Togtilbudet på Østlandet: Regjeringen avlyser konkurransene om trafikkpakkene 4 og 5

Samferdselsdepartementet har i dag sendt brev til Jernbanedirektoratet og bedt om at konkurransen om trafikkpakke 4 blir avlyst. Direktoratet har også fått beskjed om å ikke gå videre med trafikkpakke 5, samt å starte arbeidet med direktetildeling av togtilbudet på Østlandet.
– Jeg vil ikke nå legge begrensninger på Jernbanedirektoratets videre arbeid med direktetildelingen. Vi vil vurdere ulike alternativer for å oppnå et attraktivt togtilbud, slik at flere kan reise miljøvennlig. Direktetildeling av togtilbudet skal bygge opp under dette. Regjeringen er også opptatt av at togtilbudet på Østlandet skal drives effektivt, det vil være en sentral del av forhandlinger om direktekjøp, sier samferdselsministeren.
Innfrir Hurdalsplattformen
Persontogtilbudet på Østlandet er ikke konkurranseutsatt, slik det er i resten av landet. Vy drifter togtilbudet etter en direktetildelt avtale med Jernbanedirektoratet. I tillegg har Flytoget en direktetildelt konsesjonsavtale med direktoratet om et togtilbud på strekningen Asker–Oslo Lufthavn.
Frem til nå har planen vært å lyse ut konkurranse om togtilbudet som Vy i dag drifter på Østlandet i to pakker.
– Regjeringen har i Hurdalsplattformen slått fast at videre konkurranse om persontrafikken på jernbanen skal stanses. Det er en viktig sak for dagens regjering å sikre nasjonal kontroll over togtilbudet. På Stortinget er det et klart flertall av partiene som støtter dette, sier Nygård.
Trafikkpakke 4 har omfattet persontogtilbudet på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltogene på strekningene Spikkestad–Lillestrøm og Stabekk–Ski. Jernbanedirektoratet var i gang med konkurransen, og det var lagt opp til å signere kontrakt med vinnende togoperatører i mars 2022, med trafikkstart i desember 2023.
Trafikkpakke 5 har omfattet InterCity-togene på strekningene Skien–Eidsvoll og Drammen–Lillehammer, lokaltogene på strekningene Kongsberg–Eidsvoll, Drammen–Dal og Asker–Kongsvinger, og togtilbudet mellom Porsgrunn og Notodden. Jernbanedirektoratet har ikke lyst ut denne pakken. Planlagt trafikkstart har vært desember 2025.
Avtalene med Go-Ahead Nordic, SJ Norge og Vy Tog ligger fast
Jernbanedirektoratets avtaler med togselskapene om togtilbudet som har blitt konkurranseutsatt, skal ligge fast. Regjeringen vil fortsette samarbeidet med Go-Ahead Nordic som drifter trafikkpakke 1 (Sør), SJ Norge som drifter trafikkpakke 2 (Nord), og Vy Tog som drifter trafikkpakke 3 (Vest).
For flere opplysninger – se:
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Samferdselsbudsjettet 2026: Held fram satsinga på drift, vedlikehald og fornying15.10.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å løyve i alt 102,1 milliardar kroner til samferdsel i 2026. Mellom anna foreslår regjeringa å løyve 50,4 milliardar kroner til vegformål, 35,7 milliardar kroner til jernbanen, 7,1 milliardar kroner til byområda og 4,9 milliardar kroner til luftfarten.
Flere utenlandske bilister må nå betale for seg i norske bomstasjoner8.10.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Et system er nå på plass som sikrer at langt færre utenlandske bilister slipper unna bompenger i Norge. I fjor gikk bompengeselskapene glipp av 117 millioner kroner i ubetalte bompenger.
Nordlandsbanen kan snart åpne nord for Levanger – midlertidig togverksted skal bygges i Bodø8.10.2025 12:31:51 CEST | Pressemelding
En løsning for bygging av midlertidig togverksted i Bodø har nå kommet på plass i rekordfart. Etter raset i Levanger 30. august i år, har det ikke vært mulig for SJ Norge å vedlikeholde togene som befinner seg nord for rasstedet.
Høring: Regjeringen ber om innspill om fremtidens flyrutetilbud26.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– For regjeringen er det viktig at folk skal kunne bo og leve gode liv i hele landet, og i distriktene er det regionale flytilbudet avgjørende. Derfor vil vi nå se på hvordan vi best mulig kan legge til rette for et enda bedre flyrutetilbud i hele landet til en overkommelig pris, både for de reisende og for staten som kjøper, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Høring: Regjeringen vil sikre et godt transportsystem for alle langs kysten26.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Regjeringen ønsker å sikre et best mulig kysttransportsystem – også i fremtiden. Det er viktig med god og effektiv transport av både gods og passasjerer langs kysten. Derfor har Oslo Economics utredet transport- og miljøaspekter i kystrutetjenesten. Nå ønsker vi å invitere til en åpen høring av rapporten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom