NAF

Bompengeboom i norske byer

Del

Nesten to av tre kroner bilistene betalte i bompenger i 2024 ble betalt i en bomring rundt en by. – Stadig flere og mindre byer innfører bomring. Vi er bekymret for at belastningen på folks lommebøker blir for stor, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Stadig flere byer innfører bompenger, men mange steder har ikke folk alternativer til bilen
Stadig flere byer innfører bompenger, men mange steder har ikke folk alternativer til bilen NAF

Totalt ble 63,4 prosent av alle kroner bilistene betalte i bompenger i 2024 krevd inn i en bomring. Det viser Autopass sin årsrapport for 2024. I 2024 betalte bilistene inn til sammen rekordhøye 15,5 milliarder kroner i bompenger. Fremover skal det bli bompenger i en rekke nye byer. 

Blir stadig dyrere

Fra 1. januar 2026 øker bomtakstene i Oslo igjen. I Bergen vil MDG øke bompengene, og både Kristiansand og Nedre Glomma har i år inngått byvekstavtale med staten som betyr bompenger for å få ned biltrafikken. Samtidig er byene med slike avtaler avhengige av trafikken gjennom bomstasjonene for å finansiere samferdsel.

– Disse avtalene er laget slik at jo mer du lykkes med å få ned trafikken, jo mindre penger står igjen til å finansiere alle tiltakene. Det betyr at bomtakstene stadig må økes, påpeker Handagard.

Bomring, men ikke kollektiv

Hun viser til at over flere år har bompengene økt i flere av de største byene eller rabatten for elbiler har blitt satt ned. Samtidig har flere mindre byer vedtatt bypakker med bompenger. I flere byer er reisetiden med kollektivtransport dobbelt så høy som med bil, når man tar høyde for ventetid og bytter. Det viser en rapport Transportøkonomisk institutt utarbeidet for NAF i 2024.

– I byer som Ålesund, Skien, Fredrikstad, Bodø og Tromsø er kollektivtransporten ikke god nok. Det betyr at for mange er det ikke engang et alternativ å kunne sette fra seg bilen og unngå bompengene, sier Handagard. 

Disse byene har bypakke/byvekstavtale i dag: Bergen, Bodø, Grenland, Nedre Glomma (Fredrikstad/Sarpsborg), Nord-Jæren, Tromsø, Ålesund, Førde, Haugaland, Trondheim, Oslo, Kristiansand og Harstad har bomringer. 

Byer hvor det er vedtatt bypakker med bompenger men innkreving har ikke startet: Kristiansund, Haugesund og fastlands- Karmøy, Tønsberg-regionen. 

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye