Opplysningskontoret for frukt og grønt

Tilbake til gode matvaner

Del

Påsken er over for i år, men de fleste går ikke den vanlige hverdagen i møte, slik vi vanligvis ville gjort etter ferien. Mye tid hjemme kan utfordre de gode vanene vi vanligvis har. Vi kunne allerede før påsken startet, lese at dagligvarebutikkene solgte uvanlig store mengder søtsaker. Kanskje kjedespiser mange av oss? Eller er det en form for trøst? Det kan uansett være lurt å tenke litt på å komme seg tilbake til de gode matvanene nå. Fargerik, frisk og god mat gjør godt for både kropp og sjel.

Fargerik, frisk og god mat gjør godt for både kropp og sjel.
Fargerik, frisk og god mat gjør godt for både kropp og sjel.

Lørdag hele uken?

Mange av oss går litt sjeldnere på butikken nå, og ukehandling kan være både økonomisk og en smart måte å styre matvalgene våre på. Tenk derfor over hva du putter i handlevognen når du ukehandler og lag gjerne en liste på forhånd. Skal du handle inn lørdagsgodt til barna når du er i butikken? Ikke kjøp mer enn hva barna spiser den lørdagen. Iselin Bogstrand Sagen er ernæringsrådgiver for Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) og oppfordrer også voksne til å innføre lørdagsgodt.

- Lørdagsgodt for voksne er også en fin greie. Søtsaker hver dag kan bli litt mye. Noe du derimot både kan og bør småspise litt av hver dag er frukt og grønt! Sett frem fruktfatet til mellommåltidet, knask på en gulrot, eller nyt en deilig smoothie. Her er det uendelige muligheter til sunn småspising.

De gode valgene tar du når du er i butikken. Et godt tips er å være mett når du handler.

- Det er utrolig hvor fort man tar litt mindre smarte valg om blodsukkeret er på bunn.

Halve tallerkenen med frukt og grønt

Ernæringsrådgiveren mener at det aller viktigste man gjør for å bedre kostholdet sitt er å tenke på hva man bør spise mer av.

- Spiser du mer av det som er ekstra bra for kroppen blir det langt mindre plass til det vi bør spise litt mindre av.

Et godt tips er derfor å fylle halve tallerkenen med frukt og/eller grønnsaker til hvert måltid. Eller 50/50 om du vil. Det kan for eksempel være halve middagstallerkenen med en gresk salat, grillede grønnsaker eller bakte rotgrønnsaker. Eller havregrøt toppet med bær og et glass appelsinjuice. Frukt og grønnsaker er en svært viktig kilde til kostfiber og mange viktige vitaminer og mineraler. Kostfiber bidrar til at vi holder oss mett lengre og til et stabilt blodsukker.

- Sult og lavt blodsukker gjør det lett å gå på jakt i skuffer og skap. Mitt beste råd er derfor å spise gode fargerike måltider som gjør deg skikkelig mett. To tynne knekkebrød med smøreost til lunsj holder ikke helt til middag, da er det lett å gå på en smell.

Ferske norske grønnsaker i handlevognen

I disse tider er det ekstra fint å støtte den norske bonden. Du finner nå ferske norske agurker og tomater i butikkene som kan brukes til så mangt, både som snacks, på brødskiven, eller i en deilig salat. Det er fortsatt norsk gulrot, løk og potet i butikken. Perfekte basismatvarer som alltid bør være i kjøleskapet.

Nøkkelord

Kontakter

Iselin Bogstrand SagenKommunikasjonsrådgiver/ernæringsfaglig rådgiver

Kommunikasjonsrådgiver med ernæringsfaglig kompetanse med ansvar for ekstern og intern kommunikasjon rundt temaer som omhandler kosthold og helse. Er opptatt av å formidle kunnskap om ernæring på en forståelig og inspirerende måte, og ikke minst spre matglede. Målet er 5 om dagen til hele befolkningen.

954 18 998iselin.sagen@frukt.no

Gerd ByermoenKommunikasjonssjef

Har ansvar for å tilrettelegge vår interne og eksterne kommunikasjon og er blant annet hovedkontakt for alle mediehenvendelser. Er opptatt av å formidle kunnskap om frukt og grønnsaker og ikke minst spre matglede.

952 83 171gerd.byermoen@frukt.no

Bilder

Fargerik, frisk og god mat gjør godt for både kropp og sjel.
Fargerik, frisk og god mat gjør godt for både kropp og sjel.
Last ned bilde
Vekk ferieminnene med å lage en deilig gresk salat.
Vekk ferieminnene med å lage en deilig gresk salat.
Last ned bilde
En frisk smoothie med gulrot og mango er det perfekte mellommåltid.
En frisk smoothie med gulrot og mango er det perfekte mellommåltid.
Last ned bilde
Få noen rotgrønnsaker i hus, og bak dem i ovnen med favorittkrydderet.
Få noen rotgrønnsaker i hus, og bak dem i ovnen med favorittkrydderet.
Last ned bilde

Lenker

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Nytt norsk jordbær har fått navn16.6.2020 14:49:21 CESTPressemelding

Neste år kommer en ny norsk sort jordbær på markedet – en sort det har tatt 13 år å dyrke frem. – Det er en fryd å nyte norske jordbær om sommeren, og jeg er overbevist om at det er mange jordbærprodusenter og jordbærspisere som nå blir fornøyde med en ny jordbærsort. Det nye bæret har forbedret smak og dyrkingsegenskaper. Med tanke på så mye glede som et nytt bær kan gi, må vi rett og slett kalle det for Lykke, sa landbruksminister Olaug Bollestad, som var en del av juryen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom