To av tre i Distrikts-Norge vil ha avgiftskutt på drivstoff

Denne saken er korrigert 09.11 og vi har presisert at i Sverige ble en kontantstøtte foreslått av regjeringen, men ikke vedtatt.
- To av tre i distriktene etterlyser avgiftskutt på drivstoff, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
På landsbasis er det 44 prosent som vil ha kutt i drivstoffavgiftene, mens 66 prosent oppgir at fortsatt strømstøtte er viktig for sin økonomiske trygghet. I Distrikts-Norge er tallene snudd. Her svarer 66 prosent avgiftskutt på drivstoff og 49 prosent strømstøtte. Det kommer frem i en ny landsrepresentativ undersøkelse gjort av Norstat for NAF.
- I mange distriktskommuner, spesielt i Nord- og Midt-Norge der strømprisen har vært lavere, gjør de skyhøye drivstoffprisene et større innhogg i økonomien enn det strømmen har gjort til nå. Men det er ingen tegn til at energikrisa er på hell, og det er viktig at regjeringen skaper trygghet for folk både i by og bygd, sier Handagard.
6 måneder med over 20 kroner literen
Fra mars i år har literprisen på bensin og diesel ligget over 20 kroner i snitt. NAF mener kutt i avgiftene er nødvending. Et annet tiltak som ville hjulpet er direktestøtte til bilistene, slik regjeringen i Sverige foreslo.
- Strømstøtten går ut til alle, mens kutt i drivstoffavgiftene vil gi en håndsrekning til bilistene som har levd med høye priser lenge nå. Folk i distriktene er avhengige av bilen i hverdagen, og færre har gått over til elbil i Distrikts-Norge, sier Handagard.
Trygghet for bileierne
Nå krever medlemsorganisasjonen at regjeringen innfører ordninger som er målrettet til eierne av diesel- og bensinbiler. NAF har regnet ut at det koster nesten syv ganger så mye å fylle dieselbilen som å lade elbilen.
- I distriktene er avgiftskutt på bensin og diesel svært viktig for folks økonomiske trygghet nå, sier Handagard.
Strømstøtten treffer elbileierne
Det er blant folk med lave og middels inntekter og i distriktene vi finner flest som etterspør avgiftskutt på drivstoff. Men der distriktene skiller seg ut ved at en lavere andel peker på strømstøtten, er kravet om fortsatt strømstøtte sterkt også blant folk med inntekter opp til 600 000.
- Strømstøtten er viktig i alle grupper av befolkningen, men har mest betydning der strømprisen er høy. Det er blant elbileierne vi finner flest som sier fortsatt strømstøtte vil gi dem trygghet fremover, hele 70 prosent. Det ikke rart med tanke på at strømstøtten dekker om lag to tredjedeler av regninga når du lader elbilen hjemme, sier Handagard.
Bakgrunn:
Landsrepresentativ undersøkelse utført av Norstat for NAF, september 2022, utvalg 1005.
Spørsmål: Hvilke tiltak er det viktigst at regjeringen gjør for å skape trygghet for din økonomi fremover? Flere svar mulig, gruppert etter sentralitet.
Grupperingen etter sentralitet er utarbeidet av SSB og gir et mål på en kommunes sentralitet, basert på avstander til arbeidsplasser og servicetilbud. Mest sentrale strøk (kategori 1) er Oslo og enkelte omkringliggende kommuner. Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen, Fredrikstad mfl. tilhører sentralitetsgruppe 2. Noen eksempler på de mest perifere kommunene (kategori 6) er Gratangen, Dyrøy, Ulvik, Lavangen, Beiarn, Moskenes og Hasvik.
Sentralitet etter SSBs indeks |
||||
TOTAL |
1+2 |
3+4 |
5+6 |
|
Kutt i avgifter på drivstoff |
44% |
30% |
55% |
66% |
Kutt i andre avgifter, som bompenger |
24% |
23% |
25% |
23% |
Direkte kontantstøtte til bileiere |
3% |
2% |
4% |
2% |
Fortsatt strømstøtte |
66% |
66% |
70% |
49% |
Lavere skatt |
28% |
27% |
29% |
29% |
Annet |
10% |
10% |
10% |
9% |
Det er ikke nødvendig med slike tiltak |
9% |
12% |
5% |
10% |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder


Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbiltesten: 20 av 27 biler klarer Oslo til Trondheim på én lading11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Raskeste rute mellom Oslo og Trondheim er 492 kilometer. Hele 20 av de 27 testbilene kjørte lenger enn dette i NAF og Motors nylige elbiltest.
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Tesla-rekord står for fall i verdens største elbiltest onsdag 4.juni2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 4. juni gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Bilene som kjører lengst har pauser på Basecamp Hjerkinn. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom