Trafikkpakke 4: Konkurransegrunnlaget for persontrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo er sendt ut
Jernbanedirektoratet sendte i dag ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4. Trafikkpakken omfatter persontogtrafikken på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltog rundt Oslo.
Konkurransen om Trafikkpakke 4 er den første med togtilbud som kun kjøres på Østlandet. Storparten av togreiser i Norge gjennomføres i dette området, og det er derfor mange passasjerer som til vanlig bruker togtilbudene i denne pakken.
- Hovedmålet med konkurransen er at den skal bidra til flere og mer fornøyde reisende. Virkemidlene er et attraktivt kundetilbud, forbedret kundeservice, kostnadseffektiv drift og et godt samarbeid med andre aktører i transportsektoren, sier Hareide.
Togtilbudene i Trafikkpakke 4 er for øvrig med i et omfattende rute-, pris- og billettsamarbeid med kollektivselskaper i berørte områder. Målet er å gi de reisende et sømløst kollektivtilbud.
Utsatt med ett år
I juni i fjor besluttet Jernbanedirektoratet å utsette konkurransen om Trafikkpakke 4, med trafikkstart for pakken i desember 2023 – ett år etter opprinnelig plan. Dette kom i hovedsak som en følge av usikkerhet knyttet til Covid-19-pandemien og fremdriften i berørte infrastrukturprosjekter. Denne usikkerheten er nå tatt hånd om.
Den fjerde i rekken
I løpet av det siste halvannet året har det vært oppstart for trafikkpakkene 1: Sør, 2: Nord og 3: Konkurransene om disse tre pakkene har gitt gode resultater. Togtilbudet blitt bedre, samtidig som staten, det vil si skattebetalerne, betaler mindre for å kjøpe persontogtjenester nå enn ved direkte forhandling med Vy (tidligere NSB).
- Pengene som staten sparer inn på å konkurransene kan vi i stedet bruke til å bygge og vedlikeholde jernbanen, eller benytte dem til andre samfunnsnyttige formål, sier samferdselsministeren.
Videre framdrift
Jernbanedirektoratet har satt 31. august i år som frist for prekvalifiserte tilbydere til å levere inn tilbud i konkurransen om Trafikkpakke 4. Kunngjøring av vinnende togoperatør og signering av kontrakt for en periode på ti år skal skje i mars 2022. Oppstart for togtilbudene i Trafikkpakke 4 blir ved ruteterminskiftet i desember 2023.
Jernbanedirektoratet skal på et senere tidspunkt gjennomføre konkurransen om Trafikkpakke 5, som vil omfatte de øvrige persontogtilbudene på Østlandet.
For flere opplysninger – se:
- Nyhetssak fra Jernbanedirektoratet om utsendelse av konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4
- Jernbanedirektoratets nettside om Trafikkpakke 4
- Temaartikkelen Konkurranse - bedre togtilbud og mer for skattepengene på Samferdselsdepartementets nettside
- Spørsmål og svar - konkurranse om togtilbud på Samferdselsdepartementets nettside
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Foreslår engangstilskudd til CargoNet22.11.2024 12:00:26 CET | Pressemelding
Markedet for gods på bane er en konkurranseutsatt bransje, som har slitt med lønnsomheten gjennom mange år. Lastebiltransport er den sterkeste konkurrenten. Regjeringen er opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogsselskap. Regjeringen foreslår å gi godstogselskapet CargoNet støtte til å innfri sine forpliktelser på om lag 500 millioner kroner i Statens pensjonskasse.
Akershus får 30 millioner kroner til å styrke busstilbudet etter midlertidig stengning av Ring 122.11.2024 11:46:00 CET | Pressemelding
– For å gjøre det enklere og mer attraktivt å reise kollektivt foreslår vi å bevilge 30 millioner kroner som Akershus kan bruke til å styrke sitt busstilbud. Det sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 202722.10.2024 18:05:43 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.
Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding
– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding
– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom