Tokke kåret til Årets hyttekommune 2022

Hvert år velger Norsk Hyttelag ut en hyttekommune som får æren av å bli "Årets hyttekommune". I 2022 går hederen til Tokke i Telemark. Tokke har gjennom flere år vist at de ønsker å være en attraktiv kommune for hyttefolket, og de har også valgt å likebehandle hytteeiere og kommunens øvrige innbyggere. – Dermed var det aldri noen tvil om hvor årets pris skulle havne, sier generalsekretær Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag.
Ordfører Jarand Felland mottok utmerkelsen fra Norsk Hyttelags Audun Bringsvor.

Prisen ble delt ut på et arrangement ved Tokke rådhus i Dalen mandag 29. august, og det var ordfører Jarand Felland som tok mot prisen fra Norsk Hyttelags Audun Bringsvor. I tillegg til heder og ære, mottar ordføreren en etsning av kunstneren Kristian Finborud.

– Kommunen har utviklet flere tilbud som er attraktive for både fastboende, hyttefolk og turister, sier Bringsvor. Han forteller ivrig om sherpatrappene opp ti Rui, den spektakulære Lårdalsstigen mellom Dalen og Lårdal, et omfattende nett av skiløyper og ikke minst den vakre saunaen som ligger som et Soria Moria i enden av Bandak. – Dette er attraksjoner som inviterer til lekenhet men som samtidig byr på en utfordring, forklarer Bringsvor.

Juryens begrunnelse viser seg også i motivet som Bringsvor har valgt ut til ordfører Jarand Felland. Bildet heter nemlig "Sjå, mor!" og viser et modig skihopp med mye livsglede. – Jeg håper ordføreren finner et godt sted å henge bildet, slik at det kan tjene som inspirasjon til å fortsette det gode arbeidet i mange år fremover!

Stolt og glad ordfører

– Det er veldig hyggelig å motta en slik pris fra Norsk Hyttelag, sier ordfører Jarand Felland, og det er ekstra stas når jeg hører begrunnelsen! Han forteller også at flere av tilbudene de har i kommunen i dag, trolig ikke hadde vært mulig uten hytteeierne.

– Hyttefolk og andre som bruker tilbudene våre, er veldig viktige for at hjula skal gå rundt, både i handelsstanden og i reiselivet ellers, forklarer han. – Da er det viktig for oss å legge til rette på en god måte, og å vise at vi er glade for de hyttefolkene vi har her i Tokke.

Norges heldigste hytteeiere

Når strømprisene går i været, er det ekstra fint å ha hytte i Tokke. Kommunen, som er en stor kraftprodusent, har nemlig innført en makspris på 38 øre per kWh (før mva og avgifter). Og når Tokke tilbyr billig strøm til innbyggerne sine, er det helt naturlig at det også gjelder hyttefolket.

– Det er andre kommuner som tilbyr billig strøm til egne innbyggere, men Tokke er den eneste store hyttekommunen som ikke diskriminerer hytteeiere, sier Bringsvor. Og Tokke er en stor hyttekommune. – Ved inngangen til 2022 talte vi 1 264 boliger og 1 162 hytter i kommunen, forteller Bringsvor. Det betyr at kommunen trolig har flere "hytteinnbyggere" enn helårsinnbyggere.

Kommunen har hatt ordningen med en trygg og anstendig maksimalpris til alle abonnenter i kommunen siden 80-tallet. – Det har vært et klart ønske fra vår side at alle skal ha den samme lave strømprisen, forteller Felland. – Dette var sist oppe til diskusjon for rundt 20 år siden, og vi konkluderte med å holde fram med strøm til fornuftig pris til alle.

Se til Tokke

– Vi skulle ønske at flere hyttekommuner kunne se til Tokke og bruke noen av kraftinntektene sine på å hjelpe både hytteinnbyggere og helårsinnbyggere, sier Bringsvor. – Og enda bedre hadde det vært om finansminister Slagsvold Vedum kunne lære litt av sin partifelle i Tokke og sørge for at alle får glede av strømstøtten.

Ordfører Jarand Felland mottok utmerkelsen fra Norsk Hyttelags Audun Bringsvor.
Last ned bilde
Jarand Felland mottok kunstverket "Sjå, mor!" av Kristian Finborud som et synlig bevis på utmerkelsen.
Last ned bilde
Audun Bringsvor ser ut over Tokke, Årets hyttekommune 2022, fra Lårdalsstigen. Foto: Eva Svoldal.
Last ned bilde
Det var en glad og stolt ordfører Jarand Felland som tok mot prisen på vegne av Tokke kommune.
Last ned bilde
Bunadskledde jenter danser på brygga i Lårdal. Foto: Audun Bringsvor.
Last ned bilde
Soria Moria er en av attraksjonene som trekkes frem når Tokke blir kåret til årets hyttekommune 2022.

Om Norges Hytteforbund

Billingstadsletta 25
1396 Billingstad

Norges Hytteforbund har siden oppstarten i 1971 tatt opp hyttepolitiske saker og fungert som høringsinstans for saker fra myndighetene. Med over 370 velforeninger, samt tusenvis av individuelle medlemmer har vi tyngde i diskusjoner med det offentlige.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Hytteforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.