Tradisjon i frossen form fra Storfjord Iskrem
- Jeg har vokst opp med brunost med syltetøy og er opptatt av å bevare tradisjoner. Storfjord Iskrem tilbyr norske tradisjoner i frossen form med en moderne vri, sier Silje Lee Knutsen, eller "Isdama" som hun kanskje er mest kjent som - gründeren bak Storfjord Iskrem.
Brunost-iskremen er den første isen hun lanserte og ideen var å lage brunost i en form som turister vil smake. Den er laget på G35 og er basert på geitemelk fra området. Hun forteller at skepsisen var stor, men at salget har levert over all forventning. Hun gjør stadig små justeringer for å gjøre isen enda bedre.
179 000 000 kroner i salg av lokalmat- og drikke
Coop Nordvest er en viktig salgskanal for lokalmatprodusenter i området og omsatte lokalmat- og drikke for 179 000 000 i 2021. Markedssjef og lokalmatansvarlig i Coop Nordvest Ronny Sørbotten mener samarbeid og kompetansedeling er nøkkelen:
- Det er veldig kjekt når lokale gründere lykkes med å løfte fram idé til ferdig produkt, og vi får gode tilbakemeldinger på isen frå våre kunder. Vi i Coop Nordvest har vært med Silje siden begynnelsen og lanserte smakene i butikk i 2020. Silje har bidratt på våre lokalmatsamlingar med kursing ut mot butikk for å lære litt om det som er unikt for den type is. Vi trur det å dele kompetanse, er med å løfte salget av lokalmat og drikke med at ein selger meir, om ein kan litt om kva som er unikt med produktene. Silje brenner for det ho holder på med og har lært oss mykje, sier Ronny Sørbotten i Coop Nordvest.
Begeistret jury
Fagjuryen som smakte brunost-isen var full av lovord. - Myk, glatt og seig! Nydelig – som en gelato-konsistens. Deilig balanse med det søte og syrlige fra osten. Tydelig brunost-preg og god karakter. - Glatt og fin! Deilig iskrem med en ekthet og troverdighet som er helt unik.
Og for de som elsker brunost-isen kan Isdama friste med at den kommer med en spennende vri i nær framtid.
Merkeordningen Spesialitet
Spesialitet er et offisielt informasjonsmerke som tildeles den beste lokalmat- og drikke. Merket skal løfte fram lokalmat- og drikke med særlige kvaliteter og gjøre den enkel å finne i butikken.
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Beiarmat og Kyvik Sild hedret med Spesialitet19.1.2025 20:18:00 CET | Pressemelding
Tildelingen av Spesialitet-merket til fire nye norske produkter fant sted ved åpningen av Norges stand på Internasjonale Grüne Woche i Berlin den 17. januar 2025.
Lofotlam godkjent som Beskyttet geografisk betegnelse i EU19.1.2025 15:59:01 CET | Pressemelding
Offisiell overrekkelse av PGI-status til Lofotlam.
Dronningen av "havets sølv" vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris18.12.2024 14:09:19 CET | Pressemelding
- Hanne-Cecilie Sporsheims evne til å kommunisere både sildas bærekraftige potensial og gastronomiske verdi har løftet silda fram fra glemselen og tilbake på norske matbord, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad under tildelingen av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i Målstova på Nasjonalbiblioteket.
Lederskifte i Stiftelsen Norsk Mat13.12.2024 09:00:19 CET | Pressemelding
Nina Sundqvist fratrer sin stilling som adm. direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Etter en samlet vurdering har styret og direktøren blitt enige om at organisasjonens videre utvikling best ivaretas med en ny leder ved roret.
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge10.12.2024 13:53:41 CET | Pressemelding
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse. - Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom