Toppserien: RBK møter LSK i serieåpningen

Fredag 3. juli sparkes Toppserien 2020 i gang. Nå er spilleplanen klar.

De 18 serierundene for årets Toppserie er nå klare, samt TV-kamper for de ni første rundene.

Klikk her for å se hele spilleplanen

- Det har vært et godt samarbeid mellom NFF, Toppfotball Kvinner og rettighetshaver NRK og Amedia underveis, og vi håper lagene er fornøyd med oppsettet. Den nye seriestrukturen ble dessverre ikke gjennomførbar i år, slik at det blir dobbel serie som vanlig. Ventetiden har vært lang og årets sesong vil bli ekstra spesiell, men nå gleder vi oss skikkelig til Toppserien endelig sparkes i gang igjen, sier Rune Pedersen i NFFs konkurranseavdeling.

Sesongen starter med en skikkelig godbit, med Rosenborg mot LSK Kvinner i NRK-sendt kamp fredag 3. juli.

- Rosenborg mot Lillestrøm klinger godt i ørene til alle som er glade i fotball. Vi gleder oss selvfølgelig ekstremt mye til å komme i gang og over at vi i år har bred TV-dekning gjennom NRK og Amedia hver eneste serierunde. Dette vil øke synligheten av idretten og spillerne våre, som er veldig viktig for oss, sier Hege Jørgensen, daglig leder i Toppfotball Kvinner.

Også rettighetshaverne ser frem til sesongen endelig skal starte.

- Vi i NRK er glade for at fotballen ruller igjen, og at Toppserien snart er tilbake. Det at vi nå viser en kamp fra hver runde, gjør at seerne kan følge Toppserien gjennom hele sesongen på NRK. Det dukker stadig opp nye talenter i Toppserien, og sammen med norske og utenlandske landslagsspillere i sentrale roller er dette et sterkt sportslig produkt. Kvinnefotballen er i sterk vekst, og vi vil fortsette vår satsing på Toppserien og landslagsfotballen framover., sier NRKs sportsredaktør Egil Sundvor.

- Vi har ventet på denne dagen lenge og ser fram til å vise samtlige kamper i Toppserien på Direktesport, sier Helge Birkelund, direktør for sportsutvikling i Amedia.

Kampene er i utgangspunktet satt opp lørdager klokken 15.00, med unntak av de som vises på NRK.

- Så er det opp til klubbene selv å endre tidspunkt innenfor den enkelte helg ut fra hva som passer best reisemessig. Midtukerunde 9 settes på samme måte opp i utgangspunktet med avspark onsdag klokken 19.00, forteller Rune Pedersen.