Tilfører over tre milliarder kroner til kundene

Svake finansmarkeder preget fjoråret som helhet, men solide buffere og høyere renter gir rom for å tilføre kundene 3,2 milliarder kroner.
Konsernsjef i KLP, Sverre Thornes

KLP oppnådde en avkastning på 1,5 prosent i fjerde kvartal. Årets siste kvartal ble godt for KLP og datterselskapene, men svake finansmarkeder preger året som helhet. Avkastningsresultatet for hele året ble minus 1,1 prosent. Det vil likevel bli foreslått for generalforsamlingen å overføre 3,2 milliarder kroner til kundenes premiefond.

– Vi vet at våre kunder i kommune- og helse-Norge opplever et økt press på egen økonomi. Derfor er det viktig for KLP å opprettholde stabile overførsler tilbake til dem. Det kan vi gjøre fordi vi har bygget opp soliditet i gode dager, og nå viser dette sin verdi, sier konsernsjef i KLP, Sverre Thornes.

Fjoråret ble preget av krigen i Ukraina, stigende inflasjon, renter og energipriser og til dels store bevegelser i finansmarkedene. På den andre siden gir høye renter en positiv effekt for forvaltningen av pensjonskapitalen fremover. KLPs soliditet gjør at selskapet tåler uroen i markedet godt. Foretakets kapitaldekning etter Solvens II-regelverket øker fra 316 prosent i 2021 til 337 prosent i fjor.

– Vår viktigste oppgave er å forvalte fremtidige pensjoner på best mulig måte. Jeg er veldig fornøyd med at vi står godt rustet til dette gjennom solide buffere som kommer eierne til gode, sier Sverre Thornes.

Nøkkeltall

• Avkastning i fjerde kvartal 2022 ble på 1,5 prosent, mens det for hele året ble minus 1,1 prosent
  • Tilfører 3,2 milliarder kroner til kundenes premiefond.
  • Konsernets totalresultat er på 913 millioner kroner i 2022, mot 490 millioner i 2021.

Investerte i norsk sol
Mer bærekraftig og fornybar energi er avgjørende for å løse både klimakrisen og naturkrisen, og KLP bidrar til dette gjennom sine investeringer. Gjennom året som helhet investerte KLP 8,6 milliarder kroner i investeringer innen fornybar energi. De siste årene har KLP investert i om lag 50 nye kraftanlegg.

– I fjerde kvartal investerte KLP blant annet i et norsk fond, som skal installere solceller på norske tak, og i et nytt investeringssamarbeid med Norfund om utbygging av kraftlinjer i India, sier Thornes.

Les kvartalsrapporten her.

Kontaktpersoner: