Bane NOR

To nye kontrakter er tildelt på Vestfoldbanen

Del

Bane NOR har tildelt to nye kontrakter knyttet til InterCity-utbyggingen på Vestfoldbanen. Kontraktene har en samlet verdi på 2.620 MNOK, som er i tråd med Bane NORs estimater.

Kontrakten «UDK02 Kulvert og Løsmassetunnel» omfatter bygging av ca. 540 meter lang betongtunnel som bygges med åpen byggegrop, og går over i en ca. 290 meter lang løsmassetunnel under Strømsåsen. Arbeidene finner sted på Vestfoldbanen sør for Drammen stasjon. Illustrasjon: Bane NOR
Kontrakten «UDK02 Kulvert og Løsmassetunnel» omfatter bygging av ca. 540 meter lang betongtunnel som bygges med åpen byggegrop, og går over i en ca. 290 meter lang løsmassetunnel under Strømsåsen. Arbeidene finner sted på Vestfoldbanen sør for Drammen stasjon. Illustrasjon: Bane NOR

Kontraktene er tildelt henholdsvis Veidekke Entreprenør AS og Arbeidsfellesskapet NRC Bane AS og NRC Anlegg AS. De omfatter store arbeider på dobbeltsporprosjektene Drammen-Kobbervikdalen og Nykirke-Barkåker.

Nytt dobbeltspor skal legge til rette for flere tog mellom Oslo og Tønsberg, og disse to prosjektene vil bidra til å gi de reisende en bedre og mer effektiv hverdag når det åpnes for trafikk i 2024.

– Vi er svært godt fornøyd med å inngå to kontrakter med så kompetente aktører, sier prosjektdirektør for Utbygging Vestfoldbanen Lars Tangerås.

Veidekke Entreprenør AS ble tildelt sin andre kontrakt i Drammen

For prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen har Bane NOR tildelt totalentreprisen «UDK02 Kulvert og Løsmassetunnel» til Veidekke Entreprenør AS.

Kontrakten omfatter bygging av ca. 540 meter lang betongtunnel som bygges med åpen byggegrop, og går over i en ca. 290 meter lang løsmassetunnel under Strømsåsen. Arbeidene finner sted på Vestfoldbanen sør for Drammen stasjon.Totalentreprisen har en verdi på 1.827 MNOK.

Tidligere i høst signerte Bane NOR også kontrakt med Veidekke Entreprenør AS om bygging av 6 km bergtunnel igjennom Strømsåsen i Drammen. Kulvert og Løsmassetunnel som nå er tildelt skal koble seg på denne bergtunnelen.

Involverte entreprenørene tidlig med konkurransepreget dialog

Kontrakten tildeles etter en prosess med prekvalifisering av tilbydere og konkurransepreget dialog.

– Vi har sørget for tidlig involvering av entreprenørene, og har for første gang i Bane NOR praktisert konkurransepreget dialog. Det innebærer at vi har invitert de prekvalifiserte entreprenørene til samhandling. På den måten har vi utviklet løsninger som både entreprenør og vi som byggherre mener gir best gjennomføring, sier Tangerås.

Fire prekvalifiserte entreprenører var med i dialogfasen, Bane NOR fikk tilbud fra tre av dem.

– Å bygge løsmassetunnel er lite kjent i Norge, derfor var det nyttig å kunne involvere leverandørmarkedet og finne løsninger som best oppfyller Bane NOR sine behov, sier prosjektdirektøren.

Totalentreprise for jernbaneteknikk Nykirke - Barkåker

For prosjektet Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker har Bane NOR tildelt totalentreprisen «UNB 10 Jernbaneteknikk» til Arbeidsfellesskapet NRC Bane AS og NRC Anlegg AS. Kontrakten har en verdi på 793 MNOK.

Denne kontrakten omfatter alle jernbanetekniske arbeider unntatt signal, for 13,6 km dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg.

Dette er en av de første gangene det gjennomføres en så stor totalentreprise for alle jernbanetekniske fag.

– Vi er svært godt fornøyd med at konkurransen har truffet både det norske og det europeiske markedet, sier prosjektdirektøren.

Tangerås forteller at det var i alt 8 selskaper som søkte om prekvalifisering, herunder alle de store norske jernbanetekniske entreprenørene.

– Fire selskaper ble prekvalifisert og samtlige av disse ga tilbud, det er vi veldig fornøyde med.

Tidligere i oktober signerte Bane NOR kontrakt med JV Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A fra Italia. Nytt signalsystem ERTMS ivaretas i eget prosjekt. 

Før kontraktene kan undertegnes, er det en ti dagers karensperiode.

Kontaktpersoner:

Utbygging Nykirke-Barkåker: Anders D. Johansen – tlf 92294698

Utbygging Drammen-Kobbervikdalen: Hanne A. Stormo – tlf 91325084  

Nøkkelord

Kontakter

Kontaktpersoner:

Utbygging Drammen-Kobbervikdalen: Hanne A. Stormo – tlf 91 32 50 84

Utbygging Nykirke-Barkåker: Anders D. Johansen – tlf 92 29 46 98

Bilder

Kontrakten «UDK02 Kulvert og Løsmassetunnel» omfatter bygging av ca. 540 meter lang betongtunnel som bygges med åpen byggegrop, og går over i en ca. 290 meter lang løsmassetunnel under Strømsåsen. Arbeidene finner sted på Vestfoldbanen sør for Drammen stasjon. Illustrasjon: Bane NOR
Kontrakten «UDK02 Kulvert og Løsmassetunnel» omfatter bygging av ca. 540 meter lang betongtunnel som bygges med åpen byggegrop, og går over i en ca. 290 meter lang løsmassetunnel under Strømsåsen. Arbeidene finner sted på Vestfoldbanen sør for Drammen stasjon. Illustrasjon: Bane NOR
Last ned bilde
For å legge tilrette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen, skal Bane NOR bygge nytt dobbeltspor fra Nykirke (sør for Holmestrand) til Barkåker (nord for Tønsberg), en strekning på totalt 13,6 kilometer. Inkludert i prosjektet er en ny og moderne stasjon på Skoppum. Utbyggingen starter i desember 2019 og det nye sporet skal være klar til bruk i slutten av 2024. 
Illustrasjonen viser hvordan den nye stasjonen kan bli, sett fra parkeringsplassen.
For å legge tilrette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen, skal Bane NOR bygge nytt dobbeltspor fra Nykirke (sør for Holmestrand) til Barkåker (nord for Tønsberg), en strekning på totalt 13,6 kilometer. Inkludert i prosjektet er en ny og moderne stasjon på Skoppum. Utbyggingen starter i desember 2019 og det nye sporet skal være klar til bruk i slutten av 2024. Illustrasjonen viser hvordan den nye stasjonen kan bli, sett fra parkeringsplassen.
Last ned bilde
Bane NOR planlegger nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen og nye og fremtidsrettede stasjoner i Drammen og på Gulskogen. Foto: Bane NOR, Anne Mette Storvik
Bane NOR planlegger nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen og nye og fremtidsrettede stasjoner i Drammen og på Gulskogen. Foto: Bane NOR, Anne Mette Storvik
Last ned bilde

Lenker

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Biskop Gunnerus' gate 14
0185 Oslo

05280http://www.banenor.no

Bane NOR er i gang med å planlegge og bygge for et bedre togtilbud mellom byene på Østlandet. Innen 2034 skal vi bygge dobbeltspor for hastigheter opp mot 250 km/t mellom Oslo og Lillehammer, Halden, Porsgrunn og Hønefoss. Satsingen, som inkluderer 25 stasjoner og 270 km med nytt dobbeltspor, skal gi halvannen million innbyggere raskere reiser og flere avganger.

Viktig for InterCity

De to dobbeltspor-prosjektene på Vestfoldbanen, utgjør en viktig del av Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt, InterCity-utbyggingen på Østlandet. Stortinget har gitt Bane NOR i oppdrag å utvikle et godt, raskt og miljøvennlig transporttilbud mellom byene på Østlandet. Dette bygger vi for å gi passasjerene flere avganger, kortere reisetid og et mer pålitelig togtilbud. Samtidig vil det styrke regionene utenfor hovedstadsområdet og sørge for en mer klimavennlig vekst, fortetting og utvikling av byene. Når begge dobbeltspor-prosjektene etter planen åpnes for trafikk ved utgangen av 2024, vil vi ha sammenhengende dobbeltspor mellom Drammen og Tønsberg. Da blir det mulig å kjøre to tog i timen, hver vei, mellom Tønsberg og Oslo. Det er en dobling i forhold til dagens rutetilbud.

Følg saker fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom