Tilsyn viser omfattende brudd på pengespillregelverket fra Discovery
En ny regel i kringkastingsloven som trådte i kraft fra 1. januar i år gjør at Medietilsynet kan pålegge norske tv-distributører å gripe inn og stanse markedsføring på tv for pengespill som ikke har tillatelse i Norge
Lotteritilsynet: – Klare og alvorlige brudd fra Discovery
Medietilsynet startet tilsyn med tv-selskapene Discovery Communications og Nent Group rett over nyttår da den nye regelen trådte i kraft. Som et ledd i arbeidet har Medietilsynet hentet inn omfattende opptak av sendinger fra ulike tv-kanaler hos de to tv-selskapene. Totalt 42 opptak på over 90 timer. Lotteritilsynet har vurdert opptakene opp mot pengespillregelverket, og har kommet med en rådgivende uttalelse til Medietilsynet.
Lotteritilsynet fant reklame for spillselskapene Unibet, Betsson, Nordicbet og Betsafe på Discoverys kanaler FEM, MAX, VOX og Eurosport Norge.
– Dette er klare og alvorlige brudd på markedsføringsforbudet i pengespillregelverket, og vi har anbefalt Medietilsynet å sette i verk tiltak etter kringkastingsloven for å stanse den ulovlige reklamen, sier Atle Hamar, direktør i Lotteritilsynet.
– Vi vurderer nå om det er grunnlag for å gi norske distributører pålegg om å fjerne reklamen for pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Vi ser på flere muligheter, både avtalemessige løsninger og tekniske muligheter, for å stanse markedsføringen, sier Velsand.
Et pålegg må være forholdsmessig, altså må hensynene som taler for å gi pålegg, veie tyngre enn ulempene pålegget medfører.
Ingen brudd hos Nent Group
Lotteritilsynet fant ingen brudd på regelverket hos tv-kanalene til svenske Nent Group. Det betyr at selskapet står ved sin avgjørelse om å ikke markedsføre pengespill som bryter med det norske pengespillregelverket fra 1. januar.
– Vi oppfordrer Discovery til å vise samfunnsansvar på samme måte som Nent Group har gjort, og å slutte å sende reklame for pengespill som ikke er tillatt i Norge, sier Velsand.
Medietilsynet kommer til å bruke noen uker på å vurdere om det er grunnlag for å varsle de norske tv-distributørene om pålegg om å hindre tilgangen til pengespillreklame. I pålegget må det også gis eksempler på hvordan dette kan gjøres.
– Dette er vurderinger vi holder på med nå. Oppgaven er høyt prioritert, og vi bruker det som trengs av ressurser for å få opp et godt beslutningsgrunnlag så raskt som mulig, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet deler kunnskap om dataspill11.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor27.2.2024 12:33:04 CET | Pressemelding
Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.
Forordningen for digitale tjenester (DSA) håndheves i EU fra lørdag16.2.2024 09:51:49 CET | Pressemelding
Et nytt europeisk regelverk iverksettes nå for å sørge for mer demokratisk kontroll over sosiale medier og andre internett-tjenester. Fra 17. februar håndheves DSA i EU, mens det foreløpig ikke er avklart når regelverket blir en del av norsk lov.
Samiske aviser kan søke om over 42 millioner kroner15.2.2024 08:36:02 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå for årets søknader om støtte til samiske aviser og samiskspråklige avissider. I år skal det fordeles 42,7 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom