Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Regjeringen viser svært lave ambisjoner på samferdselsfeltet, mener NAF. De fleste områdene får kun økninger i tråd med prisveksten. Samtidig varsler regjeringen ny bompengerekord i årene fremover. I år er prognosen 17 milliarder kroner, og dette kan øke til 17,3 milliarder kroner neste år.
– Vi etterlyser klarere prioriteringer. Det kreves inn høye bompenger, men bilistene får utrolig lite igjen. Mye av bompengene går til byvekstavtaler og bypakker, og uten større tilskudd til byene blir heller ikke hverdagsreisen bedre for folk med det første. Bompengene økes uten at alternativene til bilen er på plass, sier Skjøstad.
Tross høye bompenger i byene og at stadig mer av bompengene går til å finansiere byvekstavtaler og bypakker, foreslår regjeringen kun tilskudd til bytransport som oppfyller dagens målsettinger. Dette gir lite rom for nye prosjekter eller viktige satsninger på kollektivtransport, sykkel og gange.
Langt unna redningspakke for fylkesvei
NAF mener at dreiningen mot at mer av midlene brukes på drift og vedlikehold innen samferdsel er en riktig prioritering, og støtter en økning i midlene til vedlikehold av riksvei, slik regjeringen foreslår. Samtidig etterlyser Stig Skjøstad i NAF høyere ambisjoner og en klarere forståelse av hvilke utfordringer fylkene står overfor. NAF mener forfallet på fylkesveiene vil øke uten en betydelig større pengebruk. Forfallet på fylkesveiene vil koste 108 milliarder kroner å hente opp.
– Vi er spesielt bekymret for det store og økende forfallet på fylkesveiene. I tillegg sliter fylkene med høye kostnader til kollektivtransporten. Det betyr at hvert enkelt fylke må prioritere knallhardt mellom vei og kollektivtransport, mens det egentlig trengs en kraftig ekstrabevilling til hvert enkelt område, sier Skjøstad.
Flere av områdene der fylkene får særskilte tilskudd som rassikring, midler til tunnelsikring og veimidlene som fordeles direkte til fylkene, justeres bare med noen få prosent.
NAF har påpekt at midlene til rassikring av fylkesvei har stått omtrent stille de siste årene. Heller ikke i forslaget til neste års budsjett kommer den kraftige satsningen på rassikring av veiene som er nødvendig.
Nøkkelord
Kontakter
Stig SkjøstadAdministrerende direktør
Tel:41620365stig.skjostad@naf.noIngunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder


Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. NAF er en landsomfattende organisasjon med 64 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
NAF om MC-ulykkene: – Verste sesong på flere år9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av fire som omkommer eller blir hardt skadd på norske veier kjører motorsykkel. – Motorsyklister må ta større ansvar for egen sikkerhet, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
Bompengeboom i norske byer8.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nesten to av tre kroner bilistene betalte i bompenger i 2024 ble betalt i en bomring rundt en by. – Stadig flere og mindre byer innfører bomring. Vi er bekymret for at belastningen på folks lommebøker blir for stor, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom