Togpassasjerene er mindre fornøyd
Den ferske undersøkelsen viser at det er særlig punktligheten og kundeinformasjon når togene ikke er i rute som drar tilfredsheten ned, mens kundene er jevnt over godt fornøyd med servicen om bord og renhold på togene.
Program for punktlighet
På en skala fra 1 til 100, var den samlede kundetilfredsheten i første kvartal 76. Det er en nedgang på tre poeng fra forrige måling. Særlig på Østlandet har det de siste månedene vært mange avvik og lav punktlighet, i tillegg til problemene med Follobanen.
- Vi vet at det er en sterk sammenheng mellom kundetilfredshet og punktlighet. Det er laget en omfattende tiltaksplan med formål å bedre stabiliteten i driften og å gi bedre informasjon når noe skjer, sier Knut Sletta. Arbeidet er et samarbeid mellom Bane NOR, togselskapene og Jernbanedirektoratet.
SJs kunder er mest fornøyd
SJ Nord, som kjører togene mellom Oslo og Trondheim og Trondheim og Bodø, hadde som eneste selskap en bedring i kundetilfredsheten på denne målingen.
- Jeg vil gratulere SJ med gode resultater. De har jobbet målrettet med kundeopplevelsen og servicen om bord, noe kundene setter pris på, sier Sletta.
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Vil prioritere et pålitelig togtilbud31.3.2023 13:21:25 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet og Bane NOR vil prioritere tiltak som gir et mer pålitelig togtilbud og styrker jernbanens bidrag til Norges klima- og miljømål i kommende Nasjonale transportplan.
Jernbanedirektoratet ønsker ikke å åpne for ny avtale med Flytoget27.3.2023 18:00:01 CEST | Pressemelding
Flytoget har sendt et brev til Samferdselsdepartementet den 21. mars, hvor de presenterer et alternativt tilbud for tilbringertjenesten til Oslo Lufthavn. Jernbanedirektoratet vurderer at forslaget fra Flytoget ikke vil gi et bedre togtilbud.
Vy får tildelt togtilbudet på hele Østlandet3.3.2023 12:40:00 CET | Pressemelding
Etter forhandlinger med Flytoget og Vy, vil Jernbanedirektoratet inngå avtale med Vy om å kjøre persontog på hele Østlandet. – Dette er i sum den beste løsningen for både passasjerene og staten, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Follobanen åpner 5. mars24.2.2023 11:04:26 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratet, Bane NOR og Vy er enige om at Follobanen kan åpne for persontrafikk. – Bane NOR har i dag meddelt at de åpner Blixtunnelen den 5. mars, og at risikoen for uforutsette hendelser er lav, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Åpningen av Follobanen utsatt - forventer at planen nå er realistisk19.1.2023 15:29:15 CET | Pressemelding
Jeg forventer at Bane NORs plan nå er realistisk. Det er synd for de reisende at åpningen av Follobanen er utsatt. Vi vil følge utviklingen tett for å sikre et godt og forutsigbart togtilbud, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom