Samferdselsdepartementet

Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut

Del
- De tre foregående konkurransene om trafikkpakker har ført til et bedre togtilbud for de reisende, samtidig som staten bruker mindre av felleskapets midler enn før på å kjøpe persontogtjenester. Jeg har god tro på at konkurransen om Trafikkpakke 4 også vil gi gode effekter. Det er positivt at konkurransen nå er i gang, etter at blant annet korona gjorde det nødvendig med utsettelse i fjor, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Foto: Olav Heggø
Foto: Olav Heggø

Jernbanedirektoratet sendte i dag ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4. Trafikkpakken omfatter persontogtrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo.

Konkurransen om Trafikkpakke 4 er den første med togtilbud som kun kjøres på Østlandet. Storparten av togreiser i Norge gjennomføres i dette området, og det er derfor mange passasjerer som til vanlig bruker togtilbudene i denne pakken.

- Hovedmålet med konkurransen er at den skal bidra til flere og mer fornøyde reisende. Virkemidlene er et attraktivt kundetilbud, forbedret kundeservice, kostnadseffektiv drift og et godt samarbeid med andre aktører i transportsektoren, sier Hareide.

Togtilbudene i Trafikkpakke 4 er for øvrig med i et omfattende rute-, pris- og billettsamarbeid med kollektivselskaper i berørte områder. Målet er å gi de reisende et sømløst kollektivtilbud.

Utsatt med ett år
I juni i fjor besluttet Jernbanedirektoratet å utsette konkurransen om Trafikkpakke 4, med trafikkstart for pakken i desember 2023 – ett år etter opprinnelig plan. Dette kom i hovedsak som en følge av usikkerhet knyttet til Covid-19-pandemien og fremdriften i berørte infrastrukturprosjekter. Denne usikkerheten er nå tatt hånd om.

Den fjerde i rekken
I løpet av det siste halvannet året har det vært oppstart for trafikkpakkene 1: Sør, 2: Nord og 3: Konkurransene om disse tre pakkene har gitt gode resultater. Togtilbudet blitt bedre, samtidig som staten, det vil si skattebetalerne, betaler mindre for å kjøpe persontogtjenester nå enn ved direkte forhandling med Vy (tidligere NSB).

- Pengene som staten sparer inn på å konkurransene kan vi i stedet bruke til å bygge og vedlikeholde jernbanen, eller benytte dem til andre samfunnsnyttige formål, sier samferdselsministeren.

Videre framdrift
Jernbanedirektoratet har satt 31. august i år som frist for prekvalifiserte tilbydere til å levere inn tilbud i konkurransen om Trafikkpakke 4. Kunngjøring av vinnende togoperatør og signering av kontrakt for en periode på ti år skal skje i mars 2022. Oppstart for togtilbudene i Trafikkpakke 4 blir ved ruteterminskiftet i desember 2023.

Jernbanedirektoratet skal på et senere tidspunkt gjennomføre konkurransen om Trafikkpakke 5, som vil omfatte de øvrige persontogtilbudene på Østlandet.

For flere opplysninger – se:

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Olav Heggø
Foto: Olav Heggø
Last ned bilde

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Foreslår engangstilskudd til CargoNet22.11.2024 12:00:26 CET | Pressemelding

Markedet for gods på bane er en konkurranseutsatt bransje, som har slitt med lønnsomheten gjennom mange år. Lastebiltransport er den sterkeste konkurrenten. Regjeringen er opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogsselskap. Regjeringen foreslår å gi godstogselskapet CargoNet støtte til å innfri sine forpliktelser på om lag 500 millioner kroner i Statens pensjonskasse.

Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 202722.10.2024 18:05:43 CEST | Pressemelding

Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.

Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding

– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding

– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye