Togpassasjerene er fornøyde
Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse viser at togpassasjerene er godt fornøyde med reiseopplevelsen. Særlig togpersonellet får gode skussmål fra passasjerene
I april og mai svarte 8205 togpassasjerer i hele Norge på spørsmål om hvor fornøyd de var med togreisen totalt sett. Passasjerene er mest fornøyd med servicen om bord og at det er enkelt å kjøpe billett.
– Det er veldig hyggelig for togselskapene og alle som jobber om bord i togene at de får så gode tilbakemeldinger fra kundene. Totalt fikk togselskapene 80 av 100 poeng, det er bra, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Ønsker seg bedre nettdekning
Passasjerene er minst fornøyd med nettdekningen om bord og informasjonen de får når det er forsinkelser eller innstillinger.
– Det er en ambisjon i Nasjonal transportplan om at vi skal få bedre nettdekning langs jernbanen i perioden fram til 2027, og vi har gitt Bane NOR i oppdrag å utarbeide forslag til en utbyggingsplan som beskriver hvor det bør bygges ut først, sier Sletta.
Når det gjelder håndtering av forsinkelser og innstillinger, forteller jernbanedirektøren at det er et tett samarbeid mellom Bane NOR, Entur og togselskapene for å bedre kundekommunikasjonen når togene ikke er i rute.
Fakta:
- Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundeundersøkelse blant togpassasjerer hvert kvartal
- Undersøkelsen omfatter passasjerer hos Vy, Go Ahead og SJ Norge.
- Undersøkelsen gjennomføres om bord i togene, hvor passasjerene blir spurt om å fylle ut et skjema.
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:951 83 108Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Vil prioritere bedre nettdekning på toget2.6.2022 10:30:00 CEST | Pressemelding
Et godt togtilbud er viktig mange steder i landet, både av hensyn til mobilitet, reduserte utslipp, mindre arealbeslag, støy og svevestøv i byene. Jernbanedirektoratet har gjort en rangering av åtte nasjonale jernbanesatsinger som er planlagt med oppstart fram mot 2027. Bedre nettdekning er prioritert først, og en sikrere jernbane på Vossebanen mellom Arna og Stanghelle er på andreplass.
Norge med i EUs innovasjonsprogram for jernbane14.2.2022 12:56:18 CET | Pressemelding
En samlet norsk jernbanesektor og forskningsmiljøer har fått tilgang til Europas største forskningsprogram innen jernbane. – Dette gir store muligheter for togets fremtid i Norge, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Færre togpendlere etter pandemien1.2.2022 13:37:33 CET | Pressemelding
Ifølge en ny undersøkelse vil pendlerne på Østlandet reise sjeldnere med tog når pandemien er over. Økt bruk av hjemmekontor er den viktigste årsaken. – Nye reisemønster kan påvirke innretningen av fremtidens togtilbud, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Liten nedgang i togpassasjerenes tilfredshet15.12.2021 13:45:22 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse viser at togpassasjerene jevnt over er godt fornøyd med tilbudet, til tross for en liten nedgang i tilfredsheten.
Fornøyde togpassasjerer29.9.2021 11:17:08 CEST | Pressemelding
En fersk undersøkelse gjennomført av Jernbanedirektoratet viser at folk som reiste med tog i sommer var veldig godt fornøyd med togtilbudet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom