Togtilbudet på Østlandet: Regjeringen avlyser konkurransene om trafikkpakkene 4 og 5
Samferdselsdepartementet har i dag sendt brev til Jernbanedirektoratet og bedt om at konkurransen om trafikkpakke 4 blir avlyst. Direktoratet har også fått beskjed om å ikke gå videre med trafikkpakke 5, samt å starte arbeidet med direktetildeling av togtilbudet på Østlandet.
– Jeg vil ikke nå legge begrensninger på Jernbanedirektoratets videre arbeid med direktetildelingen. Vi vil vurdere ulike alternativer for å oppnå et attraktivt togtilbud, slik at flere kan reise miljøvennlig. Direktetildeling av togtilbudet skal bygge opp under dette. Regjeringen er også opptatt av at togtilbudet på Østlandet skal drives effektivt, det vil være en sentral del av forhandlinger om direktekjøp, sier samferdselsministeren.
Innfrir Hurdalsplattformen
Persontogtilbudet på Østlandet er ikke konkurranseutsatt, slik det er i resten av landet. Vy drifter togtilbudet etter en direktetildelt avtale med Jernbanedirektoratet. I tillegg har Flytoget en direktetildelt konsesjonsavtale med direktoratet om et togtilbud på strekningen Asker–Oslo Lufthavn.
Frem til nå har planen vært å lyse ut konkurranse om togtilbudet som Vy i dag drifter på Østlandet i to pakker.
– Regjeringen har i Hurdalsplattformen slått fast at videre konkurranse om persontrafikken på jernbanen skal stanses. Det er en viktig sak for dagens regjering å sikre nasjonal kontroll over togtilbudet. På Stortinget er det et klart flertall av partiene som støtter dette, sier Nygård.
Trafikkpakke 4 har omfattet persontogtilbudet på Østfoldbanen, Gjøvikbanen og lokaltogene på strekningene Spikkestad–Lillestrøm og Stabekk–Ski. Jernbanedirektoratet var i gang med konkurransen, og det var lagt opp til å signere kontrakt med vinnende togoperatører i mars 2022, med trafikkstart i desember 2023.
Trafikkpakke 5 har omfattet InterCity-togene på strekningene Skien–Eidsvoll og Drammen–Lillehammer, lokaltogene på strekningene Kongsberg–Eidsvoll, Drammen–Dal og Asker–Kongsvinger, og togtilbudet mellom Porsgrunn og Notodden. Jernbanedirektoratet har ikke lyst ut denne pakken. Planlagt trafikkstart har vært desember 2025.
Avtalene med Go-Ahead Nordic, SJ Norge og Vy Tog ligger fast
Jernbanedirektoratets avtaler med togselskapene om togtilbudet som har blitt konkurranseutsatt, skal ligge fast. Regjeringen vil fortsette samarbeidet med Go-Ahead Nordic som drifter trafikkpakke 1 (Sør), SJ Norge som drifter trafikkpakke 2 (Nord), og Vy Tog som drifter trafikkpakke 3 (Vest).
For flere opplysninger – se:
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Foreslår engangstilskudd til CargoNet22.11.2024 12:00:26 CET | Pressemelding
Markedet for gods på bane er en konkurranseutsatt bransje, som har slitt med lønnsomheten gjennom mange år. Lastebiltransport er den sterkeste konkurrenten. Regjeringen er opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogsselskap. Regjeringen foreslår å gi godstogselskapet CargoNet støtte til å innfri sine forpliktelser på om lag 500 millioner kroner i Statens pensjonskasse.
Akershus får 30 millioner kroner til å styrke busstilbudet etter midlertidig stengning av Ring 122.11.2024 11:46:00 CET | Pressemelding
– For å gjøre det enklere og mer attraktivt å reise kollektivt foreslår vi å bevilge 30 millioner kroner som Akershus kan bruke til å styrke sitt busstilbud. Det sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 202722.10.2024 18:05:43 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.
Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding
– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding
– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom