, ifølge DNVs nye rapport «Transport in transition».
Viktig å fremskynde omstilling
Rapporten er en grundig analyse av energiomstillingen i transportsektoren. Denne sektoren regnes som den mest dynamiske av de energikrevende sektorene mot 2050. Rapporten bygger på DNVs modell Energy Transition Outlook. Den utforsker omfattende og nødvendige endringer innen bruk av drivstoff, elektrifisering og infrastruktur, for å kunne transportere stadig flere mennesker og mer gods, samtidig som sektoren avkarboniseres.
Til tross for at transportsektorens etterspørsel etter olje forventes å halveres, er det ikke nok til å oppfylle målene i Parisavtalen. I dag står transport av passasjerer og gods for omtrent en fjerdedel av globale energirelaterte CO2-utslipp, en andel som vil øke til 30 prosent innen 2050.
Vei leder an foran sjø- og luftfart
Innen veibasert transport vil bruk av fossilt brensel falle fra dagens 38 millioner fat per dag til 19 millioner fat per dag i 2050, og redusere sin andel av veisektorens energiforbruk fra 91 prosent til 57 prosent.
Miksen av drivstoff i den maritime sektoren vil endres betydelig i løpet av de kommende tiårene som følge av avkarbonisering. Innen 2050 vil drivstoffet sannsynligvis gå fra å være nesten utelukkende oljebasert til en energimiks som består av 50 prosent hydrogenbasert lav- og nullkarbonbrensel, 19 prosent naturgass og 18 prosent biomasse. Elektrisitet vil bare utgjøre fire prosent, knyttet til korte transportstrekninger og havneopphold for større fartøy.
Forbruket av hydrokarboner i luftfart vil derimot være nesten uendret frem til 2050, men forbruket vil da være en miks av 60 prosent hydrokarboner og 40 prosent lav- og nullutslippsdrivstoff.
– Denne rapporten belyser utfordringene transportsektoren står overfor, og peker på områder hvor det er behov for ytterligere politiske tiltak og investeringer for å fremskynde avkarbonisering. Det haster å innføre pålitelige, ikke-fossile drivstoff som bidrar til utslippsreduksjon, spesielt innen sjø- og luftfart. Det er viktig at myndighetene øker støtten til utvikling, pilotprosjekter og kommersiell skalering av bærekraftig drivstoff i hele transportsektoren, sier Remi Eriksen, konsernsjef i DNV.
Én løsning dekker ikke behovet
Rapporten understreker at det ikke finnes en enkelt løsning for transportsektoren, men at det er behov for en rekke forskjellige energikilder for å imøtekomme utfordringene. For eksempel bruk av batteridrevne kjøretøy for personbiler og lastebiler, brenselcelle-elektriske kjøretøy for langdistanse tungtransport, og biodrivstoff eller hydrogenbaserte, syntetiske lav- eller nullutslippsdrivstoff for sjø- og luftfart.
Et lyspunkt er luftfartssektorens innsats for å redusere utslipp, som ifølge rapporten resulterer i at biodrivstoff vil utgjøre en fjerdedel av etterspørselen i luftfart innen 2050. Bærekraftig drivstoff vil mest sannsynlig være mer kostbart enn fossilt drivstoff. Politisk støtte er derfor viktig for å sikre økning i avansert, bærekraftig biodrivstoff til luftfarten.
Nøkkelord
Kontakter
Anne VandbakkPressesjef DNV Norge
Tel:952 06 545anne.vandbakk@dnv.comBilder



Lenker
Om DNV
Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
Digital helse gir bedre behandling, men øker ikke produktiviteten8.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 8. september: Digitaliseringen i helsesektoren har styrket pasientbehandlingen, men ikke frigjort tid eller redusert kostnader, ifølge en ny rapport fra BMJ Group og DNV.
Studenter kan gjøre sjøtransport tryggere og mer fremtidsrettet7.8.2025 12:54:44 CEST | Pressemelding
Høvik, 7. august: Kan teknologi erstatte det menneskelige øyet? Det var utfordringen åtte masterstudenter tok fatt på i årets sommerprosjekt hos DNV. Løsningen de kom frem til er ViSEAbility – et nytt testrammeverk for kamerasystemer på skip med begrenset sikt.
Ventyr inngår avtale med DNV om sertifisering av Norges første havvindpark10.7.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 9. juli 2025: DNV har inngått avtale med Ventyr om designsertifisering av vindturbinene og offshore transformatorplattformen i Sørlige Nordsjø II – Norges første bunnfaste havvindpark.
Forventer kraftig CCS-vekst: Norge kan bli Nord-Europas karbonlager12.6.2025 09:07:32 CEST | Pressemelding
Høvik, 12. juni: En ny rapport fra DNV om karbonfangst og lagring (CCS) peker på en kraftig vekst i karbonfangst i Europa, fra én million tonn i fjor til hele 340 millioner tonn i 2050. – Ideelle geologiske forhold, lang erfaring og ledende ekspertise gir Norge en unik mulighet til å bli Nord-Europas foretrukne karbonlager, sier Ditlev Engel, CEO, Energy Systems, DNV.
Ny DNV-rapport: En aldrende flåte gir flere ulykker3.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nor-Shipping, Oslo, 3. juni - Ifølge en ny rapport fra DNV, har antallet maritime ulykker økt med 42 prosent fra 2018 til 2024. Dette samtidig som den globale flåten kun har økt med ti prosent. Økningen skyldes hovedsakelig en aldrende flåte med flere maskinskader og havarier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom