TIER mobility

TIER og Oslo Taxi går sammen for å hindre promillekjøring

TIER og Oslo Taxi skal sammen sørge for at det blir tryggere å ferdes på kvelds- og nattestid i Oslo. Nå lanserer de en ny og unik løsning i Norge som gir alle kunder muligheten til å bestille taxi via TIER-appen i helgene etter klokken 22.00.

– Jeg er stolt av at vi kan samarbeide med Oslo Taxi for å sikre et bedre tilpasset, mer effektivt og et tryggere transporttilbud i Oslo. Vi vet at det finnes situasjoner der det passer best å ta en elsparkesykkel, og i andre situasjoner vil det passe bedre å ta en taxi. Det skal bli like enkelt å få tak i en Oslo Taxi som en elsparkesykkel fra TIER, sier daglig leder i TIER Norge, Morten Askeland.

Målet er at flere transporttilbud kan samarbeide om å tilby helintegrerte mobilitetsløsninger på tvers av ulike aktører.

– Både Oslo Taxi og TIER er selskaper som er bevisste sitt samfunnsansvar. Ved å være en del av transporttilbudet i Oslo, må vi spille på lag med byen og være med på å utvikle tjenester som vil gagne byens innbyggere i ulike situasjoner. Dersom flere former for transporttjenester kan bli integrerte i en og samme app, er det et stort skritt i retning av fremtidens mobilitetsmarked, sier Lars Mollerud, Markedssjef  i Oslo Taxi.

Ulykker knyttet til bruk av elsparkesykler har økt i omfang, helt siden elsparkesyklene ble lansert i Oslo for et par år siden. Dette skyldes hovedsakelig at antall brukere også har eksplodert. Initiativet fra TIER og Oslo Taxi skal hindre at folk bruker elsparkesykler i beruset tilstand. Tjenesten vil være aktiv i TIER-appen i tidsrommet 22.00–05.00, torsdag til søndag.

– Vi vil oppfordre alle våre brukere til å heller bestille en Oslo Taxi, når de har drukket alkohol. Politikerne i Oslo vil nå innføre nattestengt for elsparkesyklene, vi tror heller at det er bedre at man sier at du ikke skal kjøre elsparkesykkel når du har drukket, sier Morten Askeland.

TIER og Oslo Taxi ser også på andre fremtidige samarbeidsmuligheter, til det beste for Oslo og byens innbyggere. Oslo Taxi er den største drosjesentralen i Norge og også en av landet eldste: Sentralen feirer 100 år i 2021.

– Oslo Taxi er en godt etablert aktør i transportmarkedet, med en trofast kundebase. Selv om TIER er et relativt nytt selskap i Norge, ser vi at de alt har blitt en viktig aktør i andre storbyer i Europa som er en forkjemper for ansvarlig regulering av mikromobilitet. De viser også vei med sitt fokus på miljø og sikkerhet. Gjennom dette samarbeidet ønsker vi å tilby trygg transport til alle våre felles kunder hele døgnet, sier Lars Mollerud.

– Ulykkesstatistikken er noe vi tar på største alvor. Vi er opptatt av at alle skal være trygge når de benytter seg av en av våre elsparkesykler. Men vi vet også at det er mange som bruker elsparkesykkel som et alternativ for å komme seg hjem fra jobb om natten, vi ønsker med dette tilbudet at det er mulig å gjøre begge deler. Vårt mål er å sørge for at de som trenger å ta en taxi gjør det, men de som er avhengig av elsparkesyklene for å komme seg hjem på ugunstige tider må også kunne det, sier Morten Askeland.

Pressekontakt i TIER Norge

Julia Sandstø

Julia.sandsto@tier.app

+47 915 99 702

Kommunikasjonsrådgiver i Oslo Taxi

Birgitta Lim Ersland

birgitta.ersland@oslotaxi.no

Om TIER Mobility

TIER Mobility er Europas ledende leverandør av mikromobilitet, med et mål om å endre mobilitet til det bedre. Dette gjøres ved å tilby forskjellige typer lette elektriske kjøretøy, som elektriske scootere, elsykler og elektriske mopeder. Kjøretøyene lades av selskapets unike ladesystemer. På den måten ønsker TIER å hjelpe byer med å redusere bilavhengigheten. TIER ble grunnlagt i 2018 av Lawrence Leuschner, Matthias Laug og Julian Blessin, og har hovedkontor i Berlin. TIER er representert i 12 land i Europa og Midtøsten. Målet er å tilby en trygg, rimelig og bærekraftig mobilitetsløsning. TIER har derfor vært klimanøytral siden 2020.

For mer informasjon, gå til www.tier.app.

Om Oslo Taxi

I 100 år har Oslo Taxi levert transporttjenester til innbyggere og tilreisende i Oslo-regionen. Dette gjør oss til en av de eldste drosjesentralene i Nord-Europa. Med over 5 millioner turer årlig, er vi også en av de største. Oslo Taxi sin visjon er at «vi har plass til alle». Det betyr at vi tar vårt samfunnsoppdrag på alvor og skal være en viktig del av kollektivtransporten. Med årlige kontroller og strenge interne krav, sørger vi for at alle våre biler og sjåfører opprettholder en høy standard, slik at vi kan levere trygge og gode reiseopplevelser for alle våre kunder.

Om TIER mobility

TIER mobility