NAF

NAF: - Ja til mer bruk av 30-sone

Del

Nå kan det bli flere soner med 30 km/t fartsgrense i byene. - NAF ønsker dette velkomment, ikke minst fordi det vil føre til tryggere skolevei for veldig mange.

Nye regler for fartsgrenser kan føre til flere 30-soner rundt skoler. NAF støtter forslaget.
Nye regler for fartsgrenser kan føre til flere 30-soner rundt skoler. NAF støtter forslaget. NAF

Den nye skiltforskriften kan betyr lavere fart i byene når den trer i kraft. Forskriften har akkurat vært på høring.  

- Det blir klarere kriterier for hvordan fartsgrensene skal settes med den nye forskriften. Trafikken i byene har blitt mer kompleks de siste årene blant annet med nye trafikantgrupper som sparkesyklister. Derfor trengs det nye regler, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen. 

30 km/t vil være utgangspunkt 

Endringen går i all hovedsak ut på at myndighetene nå tar utgangspunkt i at det skal være 30 kilometer i timen i tettbygd strøk, men at man så kan sette opp hastigheten der det er forsvarlig.  

- Det betyr at det enklere kan skiltes med 30 kilometer i timen på strekninger der det er mye blandingstrafikk, der det er mange fotgjengere og der det er stor fare for ulykker, forklarer Svendsen. - Spesielt positivt er det at de nye kriteriene i langt større grad vil føre til 30-sone rundt skoler.  

Ingen endring i vegtrafikkloven 

Vegtrafikkloven endres ikke i forslaget. Det betyr at det fortsatt er 50 kilometer i timen som vil være den generelle fartsgrensen i tettbygde strøk om det ikke er skiltet annerledes. Ifølge NAF vil det i de aller fleste tilfeller være strekninger der det i dag allerede er tett trafikk og lav hastighet som får nye fartsgrenser. 

- Det er altså ikke slik at alle byer og veier i tettbebygde strøk automatisk vil få lavere fartsgrense, sier Svendsen.  

Bruk fornuften når fartsgrensene settes 

Selv om NAF er positive til endringen i skiltforskiften maner medlemorganisasjonen på til at myndighetene bruker sunn fornuft når reglene skal ut i praksis.  

- Det blir nå veldig tydelig hvilke krav som gjelder der det skal være 30, 40 og 50-sone. Derfor må nå følger disse kravene og ikke automatisk sette ned fartsgrensen på veier der det ikke er nødvendig, sier Jan Harry Svendsen. 

I den nye forskriften ligger det også en presisering i hvilke gater som kan defineres som å ligge utenfor tettbygd strøk selv om de ligger i byen. Eksempler på dette vil være typiske gjennomfartsårer der hastigheten i dag allerede er over 50 kilometer i timen. 

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. NAF er en landsomfattende organisasjon med 64 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye