To av tre i Distrikts-Norge vil ha avgiftskutt på drivstoff
Denne saken er korrigert 09.11 og vi har presisert at i Sverige ble en kontantstøtte foreslått av regjeringen, men ikke vedtatt.
- To av tre i distriktene etterlyser avgiftskutt på drivstoff, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
På landsbasis er det 44 prosent som vil ha kutt i drivstoffavgiftene, mens 66 prosent oppgir at fortsatt strømstøtte er viktig for sin økonomiske trygghet. I Distrikts-Norge er tallene snudd. Her svarer 66 prosent avgiftskutt på drivstoff og 49 prosent strømstøtte. Det kommer frem i en ny landsrepresentativ undersøkelse gjort av Norstat for NAF.
- I mange distriktskommuner, spesielt i Nord- og Midt-Norge der strømprisen har vært lavere, gjør de skyhøye drivstoffprisene et større innhogg i økonomien enn det strømmen har gjort til nå. Men det er ingen tegn til at energikrisa er på hell, og det er viktig at regjeringen skaper trygghet for folk både i by og bygd, sier Handagard.
6 måneder med over 20 kroner literen
Fra mars i år har literprisen på bensin og diesel ligget over 20 kroner i snitt. NAF mener kutt i avgiftene er nødvending. Et annet tiltak som ville hjulpet er direktestøtte til bilistene, slik regjeringen i Sverige foreslo.
- Strømstøtten går ut til alle, mens kutt i drivstoffavgiftene vil gi en håndsrekning til bilistene som har levd med høye priser lenge nå. Folk i distriktene er avhengige av bilen i hverdagen, og færre har gått over til elbil i Distrikts-Norge, sier Handagard.
Trygghet for bileierne
Nå krever medlemsorganisasjonen at regjeringen innfører ordninger som er målrettet til eierne av diesel- og bensinbiler. NAF har regnet ut at det koster nesten syv ganger så mye å fylle dieselbilen som å lade elbilen.
- I distriktene er avgiftskutt på bensin og diesel svært viktig for folks økonomiske trygghet nå, sier Handagard.
Strømstøtten treffer elbileierne
Det er blant folk med lave og middels inntekter og i distriktene vi finner flest som etterspør avgiftskutt på drivstoff. Men der distriktene skiller seg ut ved at en lavere andel peker på strømstøtten, er kravet om fortsatt strømstøtte sterkt også blant folk med inntekter opp til 600 000.
- Strømstøtten er viktig i alle grupper av befolkningen, men har mest betydning der strømprisen er høy. Det er blant elbileierne vi finner flest som sier fortsatt strømstøtte vil gi dem trygghet fremover, hele 70 prosent. Det ikke rart med tanke på at strømstøtten dekker om lag to tredjedeler av regninga når du lader elbilen hjemme, sier Handagard.
Bakgrunn:
Landsrepresentativ undersøkelse utført av Norstat for NAF, september 2022, utvalg 1005.
Spørsmål: Hvilke tiltak er det viktigst at regjeringen gjør for å skape trygghet for din økonomi fremover? Flere svar mulig, gruppert etter sentralitet.
Grupperingen etter sentralitet er utarbeidet av SSB og gir et mål på en kommunes sentralitet, basert på avstander til arbeidsplasser og servicetilbud. Mest sentrale strøk (kategori 1) er Oslo og enkelte omkringliggende kommuner. Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen, Fredrikstad mfl. tilhører sentralitetsgruppe 2. Noen eksempler på de mest perifere kommunene (kategori 6) er Gratangen, Dyrøy, Ulvik, Lavangen, Beiarn, Moskenes og Hasvik.
Sentralitet etter SSBs indeks |
||||
TOTAL |
1+2 |
3+4 |
5+6 |
|
Kutt i avgifter på drivstoff |
44% |
30% |
55% |
66% |
Kutt i andre avgifter, som bompenger |
24% |
23% |
25% |
23% |
Direkte kontantstøtte til bileiere |
3% |
2% |
4% |
2% |
Fortsatt strømstøtte |
66% |
66% |
70% |
49% |
Lavere skatt |
28% |
27% |
29% |
29% |
Annet |
10% |
10% |
10% |
9% |
Det er ikke nødvendig med slike tiltak |
9% |
12% |
5% |
10% |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Pass på, nå blir det glatt!24.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Væromslag kan gjøre veiene svært glatte i dagene som kommer. NAF ber bilistene om å kjøre forsiktig og etter forholdene.
Så enkelt unngår du fellene ved EU-kontroll22.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Glemmer du dette utstyret, blir ikke bilen godkjent på EU-kontroll. For elbil og ladbar hybrid er det viktig å huske én ekstra ting.
Slik tar du vare på elbil-batteriet i kulda21.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
- Ved å ta noen enkle grep kan du beskytte batteriet og holde strømkostnadene til lading nede i vinter, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Gigantisk etterslep på skredsikring av veiene19.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Regjeringens planer for skredsikring holder ikke mål, mener NAF. Totalt vil det koste 93,1 milliarder kroner å skredsikre veiene. – Det trengs et krafttak for å sikre veinettet mot skred og ras, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Én av to tror de eier elbil om fem år13.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Innen fem år tror én av to nordmenn at de har elbil. Det vil bety mer enn én million elbiler i Norge i 2029. – Vi kommer til å se en kraftig vekst i antall elbiler på norske veier, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom