Togpassasjerene er fornøyde
I april og mai svarte 8205 togpassasjerer i hele Norge på spørsmål om hvor fornøyd de var med togreisen totalt sett. Passasjerene er mest fornøyd med servicen om bord og at det er enkelt å kjøpe billett.
– Det er veldig hyggelig for togselskapene og alle som jobber om bord i togene at de får så gode tilbakemeldinger fra kundene. Totalt fikk togselskapene 80 av 100 poeng, det er bra, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Ønsker seg bedre nettdekning
Passasjerene er minst fornøyd med nettdekningen om bord og informasjonen de får når det er forsinkelser eller innstillinger.
– Det er en ambisjon i Nasjonal transportplan om at vi skal få bedre nettdekning langs jernbanen i perioden fram til 2027, og vi har gitt Bane NOR i oppdrag å utarbeide forslag til en utbyggingsplan som beskriver hvor det bør bygges ut først, sier Sletta.
Når det gjelder håndtering av forsinkelser og innstillinger, forteller jernbanedirektøren at det er et tett samarbeid mellom Bane NOR, Entur og togselskapene for å bedre kundekommunikasjonen når togene ikke er i rute.
Fakta:
- Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundeundersøkelse blant togpassasjerer hvert kvartal
- Undersøkelsen omfatter passasjerer hos Vy, Go Ahead og SJ Norge.
- Undersøkelsen gjennomføres om bord i togene, hvor passasjerene blir spurt om å fylle ut et skjema.
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:951 83 108Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Stabil kundetilfredshet – tross problemer i sommertrafikken26.9.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Til tross for en sommer preget av både planlagte og uforutsette brudd i togtrafikken, viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet at passasjerenes tilfredshet holder seg stabil.
Marit Rønning er ny fungerende jernbanedirektør24.9.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Onsdag 24. september tiltrer Marit Rønning som fungerende jernbanedirektør og skal lede Jernbanedirektoratet fram til ny direktør er tilsatt.
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom