Trafikken ved Avinors lufthavner fortsetter å øke

2.460.928 passasjerer reiste til eller fra Avinors lufthavner i august 2021. Det er en nedgang på om lag 50 prosent sammenliknet med normalåret 2019, men samtidig en økning på om lag 45 prosent sammenliknet med 2020.

Av reisene foretatt i august var 1.855.322 innenlandsreiser og 559.260 utenlandsreiser.

– Vi ser at antall passasjerreiser fortsetter å øke måned for måned, og det ble gjennomført flere reiser i august enn i juli. Det er spesielt innenlandsmarkedet som utvikler seg sterkt, sier Gaute Skallerud Riise, trafikkdirektør i Avinor.

Antallet flybevegelser til/fra Avinors flyplasser var i august på 55.589, en oppgang på i underkant av 20 prosent sammenliknet med 2020.

Økning i frakt

Økningen i frakt fortsetter den positive trenden, der Avinor viser til vekst mot 2020. Utviklingen i august på 13,6 prosent er hovedsakelig drevet av sterk etterspørsel etter norsk sjømat og god utvikling innen e-handel.

Detaljert oversikt og tall finner du her.

Ny rapport: Norge kan ta ledende rolle i videre utvikling av bærekraftig flydrivstoff17.8.2021 09:30:00 CEST | Pressemelding

Økt produksjon og innfasing av bærekraftig flydrivstoff vil være avgjørende for å nå målet om at norsk luftfart skal være fossilfri innen 2050. Tirsdag morgen fikk samferdselsminister Knut Arild Hareide overrakt en ny rapport fra bransjen, som viser at Norge kan ta en ledende rolle i innfasingen av bærekraftig flydrivstoff også framover, men at det er behov for tett samarbeid mellom myndighetene og bransjen for å få det til.