To av tre boliger mangler vern mot lynskader

Styrtregn, lyn og torden i vente: Hundrevis av norske hjem kunne årlig vært spart for skader av lyn. Færre enn hver tredje bolig har overspenningsvern, viser ny undersøkelse.
Med enkle midler er det mulig å unngå skader fra lyn. Å dra ut støpselet fra kontakten er kanskje det letteste. (Foto: Pexels/CC)

Mandag kveld, natt til tirsdag og tirsdag melder meteorologene om fare for styrtregn, lyn og torden mange steder.

Det vanligste skadeforebyggende tiltaket ved tordenvær er å trekke ut støpsler av kontaktene. 36 prosent tar ut strømmen til TV-en, 35 prosent gjør det samme med routeren eller internettboksen og 31 prosent trekker ut støpslene generelt i boligen.

Det går frem av en landsrepresentativ spørreundersøkelse YouGov har utført på oppdrag for forsikringsselskapet If. 1012 personer fra hele landet har svart.

– 27 prosent oppgir at de har overspenningsvern i sikringsboksen. Å installere slikt vern er det beste du kan gjøre for å beskytte boligen mot lynskader, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Millionskader i august

Forsikringsbransjen registrerte 347 lynskader i august i fjor. I tillegg var det 317 «elektrisk fenomen»-skader, viser bransjetall fra Finans Norge. Skadene kom opp i 34 millioner kroner bare denne måneden.

I spørreundersøkelsen svarer 7 prosent at de som regel reagerer med å bli redde under lyn og tordenvær, mens 18 prosent oppgir at det blir nervøse mens uværet står på.

– Det er heldigvis sjelden det slår rett ned i hus, understreker kommunikasjonssjefen i If.

– Men folk skal være klar over at lynnedslag kan forplante seg i elnettet over ganske lange avstander, og skape spenning som slår ut mobiler til lading, TV-er, frysebokser, kjøleskap og datamaskiner. Slike skader er dekket på innboforsikringen, sier han.

Det enkleste å gjøre der og da for å beskytte seg, er å trekke ut støpselet fra kontakten.

– Slik det har vært i all den tid. Husk også på at bredbåndsroutere, kabel-TV-modemer og annen finelektronikk er utsatt. Her bør du også dra ut støpslene, sier Clementz.

Finvern trenger grovvern

Siden 2010 har det vært påbudt med montering av overspenningsvern i alle nye boliger og ved større renoveringer av det elektriske anlegget hjemme. Et såkalt grovvern i sikringsboksen er den beste beskyttelsen mot store spenningsendringer når det lyner og tordner. If oppfordrer til ettermontering.

– Såkalte finvern som settes i kontaktene har liten eller ingen effekt uten at grovvern er på plass, sier Clementz.

6 prosent i undersøkelsen svarer at de har finvern plugget inn i enkelte stikkontakter.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)