To nye tårn overført til Avinors fjernstyrte senter i Bodø.

Torsdag 16. juni godkjente Luftfartstilsynet at tårndriften ved Røros og Mehamn lufthavner ble overført til Avinors fjernstyrte tårnsenter i Bodø.
To nye tårn overført til Avinors fjernstyrte senter i Bodø.

- Jeg vil gjerne berømme alle dyktige medarbeidere ved Røros og Mehamn for den gode jobben de har gjort gjennom de siste årene, og kanskje spesielt den siste perioden. Nå skal vi ta fatt på et nytt kapittel, og basert på de erfaringene vi har gjort oss så langt i det fjernstyrte tårnsenteret i Bodø er jeg helt sikker på at vi kommer til å levere gode tårntjenester for begge lufthavnen også i fremtiden, sier konserndirektør Flysikring, Jan Gunnar Pedersen.

Fra både Røros og Mehamn kommer det tre AFIS-fullmektiger og disse vil ha tårnsenteret i Bodø som ny arbeidsplass fra og med torsdag 16. juni.

Se video av Avinors tårnsenter her

- Med dette er 65 år med lokal tårntjeneste på Røros over. Målet er at den nye tjenesten skal bli minst like sikker og stabil som før for kundene våre, sier lufthavnsjef ved Røros lufthavn, Gudbrand Rognes.

På Mehamn lufthavn ser de også frem til å ta den nye teknologien i bruk.

- Vi ser fram til å ta den nye teknologien i bruk, og ser fram til et godt samarbeid med våre gode kolleger, både gamle og nye, i tårnsenteret i Bodø. Sikker og stabil drift er selve grunnfjellet på en enhet som Mehamn lufthavn, blant annet på grunn av vår beliggenhet, og dette skal vi fortsette å levere i samarbeid med kollegene våre i Bodø, sier lufthavnsjef ved Mehamn lufthavn, Morten Karlsen.

Onsdag 1. juni markerte Avinor, Kongsberg Gruppen og statssekretær Jakob Bjelland åpningen av tårnsenteret i Bodø, som er verdens største.

Etter planen skal det fjernstyres femten tårn ved tilsvarende antall lufthavner, og i dag er antallet seks. Dette er Røst, Vardø, Hasvik og Berlevåg, Mehamn og Røros.

De neste to flyplassene som skal inkluderes i det fjernstyrte tårnsenteret i løpet av 2022 er Rørvik og Namsos.

De resterende syv planlegges fjernstyrt i løpet av 2023/24.